Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Slungrum"  (läst 6501 gånger)

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: "Slungrum"
« Svar #20 skrivet: 15 apr-08 kl 16:16 »
Frigolitkupor är bra om man inte vill lyfta för tungt. Sedan kan man diskutera nyttan med att ha 2 olika rammått eller inte. En del gillar det andra inte. Själv skulle jag inte föredra det då det blir bökit med byte av kakor för övervintring etc. Men mycket av det är en skötselmetod också och beror på hur man vill sköta bina.
Skulle man vilja satsa på allt nytt skulle man nog satsa på att ha 3/4 langstrott från första till sista lådan. Många yrkesbiodlare har det så och ramen är den mest spridda över världen och ökar i popularitet även i sverige. Problemet är att det finns väldigt lite begangnat att köpa i sverige till detta ramformat.
Då är det lättare att satsa på LN som finns i mängder och där det även finns gott om begangnat till viket innebär att man inte behöver investera i så dyrt med en gång. Gillar man plastmellaväggar finns även detta i LN storlek.
Vill man ha ännu lättare ram skall du gå ned till HLS (halv Lågnorman Svea). En full sådan låda med honung väger knappt 12-15 kg. Nackdelen kan vara att du får fler ramar att hantera men oftast så går det dubbelt upp av dessa i en normal slungare så tiden där återvinns. Själv har jag LN till mina flesta kupor. Har 1 sammhälle som jag under flera år har provat att bara köra på HLS ram och det funkar fint det med. Allt beror på hur stor biodlare du tänker bli, hur mycket du vill investera mm.
Skall du bara ha ett färre antal för husbehov kan svean fungera utmärkt också. Det är ett utgående ramformat som håller på att tyna bort, men det är inget fel på det om man inte skall bli större odlare. Dessutom finns det nästan obegränsat med begangnat matrial i detta format som slumpas bort till vrakpriser eller ges bort gratis. Så vill man starta billigt är detta ett bra sätt. Skall man bli större odlare och vill satsa pengar på det, satsa på framtiden och Langstrott, vill man vara mitt i mellan så satsa på LN, det är min uppfattning.

//Roger


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser