Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja - Kulturarv/lokala sorter  (läst 50286 gånger)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #20 skrivet: 14 maj-11 kl 16:24 »
Jag tycker vi kan begränsa oss till nordiska sorter. Men om det slinker med något annat ibland är det ju inte hela världen direkt. Min första tanke var en frökedja med kulturarv och lokala sorter. Alltså kulturarvssorterna var inte begränsade på något vis i min första tanke.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #21 skrivet: 14 maj-11 kl 23:06 »
Sorter som är lokala någonstans i Norden, alltså?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #22 skrivet: 07 mar-12 kl 07:07 »
Hur blev det med den här tråden??? ???
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #23 skrivet: 07 mar-12 kl 11:56 »
Ja, det undrar jag med. Jag är väldigt intresserad av gamla lokala sorter och vill hjälpa till att bevara dem :) Det är ju extra kul om man kan få tag på sorter med intressanta historier bakom.

Det går väl att starta en kedja nu om det inte blev något av med det första initiativet?  :)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #24 skrivet: 07 mar-12 kl 15:02 »
Blev inget av då det var för liteintresse. Men om några är intresserade av gamla kulturarvssorter så kan vi absolut starta en ny kedja. Annars är ju föreningen sesam ett alternativ för den som är intresserad.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #25 skrivet: 07 mar-12 kl 15:15 »
Jag är intresserad att vara med i någon eventuell kedja.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #26 skrivet: 07 mar-12 kl 19:39 »
Hej :)
Jag är med i Föreningen Sesam men jag tycker det kunde vara roligt om vi kunde ha en frökedja också. Och det spelar väll ingen roll om det inte är mer än 10 medlemmar? Men ju fler desto bättre tycker jag.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #27 skrivet: 07 mar-12 kl 21:33 »
Då är vi tre st men jag tycker vi ska vara några fler om det ska vara lönt att köra.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #28 skrivet: 07 mar-12 kl 21:35 »
Jag hade gärna varit med... men jag har ju inget att erbjuda!  :'(
Inte vad jag vet i varje fall  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #29 skrivet: 07 mar-12 kl 21:50 »
Hej Jonas och ni andra!
Att vara med i kedjan ja visst, men jag har lite förslag.
Lägger man till frön märk dem med skördeår, så man får ett grepp om grobarheten.
Berätta om egen erfarenhet av sorten, smak, skördemängd, lätt/svårodlad och
framförallt härdigheten= var har du/ni odlat den i för zon.
För oss i högre belägna områden är detta av stor vikt om det överhuvudtaget ska vara lönt att prova sorten.
Har du hittat den hos någon gammal odlare som haft den länge så är det ju kul att veta.
Krånglar jag till det? Nä det hoppas jag inte ;)
Getar´n
Livsglädje

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #30 skrivet: 07 mar-12 kl 22:40 »
Jag är intresserad. Har inga mängder med frön att erbjuda, men ändå.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #31 skrivet: 08 mar-12 kl 06:47 »
Jag tror det här blir jättebra! Men hur går det till i en frökedja egentligen? Om man tar en fröpåse så lägger man i en själv?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #32 skrivet: 08 mar-12 kl 07:14 »
Man behöver ju inte ta en hel fröpåse. Säg att du vill prova sätta några av mina norsjörovor, då kanske u tar 7-8 frön från den påsen och sedan lägger du tillbaks resten och skickar vidare paketet. Tanken är ju att det inte ska bli liggandes massa frön hos folk som aldrig blir använda. Men man ska väl åtminstonde lägga ned lika mycket som man tar. Gärna mer! Sen är det VIKTIGT att man inte har paketet mer än 2 dagar innan det skickas vidare. Börjar det ta 4-5 dagar så ar det alldelens för lång tid innan de sista på listan får paketet.

Jag tycker vi provar så fixar jag iordning en lista och skickar första paketet.

De som som är intresserade får skicka namn och adress till mig via PM.

Vi har nu följande på listan:
nittonhundranittiosex
ChristinaR
Getterna på berget
tench
Peppiga Pia
4-ever(du får vara med, men då tycker jag du lägger med ett par frimärken som jag kan få och inte tar så många frön!)

Är det fler så får ni synda er att skicka PM till mig! Jag gör iordning listan så fort som möjligt!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #33 skrivet: 08 mar-12 kl 07:45 »
4-ever(du får vara med, men då tycker jag du lägger med ett par frimärken som jag kan få och inte tar så många frön!)
ÅÅÅÅÅ TACK!!! absolut jag ska ta försiktig och lägga i ordentligt!
Jag kan nog hitta något i mannens mormors trädgårds gömmor!!
Svärmor brukar vara bra på att samla frö!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #34 skrivet: 08 mar-12 kl 13:23 »
Blev inget av då det var för liteintresse. Men om några är intresserade av gamla kulturarvssorter så kan vi absolut starta en ny kedja. Annars är ju föreningen sesam ett alternativ för den som är intresserad.

Som jag skrev tidigare i tråden är jag intresserad av gamler sorter men kan för lite om saken. Skulle därför inte kalla det jag odlar som kulturarv fast jag personligen anser att bönor och tomater och kålrabbi från 1870, 1850 osv kan kalla sig för kulturminne ;)  Men inga svenska gamlingar så mycket jag vet.

Ni får bestämmer om jag kan vara med och har något att bidra. Har en känsla av att ni vill köra mera 'hardcore' ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #35 skrivet: 08 mar-12 kl 13:31 »
Skulle därför inte kalla det jag odlar som kulturarv fast jag personligen anser att bönor och tomater och kålrabbi från 1870, 1850 osv kan kalla sig för kulturminne ;)  Men inga svenska gamlingar så mycket jag vet.

Å, men sådant har jag med juh.. köpt förvisso, men jag har det  ;D
Räknas det?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #36 skrivet: 08 mar-12 kl 13:36 »
Inte behöver vi vara sådär väldigt "hardcore", vill man inte ta vissa frön kan man ju bara låta dem vara kvar i påsen. Viktigaste är väl att det finns någon form av historia bakom fröet. Sen om det ska klassas som kulturarv eller inte får var ocen påp listan själva bedömma.

Alla sorter som är har en lokal förankring eller är kulurarvssorter från norden passar alltså in! Så det kan ju tex vara frön från en riddarsporre som vuxit på samma plats sen 1950 som jag skrev från början. Eller kanske köpt frö från runåbergs med nån dansk rödbetssort som har kulturstämpel.

Viktigt att komma ihåg i sammanhanget kan ju vara att vissa växter lätt kan bland sig om de står nära varandra. Tex riddarsporre. Så om de står mitt inne i ett bostadsområde kan det alltså komit dit pollen från nyare sorters riddarsporrar som gör att fröet inte blir sortäkta. Då kan man ju gärna skriva det på påsen!

Kom ihåg att skicka PM till mig med namn och adress snarast oni vill vara med!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #37 skrivet: 08 mar-12 kl 21:59 »
Nu har vi fullt på listan för denna omgång! Men jag reserverar en plats åt tench som ju ville vara med. Du kan väl skicka ditt namn och adress så fort som möjligt till mig så postar jag paketet direkt efter det!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #38 skrivet: 09 mar-12 kl 06:46 »
Vem står överst på listan? :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

reuben

  • Inlägg: 70
    • Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #39 skrivet: 09 mar-12 kl 06:52 »
Det här är ett bra initiativ, jag vill gärna vara med också! Men det är klart, jag som flera har inga egna frön att bidra med, men jag kan odla och bidra på det sättet.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 2 användare
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser