Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etologi  (läst 22804 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Etologi
« Svar #80 skrivet: 12 jan-10 kl 15:36 »
För min del så är Ceasar och Barbro de BRA varianterna på hur man tillämpar ledarskap, medan det finns några andra TV-program som absolut är olämpliga där det ingår ex koppelryck som kan skada och en dominansutövning som skrämmer och dessutom kommer från fel person - helt förkastligt.

Ett fåtal gånger har jag sett Ceasar och Barbro använda metoder som jag själv aldrig skulle använda och jag ser som tveksamma. Men på det stora hela anser jag dem stå för en sund hundhållning som INTE står för alfarullning, förtryck eller markdäng.

Om jag ska sammanfatta den omvärld jag ser runt omkring mig idag, på valpkurser i SBK, vallningskurser i SVAK, bekanta, bekantas bekanta osv så ser jag inte det Charlotte ser när hon startar denna tråd - jag  ser problem som kommer från uppfostran UTAN gränser och krav och en rädsla för att använda det pga påverkan från omgivningen. Hårda metoder som alfarullning, koppelryck, markdäng har jag inte sett på många år!
Då har vi inte varit på samma ställen...
Och vi uppfattar definitivt inte CM och hans bok på samma sätt, men det är väl det som är intressant med internet, man träffar på en hel massa människor med en hel massa erfarenheter och åsikter :)
                    Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Etologi
« Svar #81 skrivet: 12 jan-10 kl 16:03 »
.......... men det är väl det som är intressant med internet, man träffar på en hel massa människor med en hel massa erfarenheter och åsikter :)
                    Mvh
                  Charlotte

Absolut!!!!!  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Iselin

  • Gäst
SV: Etologi
« Svar #82 skrivet: 04 feb-10 kl 14:24 »
Vi får inte glömma vandringen med våra hundar ,,som vi gör 3 mil om dagen  ???
3mil,det är väl ingenting under en dag??? menar du att du går MINDRE med din hund?

Sonila

  • Inlägg: 127
  • Var dag e en ny chans :)
    • Västerbotten
    • Hobbyryttaren
SV: Etologi
« Svar #83 skrivet: 11 mar-10 kl 19:00 »
Oj vilken intressant tråd!
Inget är väl lika heligt som människors sätt att se på djuruppfostran  8)
Alla är vi ju olika och eftersom hundar konstant läser av vårt kroppspråk och sinnestämning så behandlar vi hundar olika. Det måste vi ju.
Det som jag tycker är viktigt är att vi måste komma ihåg att vara ödmjuka för våra hundar och deras sätt att se saker. De lever i våran värld och de måste följa våra regler. Det är upp till var och en (inom djurskyddslagen) hur man uppnår detta. Att ta sitt ansvar som hundägare och lotsa hunden i vår vardag på - för hunden - bästa sätt ´är bra ledarskap enligt mig ;-)
Forskningen inom etologi går tack och lov framåt och många forskare börjar kvickna till  ;)
Känner att jag lever ;)
www.hobbyryttaren.ning.com

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Etologi
« Svar #84 skrivet: 11 apr-10 kl 12:08 »
Wolfcry: Bara ett annat sätt att säga samma sak på, av någon/några som valt att tolka ledarskap som förtryck och/eller alfadjur som tyrann. Alfadjur eller Breeder, same same but different?

Hur kan det bli så svårt?

Därför att Alfapar och Föräldrapar (Breeding couple) inte är samma sak. Benämner man något "alfadjur" så föreslår det att djuret kommit till sin maktposition genom auktoritärt beteende. Vara starkast och vinna slagsmål t.ex. Nu är ju de flockledarna i vilda vargflockar inte alfapar utan det är föräldraparen som har makten tack vare att dom är just föräldrar. Precis som i våra familjer. sedan är det som wolfcry sa att när flocken förflyttas kan det vara någon av de yngre vargarna som leder flocken och är därför, just då, flockledare. En alfahanne leder alltid flocken. Typ som en tupp antar jag.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Etologi
« Svar #85 skrivet: 03 maj-12 kl 12:29 »
Hund och varg går inte att jämnföra.

Ja kan inte förstå hur en modern människa kan använda så gamla
metoder i hundfostran.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Jesspett

  • Inlägg: 32
    • Småland
    • Daje Gård
SV: Etologi
« Svar #86 skrivet: 30 maj-12 kl 15:44 »
Jag kan ha lagt in den här länken på något tidigare inlägg, men den är värd att ta upp igen. http://urplay.se/162012

Det är etologi-professorn Per Jensen (som också skrivit många bra böcker om just etologi) som pratar om att hunden inte längre är en varg och att vi därför inte kan tillämpa "uppfostringsmetoder" som vi anser oss se hos vargarna. Dessa vargar vi studerat är ju dessutom djur som lever inhägnat och som får en dagsranson mat av skötare. Alla djur som inte kan röra sig fritt samt som utfodras av människor utvecklar rangordningar, något som är väldigt ovanligt i det vilda. Han påpekar också att det är väldigt olika fördelning av uppgifter och individernas förhållande till varandra inom olika vargflockar. Precis som det är med oss människor.

Värd att se!

Ha det gott!
Kärlek och Respekt

Malines här igen

  • Gäst
SV: Etologi
« Svar #87 skrivet: 31 maj-12 kl 09:28 »
Har inte läst hela tråden.

Tanken som slår mig när etologi kommer på tal i uppfostringssammanhang är att man behandlar "hundar" som en generell grupp i forskningen. Med tanke på hur långt aveln nått, och med tanke på hur vansinnigt olika raserna är, tror inte jag att etologi fungerar som som uppfostringsverktyg.

Om man någon gång varit på ett ställe med många hundar av olika raser och sett dessa hundar okopplade och utan kommandon inser man fort att olika raser pratar olika språk.

I sin fostran av hunden får man alltså anpassa sig efter individen. Vissa raser läser människan bra. Andra får man köra "alfastilen" med. En tredje fungerar bara med bestraffningar. En fjärde går under om man höjer rösten.

Ingen i sitt rätta sinne tar en jaktterriervalp och en whippetvalp och fostrar dessa två på exakt samma sätt.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser