Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarspisar för husbuss mm.  (läst 3239 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Sommarspisar för husbuss mm.
« skrivet: 07 feb-17 kl 16:51 »
Fundera på en sak, med min husbuss.

De flesta har ju gasol spisar/ugnar, men jag funderar på såna de har i båtar som går på diesel.
Vilket man än väljer så blir det spillvärme, som inte är så roligt på sommaren.
Samma problem med vedspisar i hemmet.

Men om man har flera solceller för att klara sig bättre på höst/vinter/vår, så får man ju överskott på sommaren.

Hur vore det att ha induktionshäll via inverter på sommaren?
Typ två såna här.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00331627/

Funkar det med en inverter som ger modifierad sinusvåg eller måste det vara ren sinusvåg?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #1 skrivet: 08 feb-17 kl 14:09 »
Det hänger nog mest på hur själva induktionseletroniken är uppbyggd. Med andra ord man får testa.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #2 skrivet: 08 feb-17 kl 14:18 »
Det hänger nog mest på hur själva induktionseletroniken är uppbyggd. Med andra ord man får testa.

Men vore bra att veta innan man köper inverter, det är ju en viss prisskillnad mellan dem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #3 skrivet: 08 feb-17 kl 16:19 »
Det blir tårta på tårta att köra en induktionshäll (dvs egentligen en switchad spänningsomvandlare) via en inverter. Bättre att konstruera induktionshällen för den batterispänning man har tillgänglig och köra den på likström.

De små induktionshällar (typ enstaka kokplatta, av lågpris-kinamärken) jag har tittat på, är gjorda så att de åtminstone teoretiskt sett borde fungera lika bra på 230 V likström. Men jag har inte provat.

Spillvärmen från en gasolspis är ganska försumbar om man inte använder för stor brännare för den kastrull som ska värmas.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #4 skrivet: 08 feb-17 kl 16:26 »
Det blir tårta på tårta att köra en induktionshäll (dvs egentligen en switchad spänningsomvandlare) via en inverter. Bättre att konstruera induktionshällen för den batterispänning man har tillgänglig och köra den på likström.

De små induktionshällar (typ enstaka kokplatta, av lågpris-kinamärken) jag har tittat på, är gjorda så att de åtminstone teoretiskt sett borde fungera lika bra på 230 V likström. Men jag har inte provat.

Spillvärmen från en gasolspis är ganska försumbar om man inte använder för stor brännare för den kastrull som ska värmas.

Gasol går helt bort för mig. Kaka på kaka? menar du att det är ineffektivt eller tänker du på kostnaden för invertern?
Inverter kommer ändå att finnas för andra saker.

Du har inte sökt efter häll som går på 24 V DC?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #5 skrivet: 08 feb-17 kl 21:50 »
Jag har inte sökt efter induktionshällar, jag har bara studerat de jag har ramlat över (en köptes till jobbet som studieobjekt, en annan dök upp i sönderslaget skick i ett soprum).

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #6 skrivet: 09 feb-17 kl 15:54 »
(...en annan dök upp i sönderslaget skick i ett soprum).

Finns det något bättre sätt att införskaffa nya"saker :-[

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #7 skrivet: 09 feb-17 kl 23:26 »
Finns det något bättre sätt att införskaffa nya"saker :-[

Offtopic i denna tråd, men jag måste nämna att de "nya" inventarier jag har satt upp i det s k rucklet de senaste dagarna (diskbänksblandare samt badrumsskåp med belysning) också härstammar från ett soprum. Dock inte samma soprum som induktionshällen.

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #8 skrivet: 09 jun-17 kl 06:52 »
Om ni vill prova att köra induktionshällar på DC och solel tror jag ni ska titta på att bygga era elsystem runt hybrid UPSer som går att hitta med DC spänningar på +-350V

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #9 skrivet: 09 jun-17 kl 07:51 »
Det där med UPS förstår jag inte riktigt vad det är.

I början av året var det något pucko från Skåne, på den hör sidan som kontaktade mig, om att han hade inverters och UPS-er att sälja.
När jag skulle ner till Skåne i våras och tänkte kolla vad det var han bjöd ut, så svarar han inte, fast han är aktiv på sidan.

Så om UPS är något att ha vet jag ännu inte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #10 skrivet: 09 jun-17 kl 08:55 »
Blev nyfiken, det är ju onekligen smidigt med induktionshäll. Jag har 1000 W sinus av billigare modell i min bil och använder en 2 500 W induktionshäll från Biltema (påminner om den från IKEA i länken) till att koka hönsmat med i uthuset. Skall prova ikväll att köra den på bilens el. Det finns ett läge som heter 500 W, men det kanske är som med mikrovågsugnar att hällen går med full effekt en kortare tid ??? Kanske bäst jag mäter innan jag bränner säkringen i bilen.

Intressant det torbjörn säger, att det borde gå att köra induktionshäll direkt på batterier (om man har rätt antal seriekopplade). Vad krävde de hällar som du skruvade med, torbjörn?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #11 skrivet: 09 jun-17 kl 09:20 »
Blev nyfiken, det är ju onekligen smidigt med induktionshäll. Jag har 1000 W sinus av billigare modell i min bil och använder en 2 500 W induktionshäll från Biltema (påminner om den från IKEA i länken) till att koka hönsmat med i uthuset. Skall prova ikväll att köra den på bilens el. Det finns ett läge som heter 500 W, men det kanske är som med mikrovågsugnar att hällen går med full effekt en kortare tid ??? Kanske bäst jag mäter innan jag bränner säkringen i bilen.

Intressant det torbjörn säger, att det borde gå att köra induktionshäll direkt på batterier (om man har rätt antal seriekopplade). Vad krävde de hällar som du skruvade med, torbjörn?

Berätta hur det går.
Jag läste på en annan sida att de drog lite på ettan och förbrukningen ökade eftersom man vred på mer på spisen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #12 skrivet: 09 jun-17 kl 09:26 »
Låter positivt. Jag återkommer så fort jag testat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #13 skrivet: 09 jun-17 kl 19:06 »
Biltemas kör pulser på ett par sekunder med 1200 W när man har 500 W inställt, så den är inte bra för min bil. Men den gick på nordic powers 1000 W sinusinverter (som kostade knappa 3000 kr för några år sedan).

Inga konstiga stora strömmar i början i alla fall, sådana som blir när man startar motorer. Vore ju kanon om man kunde köra en häll utan inverter, för då går det ju att kräma på 2-3000 W utan att behöva dimensionera invertern efter matlagningen. Jag har funderat på en gasolbrännare för matlagning, men det känns onödigt om man kan utnyttja batterikraften som ändå åker med.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sommarspisar för husbuss mm.
« Svar #14 skrivet: 10 jun-17 kl 11:48 »
Det där med UPS förstår jag inte riktigt vad det är.

I början av året var det något pucko från Skåne, på den hör sidan som kontaktade mig, om att han hade inverters och UPS-er att sälja.
När jag skulle ner till Skåne i våras och tänkte kolla vad det var han bjöd ut, så svarar han inte, fast han är aktiv på sidan.

Så om UPS är något att ha vet jag ännu inte.

UPS står för Uninterruptible Power Supply, alltså "avbrottsfri kraft" på svenska.
Det man till vardags menar med en UPS är en enhet med batteriladdare, batteri, växelriktare hopbyggt tillsammans, samt reläer som kopplar om utgående kraft automatiskt från elnätet till växelriktaren vid strömavbrott.
De flesta UPSer brukar vara dimensionerade för att kunna gå 10-20 minuter på batteri vid full last, alltså tillräckligt länge för att man ska hinna stänga av datorer mm på ordnat sätt om strömavbrottet verkar bli långvarigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser