Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderbrist  (läst 4748 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Foderbrist
« skrivet: 28 jun-18 kl 22:26 »
Redan börjar oron för vintern för djurägare runt om i Sverige. Torka och foderbrist. Jag tänkte börja samla sly och ev hamla några träd att spara till vintern. Men har ni tips på vad man kan samla för örter också? Jag tänker älggräs t ex.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Foderbrist
« Svar #1 skrivet: 28 jun-18 kl 22:42 »
När ungarna hade sällskapskaninen torkade vi massor av nässlor och sparade till vintern. Mycket uppskattat av kaninerna. Nässlor finns det ofta gott om också.  :)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Foderbrist
« Svar #2 skrivet: 29 jun-18 kl 21:05 »
Det är många som samlar löv, men har ni inget gräs ni kan slå med lie? Nuförtiden så slås väl bara de åkrar där men kommer in med trakor och redskap med 4 meters arbetsbredd. Här där jag är finns det många igenväxta betesmarker och åkrar i skogen och inte skulle markägaren märka om jag gick ut där och slog lite med lien om jag inte hade egna marker att slå. Eller är det så illa där ni bor att det inte finns gräs att slå nånstans? Nu verkar du ju ha kaniner och det kan inte vara många kg hö du behöver.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Foderbrist
« Svar #3 skrivet: 01 jul-18 kl 01:07 »
Vi slår diken med trimmer o torkar. Lövhö har tagits redan men det blir mer foder från dikena. Låter torka o sen packar på papperspåsar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lingonberry

  • Gäst
SV: Foderbrist
« Svar #4 skrivet: 06 jul-18 kl 13:12 »
Jag brukade ge mina vass på sommaren, men det bör ju gå att torka det till vintern också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Foderbrist
« Svar #5 skrivet: 06 jul-18 kl 13:18 »
Det är många som samlar löv, men har ni inget gräs ni kan slå med lie? Nuförtiden så slås väl bara de åkrar där men kommer in med trakor och redskap med 4 meters arbetsbredd. Här där jag är finns det många igenväxta betesmarker och åkrar i skogen och inte skulle markägaren märka om jag gick ut där och slog lite med lien om jag inte hade egna marker att slå. Eller är det så illa där ni bor att det inte finns gräs att slå nånstans? Nu verkar du ju ha kaniner och det kan inte vara många kg hö du behöver.

Ja, här skulle jag kunna slå och hässja säkert ett ton fint hö utan att någon skulle bry sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser