Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiber installation - ska man eller ska man inte?  (läst 9935 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #60 skrivet: 14 nov-17 kl 18:53 »
De ligger faktiskt före uppe i Ångermanland med radiolänk, "mikronät" eller något i den stilen, mailade och frågade, men det fanns icke här nere...  :(
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #61 skrivet: 14 nov-17 kl 19:01 »
Riktantenn brukar kunna lösa mycket, men inte obegränsad datamängd.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #62 skrivet: 14 nov-17 kl 19:30 »
Roligt att både Östergötland och Hälsingland, som tillhör södra halvan av Sverige har problem med internet och inte bara vi i Norrland

Verkar som man måste bo i storstan eller där det finns gott om sommarstugor med stockholmare för att det ska finnas bra nät.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #63 skrivet: 14 nov-17 kl 19:41 »
Verkar som man måste bo i storstan eller där det finns gott om sommarstugor med stockholmare för att det ska finnas bra nät.

Vi har 100mb fiber med möjlighet att få mer om vi betalar för det.
I yttersta utkanten av kommunen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #64 skrivet: 14 nov-17 kl 20:04 »
Vi har 100mb fiber med möjlighet att få mer om vi betalar för det.
I yttersta utkanten av kommunen.

Finns kanske några undantag men känns som det oftast finns nån med bra kontakter om det skall
lyckas. här ( också i utkanten) har dom några km bort fiber men det är jäms asfaltsväg , här 2 km från vägen på andra sidan en bergskam får vi nog vänta länge om vi nånsin får det. fastigheterna ströks oförklarligt från fiberprojektet utan att meddela fastighetsägarna här , det är knappa 2km till närmaste fiberanslutna.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #65 skrivet: 14 nov-17 kl 20:28 »
De ligger faktiskt före uppe i Ångermanland med radiolänk, "mikronät" eller något i den stilen, mailade och frågade, men det fanns icke här nere...  :(

Jepp. Stämmer bra det... kan själv snart koppla upp mig till "mikronätet", och den lokala fiberföreningen tyckte jag var konstigt som inte ville gräva fiber för 20 000:- + 150meter egen grävning... Över åkern dessutom... Vårat hushåll var en av de få som inte ville dra in... Svarade något i stil med att om 5år skulle skiten vara omodern iaf.  ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #66 skrivet: 14 nov-17 kl 21:49 »
Gick väl lös på 4500:- om jag inte minns fel, inklusive montage i mån av täckning från masterna.
Surt det inte fanns här, det hade räckt för mina behov, tror jag.

50-60K kommer jag ändå inte att lägga på fiber hit om det skulle röra sig om sådana summor, har ändå ingen nytta av om huset ökar eller minskar i värde då jag förhoppningsvis ändå är dö, eller skall in på hemmet den dagen, i en säng på långvården behöver jag ändå inga pengar (om vår sjukvård upphör får de väl helt enkelt stänga av HLR apparaten i så fall)... Då lägger jag hellre det på att isolera vinden och göra färdigt ladugårdstaket som jag har nytta av nu...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser