Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste husbygget?  (läst 32211 gånger)

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #40 skrivet: 16 dec-10 kl 16:06 »
När det kommer till byggregler skiftar dom mycket i olika kommuner.
Blir dock lite fundersam när du skriver att det krävdes torkskåp eller torktumlare.
Vem ställde detta kravet och varför kunde kvalitets-ansvarige låta er undgå det?


Grunden för byggreglerna är samma i hela landet och styrs av främst Boverkets krav vars efterlevnad kommunen genom bl a bygglov står för. På www.boverket.se kan man beställa dem.

Vad gäller torkmöjlighet står i BFS 1993:57-1998:38: "I bostadens närhet skall finnas möjlighet att tvätta och torka tvätt maskinellt i gemensam tvättstuga, om inte förberedd plats för tvättmaskin och för torkning av tvätt finns inom bostaden". Boverkets krav på att "torka tvätt maskinellt" tolkades som torkskåp eller torktumlare. Att vi slapp berodde på att kontrollanten var en synnerligen förståndig mänska som valde att inte anteckna avsaknaden av maskinell torkutrustning i protokollet utan nöjde sig med att påtala det muntligt. Men det är ju kommunen som styr vilka som får vara kvalitetsansvariga så alla kanske inte ser genom fingrarna på torktumlare...

Detta gäller endast för permanentbostadshus - fritidshus klarar sig betydligt lindrigare undan.
« Senast ändrad: 16 dec-10 kl 16:09 av kulantummelisa »

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #41 skrivet: 16 dec-10 kl 18:11 »
BFS 1993:57-1998:38: "I bostadens närhet skall finnas möjlighet att tvätta och torka tvätt maskinellt i gemensam tvättstuga, om inte förberedd plats för tvättmaskin och för torkning av tvätt finns inom bostaden"

Hmm
Det där betyder inte att man måste ha torktumlare/torkskåp utan att plats ska finnas att torka tvätt, förslagsvis på lina.
Det betyder inte ens att man måste ha tvättmaskin vid slutbesiktningen utan att plats ska finnas för det.

En sak som är viktig att komma ihåg är att reglerna är skrivna mot byggare/säljare och inte mot köpare.
Så länge man inte har banken som ställer krav (vilket är det största "problemet") så måste man hålla i åtanke att det är ens egna krav som väger tyngst.

Det går att bli kvalitetsansvarig själv om man kan övertala...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #42 skrivet: 17 dec-10 kl 21:45 »
finns en liten familj som aftonbladet följde . dom byggde ett hus på lidingö med restmaterial från alla byggen i närheten för noll och ingenting,,,, det tog dom dock några år att få allting.men huset är uppbyggt och dom vart nöjda
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #43 skrivet: 28 mar-14 kl 22:27 »
Den här tråden blev slumpad tråd så jag läste den och tänkte att det kanske var dags att skriva några rader (en massa blir det) om vad som hänt med vårt projekt så här några år senare.
Vårat hus är klart i första fasen, dvs hall och glasveranda är påbyggt, alla rum är inredda och uppvärmningen är ordnad med kökspanna och acc-tank (dubbelmantlad varmvattenberedare, så vi eldar också för varmvatten). Höst, vinter och vår använder jag inte den elektriska spisen alls för matlagning, ska vidareutveckla varför jag tycker det är viktigt.
Taket är inte höjt ännu men bygglovsansökan är inskickad och tanken är att komma igång med byggandet kring första maj.
Vi har sen sista inlägget skrevs blivit 4 i familjen och barnen kommer att behöva egna rum vad det lider så ombyggnaden börjar kännas angelägen.

Vad jag däremot har byggt är ett garage på 86 kvadrat med ett loft på 65, det är inte helt klart men används (vilket också var tanken) ännu så länge för förvaring av virke till ombyggnationen, vilket är rätt mycket.
Virket till garaget är främst skaffat som stock som sågats upp på ett mobilt sågverks som jag också jobbar en del på. Stocken och en del virke är natura betalning för arbete jag gjort delvis som snickare men också på samma sågverk. Även i garagets fall har jag gjutit en sockel för hand som väggarna står på, fönstren är begagnad och port kommer jag att göra en själv (när jag hinner).
Markarbetet bör sägas en del om... Jag har haft otrolig tur som fått hjälp av ett riktigt proffs med ordentlig (läs stor!) grävmaskin mot att jag jobbar på hans gård, det fina i det hela är att jag fick hjälpen i "förskott" och jobbar av allt eftersom. Han bekostade även fyllmaterialet åt mig vilket var toppenbra. Resultatet på hans jobb blev över all förväntan!
Eftersom bygglovet för garaget föll under den gamla plan och bygglagen fick jag också bli kvalitetsansvarig själv, så dock inte på ombyggnaden av huset tyvärr.
Taket är täckt med begagnade betongpannor, där kostade pannorna och frakten ungefär lika mycket.
Tegelläkt och täckläkt till fasaden sågar jag själv på en billig klyvsåg från Jula.

Det nya taket på huset kommer att byggas av virke från nyss nämda såg. Om man jobbar för betalning i virke är det ganska lätt att få jobb hos olika bönder som behöver ett par extra händer i samband med sågningen. Har även hjälpt sågarmästaren med ett bygge och för det fått en massa entums brädor som hyvlas upp till råspont hos en bekant som har en femkuttrig listrikthyvel, ska även göra lite pärlspont där. Utanpå taket kommer att ligga begagnat betongtegel som jag nästan fått (betalde 500 kr för ca 5000 pannor) av en bonde i grannsocknen.
Eftersom huset är en logements-barak (dvs militär) så är fönstren lite speciella, 1300X1300 dubbelkopplade med ett spröjs per ruta och ganska smäckra i konstruktionen, och jag har i tre år letat efter sådana fönster, hittade äntligen 7 stycken så det kommer att bli likadana fönster på ovanvåningen som på bottenvången, kanske rent av blir det något till på bottenvåningen.
Skorstenen måste höjas så jag letar runt efter tegel till den. Har ca hundra silikattegel kvar som jag lägger först, resten får bli rödtegel har knappt 200, en del helslagna men alla i alla fall frostsäkra.

När väl husbygget är klart så kommer jag att bygga en gäststuga, får nämligen bygga 60 kvadrat (eller var det 65?) utan bygglov enligt planbestämmelserna för tomten, tanken är att hyra ut den och på så vis bekosta det egna boendet.
Där kommer ett par tusen av de pannorna som blir över till pass, har även tittat ut träd (som står på någon annans mark) som jag hoppas ska användas till virke.
Tanken är också att bägge hushållen ska klara sig på ett 16 amp abonnemang, därför ska det vara vedspis och eldning för varmvatten i bägge husen. 

Mindre viktigt som jag ska lägga till är jag inte längre jobbar inom båtbranchen utan försörjer mig som snickare, grovarbetare och dräng, inte så stor nytta av 4-5 år på högskolan...
Bifogat en ritning på hur huset ska se ut efter takhöjningen.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Gunnar Hed

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #44 skrivet: 27 jan-19 kl 22:00 »
Är det någon här som undersökt möjligheterna att beställa ett prefabricerat hus från t.ex Baltikum (Estland, Lettland, Litauen) eller Rumänien?

Jag har hört att modulhus från trähustillverkare i framförallt nordöstra Rumänien kan erbjuda otroligt konkurrenskraftiga priser, alltså riktigt billigt, på stomresta hus som går efter svensk standard. Nyfiken ifall det finns personer undersökt detta närmare.
Drömmer om att bygga ett billigt trähus.

Christopher T

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #45 skrivet: 08 maj-19 kl 12:56 »
Mike Oehler har en hel del intressanta idéer på hur vi kan bygga billigt och i samklang med platsen där vi bor. Konstruktionen med ett hus inbyggt i en backe tycker jag är smart på många sätt. Vackra hus och kloka tankar, skulle vilja prova att bygga ett mindre hus enligt hans principer för att testa hur de fungerar i praktiken.

https://undergroundhousing.com/

https://www.youtube.com/watch?v=8B6xR3T37gI


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #46 skrivet: 08 maj-19 kl 16:30 »
Mike Oehler har en hel del intressanta idéer på hur vi kan bygga billigt och i samklang med platsen där vi bor. Konstruktionen med ett hus inbyggt i en backe tycker jag är smart på många sätt. Vackra hus och kloka tankar, skulle vilja prova att bygga ett mindre hus enligt hans principer för att testa hur de fungerar i praktiken.

https://undergroundhousing.com/

https://www.youtube.com/watch?v=8B6xR3T37gI



Du menar "backstugans återkomst"?

Det är inte så billigt eller lätt att bygga hus i vårt klimat under jord. Det finns dräneringsproblem, och problem med tjäle.

Stora delar av USA, har inte dessa problem, det finns t.ex. ingen vinter i vår mening. Ännu större delar, är riktigt varma, och har endera ett torrt ökenklimat, (t.ex. Kalifornien exklusive bergstrakterna, jag har bott några år i sydvästra USA), eller ett varmt, lite fuktigare klimat (stora delar av "södern").

Ska man få till t.ex. en souterräng våning, där det är trevligt att bo, så behövs det oftast att man gjuter och murar ordentligt, ser till att det är dränerat, och lägger in isolering, och tätskikt. Det blir bra och trevligt när det är färdigt, men är inte så särkilt billigt och enkelt.
Om man inte gör det, så får man in fukt, och yttermuren kommer att leda in kyla i undervåningen/källaren/bostadsutrymmet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #47 skrivet: 08 maj-19 kl 16:37 »
Kom också ihåg att det är alla vinklar och vrår och snygga detaljer på ett hus som blir dyra. Tyvärr är det billigaste sättet att få de funktioner och utrymme man behöver, att göra en fyrkantig låda.  En tumregel är att varje extra hörn på en normal lösvirkesbyggd villa drar upp byggkostnaden med minst 100000 kr.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #48 skrivet: 08 maj-19 kl 17:15 »
Man kanske skulle satsa på ett runt hus ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #49 skrivet: 08 maj-19 kl 17:55 »
Man kanske skulle satsa på ett runt hus ;D
Jag byggde ett runt utedass och det var det dummaste jag gjort. Det tog inte dubbelt så lång tid, det tog tio gånger så lång tid  :P

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #50 skrivet: 08 maj-19 kl 19:10 »
Ett skithus med andra ord.

Hyvlade du reglar som man gör när man bygger en badtunna? Ett dass är ju lite lagom storlek på för att testa något nytt. Friggebod kan man leka med också, men när man kommer upp i Attefallsstorlek så vill man inte testa för udda lösningar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #51 skrivet: 08 maj-19 kl 19:28 »
Nej, fullt så seriös var jag inte. Men nu funderar jag fortfarande på hur jag skall sätta liter över dörren, jag måste ju böja en bräda ganska mycket för att få till den relativt snäva rundningen, hela byggnadens diameter är väl runt 150cm

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #52 skrivet: 08 maj-19 kl 22:43 »
Du får göra som båtbyggarna, antingen hitta ett träd med rätta böjen eller så kokar du en planka så den går att böja. Eller så fuskar du och spacklar upp lite stuckatur.

Christopher T

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #53 skrivet: 09 maj-19 kl 14:18 »
Du menar "backstugans återkomst"?

Det är inte så billigt eller lätt att bygga hus i vårt klimat under jord. Det finns dräneringsproblem, och problem med tjäle.

Stora delar av USA, har inte dessa problem, det finns t.ex. ingen vinter i vår mening. Ännu större delar, är riktigt varma, och har endera ett torrt ökenklimat, (t.ex. Kalifornien exklusive bergstrakterna, jag har bott några år i sydvästra USA), eller ett varmt, lite fuktigare klimat (stora delar av "södern").

Ska man få till t.ex. en souterräng våning, där det är trevligt att bo, så behövs det oftast att man gjuter och murar ordentligt, ser till att det är dränerat, och lägger in isolering, och tätskikt. Det blir bra och trevligt när det är färdigt, men är inte så särkilt billigt och enkelt.
Om man inte gör det, så får man in fukt, och yttermuren kommer att leda in kyla i undervåningen/källaren/bostadsutrymmet.

Visst, backstuga eller kanske ännu hellre jordstuga är väl en bra svensk benämning med lite historia bakom sig.

De flesta jag sett från USA som förespråkat olika typer av nedgrävda hus verkar befinna sig relativt kalla klimat. Mike Oehler bodde i norra Idaho, John Hait (som skrivit boken "Passive annual heat storage") och Paul Wheaton (som kombinerat idéer från Oehler och Hait i sitt Wofati-koncept) befinner sig båda i grannstaten Montana.

Varför behövs det gjutas och muras? Isolering får vi ju mycket gratis i form av jordlagret bakom och under huset, men visst, man kan nog vilja isolera den exponerade sidan för att minska energibehovet.

Dränering och tätskikt håller jag helt med om, men hur dyrt behöver det egentligen bli? Om taket har en lutning som lutar "nedåt" och vi har dräneringsdiken på ovansidan som leder vattnet runt huset borde det inte bli speciellt mycket vatten som samlas på "fel" sida.


Bild hämtad från https://richsoil.com/wofati.jsp

Inte det konventionella sättet att bygga hus på, och det återstår väl en hel del testande innan designen är optimal, men jag tycker det har en stor potential om man vill bygga billiga, energismarta hus av material som ofta finns nära till hands i vårt skogtäta land.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #54 skrivet: 09 maj-19 kl 17:02 »
Man måste också ha koll på hur långt det är ner till grundvattnet (och tänk på att den nivån kan variera flera meter mellan torra och regniga år), och vilka kapilläregenskaper marken från grundvattennivå upp till husets lägsta punkt har, om man ska vara säker på att inte få problem med fukt som transporteras upp underifrån.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #55 skrivet: 09 maj-19 kl 19:09 »
Visst, backstuga eller kanske ännu hellre jordstuga är väl en bra svensk benämning med lite historia bakom sig.

De flesta jag sett från USA som förespråkat olika typer av nedgrävda hus verkar befinna sig relativt kalla klimat. Mike Oehler bodde i norra Idaho, John Hait (som skrivit boken "Passive annual heat storage") och Paul Wheaton (som kombinerat idéer från Oehler och Hait i sitt Wofati-koncept) befinner sig båda i grannstaten Montana.

Varför behövs det gjutas och muras? Isolering får vi ju mycket gratis i form av jordlagret bakom och under huset, men visst, man kan nog vilja isolera den exponerade sidan för att minska energibehovet.

Dränering och tätskikt håller jag helt med om, men hur dyrt behöver det egentligen bli? Om taket har en lutning som lutar "nedåt" och vi har dräneringsdiken på ovansidan som leder vattnet runt huset borde det inte bli speciellt mycket vatten som samlas på "fel" sida.


Bild hämtad från https://richsoil.com/wofati.jsp

Inte det konventionella sättet att bygga hus på, och det återstår väl en hel del testande innan designen är optimal, men jag tycker det har en stor potential om man vill bygga billiga, energismarta hus av material som ofta finns nära till hands i vårt skogtäta land.

Jag har bott i norra Utah, som faktiskt har mer vinter än Idaho har, Utah har till stora delar ett inlandsklimat, så om det blir kallt, så är det sällan så värst mycket snö. Man odlar utan problem persikor, aprikoser m.fl. växter som tål lite kyla, men det går inte att odla citrusfrukter. Idaho har sällan eller aldrig några långa perioder med frost eller kyla under noll, Montana har ett varierat klimat varierande geografi, med både höga berg, prärie och natur där emellan, och har påverkan på klimatet både från "Pacific North west" med fuktiga ljumma vindar, men också i sin östra del av inlandsklimat från öster, så där är det mer varierande.
Någon vinter i svensk bemärkelse, som varar i 3-5 månader, med frekvent snö, tjäle och kyla under noll, har ingen av de nämnda staterna.

Det finns snarare problem med mycket värme periodvis under sommaren, än problem med hur man ska lösa uppvärmning på vintern och fukt/kyla/dränering under sommartid, i de nämnda staterna. Bergstrakterna undantagna då.

Så förhållandena är mycket annorlunda än i Sverige.

Att bygga "lerhus", halmhus, eller för den delen kubbhus (vedkubbar), timmerhus, m.fl. naturliga konstruktioner "ovan mark", baserade på allmänt tillgängliga material i Sverige, har nog större förutsättningar, att bli hållbara och fungerande.

Ett hus bör väl kunna fungera som bostad åtminstone 50-70 år, om man ska kunna anse att konstruktionsmetoden ska kunna anses som rimlig.

Själv bor jag i ett traditionellt svenskt timmerhus, som antagligen byggdes 1823 (eventuellt betydligt tidigare), och som byggdes till 1855, det är ett hållbart bygge i grunden, med material från den egna skogen, och med en grund i natursten.
Ingrävd under huset, så finns en jordkällare, för förvaring av rotfrukter, så där är ett visst mått av fukt en önskvärd egenskap.

Backstugorna som fanns i trakten, har ruttnat bort för länge sedan.

Det är liksom ingen slump, att man bygger, och har byggt, med olika material och metoder, i olika delar av världen, beroende på en kombination av klimat och tillgängliga material.

Men vill du testa, att bygga en "backstuga" för att bo i, utan att gjuta, eller använda platonmatta, eller ens en grävmaskin, med naturmaterial från trakten, så vore det spännande att se hur resultatet blir, och hur byggnaden fungerar som bostad på 5-10-15 och flera års sikt.

Jag har i princip kompetensen för att bygga ett traditionellt svenskt timmerhus, med endast handverktyg om så skulle vara, och det skulle kunna bli ett fullt beboeligt hus, som utnyttjar tillgängliga material. Nu bygger jag inte timmerhus, eftersom jag har annat för mig, men det är fullt möjligt att genomföra, och resultatet är förutsägbart, i form av ett beboeligt hus, i vårt klimat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #56 skrivet: 09 maj-19 kl 19:30 »
Nej, fullt så seriös var jag inte. Men nu funderar jag fortfarande på hur jag skall sätta liter över dörren, jag måste ju böja en bräda ganska mycket för att få till den relativt snäva rundningen, hela byggnadens diameter är väl runt 150cm

En lösning är att såga till tunna lister som man sedan limmar ihop i rätt form med hjälp av en gigg.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #57 skrivet: 09 maj-19 kl 21:37 »
Eller att basa trävirket (koka eller ångbehandla det), så det blir tillräckligt böjligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 5 användare
xaelanar, docswood, malungen, mommo, Mattias

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser