Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pumpa till höns???  (läst 10574 gånger)

LEK

  • Inlägg: 187
Pumpa till höns???
« skrivet: 02 nov-06 kl 17:35 »
Hej igen alla!!!
Jag har precis gjort en Halloweenpumpa till min dotters spökkalas. Det blev en hel del pumpakött och kärnor som jag gröpte ur. Kan man ge detta till hönsen? Har någon testat? Har ni isf gett dem kärnorna och köttet "rått", eller har ni gjort ngt med det först?
Tacksam för svar... :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Pumpa till höns???
« Svar #1 skrivet: 02 nov-06 kl 17:48 »
Jag skulle ätit upp det själv  :)

orloff

  • Gäst
Re:Pumpa till höns???
« Svar #2 skrivet: 02 nov-06 kl 18:23 »
Hönsen älskar pumpa  ;D   MM vad gott!!!!!!!! ;)

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Pumpa till höns???
« Svar #3 skrivet: 02 nov-06 kl 18:29 »
jag hade också ätit upp den själv :)

LEK

  • Inlägg: 187
Re:Pumpa till höns???
« Svar #4 skrivet: 02 nov-06 kl 18:32 »
Hur då? Har ni något tips på vad man kan göra som är gott av pumpa!?! Har testat pumpapaj o det gillade jag inte.
Skriv gärna... :)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Pumpa till höns???
« Svar #5 skrivet: 02 nov-06 kl 19:08 »
Hur då? Har ni något tips på vad man kan göra som är gott av pumpa!?! Har testat pumpapaj o det gillade jag inte.
Skriv gärna... :)

Enklaste sättet att tillaga pumpa är att skära fruktköttet i bitar, ett par cm tjocka, lägg i en ugnsform med massor av grovt krossade vitlöksklyftor och ha på lite salt och god olja. Rosta i ugnen på hög värme tills det hela börjar få lite färg.

Ät som tillbehör till middan eller bara med lite gott bröd och evt. nån yoghurtsås.

Mums mums ...

Annars är pumpa fantastiskt gott i inläggningar i en söt ättikslag med massor av skivad ingerfära.

Vi ska slakta en stor pumpa i helgen så då blir det till att äta pumpa morron-middag-kväll minst en vecka framöver ... :)

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Pumpa till höns???
« Svar #6 skrivet: 02 nov-06 kl 19:23 »
använd samma grundrecept som när man gör köttsoppa eller köttgryta. när köttsoppan/köttgrytan nästan är färdig så lägger du i pumpan. Man tärnar den först. Det tar ca 15 minuter till så är det färdigt. mums  :P

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Pumpa till höns???
« Svar #7 skrivet: 02 nov-06 kl 19:28 »
Jag glömde att säja till er att infe kasta kärnorna. tvätta dom ordenligt med ljummet vatten. strö ut dom på ett bakpapper på en plåt och låt dem torka.
De går att torka i ugnen också. sedan är det bara att salta och börja äta.

Helenan

  • Gäst
Re:Pumpa till höns???
« Svar #8 skrivet: 04 nov-06 kl 20:07 »
Eller så delar man på den och lägger in den till hönsen. En del hönor gillar både kött och kärnor men jag och de flesta av mina hönor tycker det är bäst som maskmat och prydnad... ;)

LEK

  • Inlägg: 187
Re:Pumpa till höns???
« Svar #9 skrivet: 08 nov-06 kl 18:18 »
Hej!
Ville bara påpeka att hönsen inte alls gillade pumpan. Varken köttet eller kärnorna :-\. Inte ens min allra glupskaste lilla madam brydde sig om det...
Där ser man...

Tjipp ohej!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser