Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga plåttak ensam  (läst 3298 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Lägga plåttak ensam
« skrivet: 12 aug-19 kl 10:21 »
Någon som har en fiffig idé för att få upp 4x1 m takplåtar på taket när en ska lägga taket ensam? Är nog inte riktigt så stark så jag tar dem med mig upp på stegen...
Tänkte slippa bygga ställning men gör det om det inte finns någon smidigare lösning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #1 skrivet: 12 aug-19 kl 10:59 »
Hyr skylift.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #2 skrivet: 12 aug-19 kl 11:46 »
Ställ två reglar eller brädor mot takfoten så kan du dra upp plåten med ett snöre som du fäster i en svetstång.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #3 skrivet: 12 aug-19 kl 12:08 »
Ställ två reglar eller brädor mot takfoten så kan du dra upp plåten med ett snöre som du fäster i en svetstång.
Den verkar bra! Det gäller bara att skydda plåten när en ska klämma åt med tången och då kanske jag får sämre grepp med den. Kanske gummimatta från bagaget på bilen?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #4 skrivet: 12 aug-19 kl 13:30 »
Du kan också sätta tvärgående ribbor på de stående reglarna så har du en hylla en bit upp att lyfta upp plåten till och vila armarna medan du tar nytt tag och skjuter vidare upp till nästa hylla. Akta så inte hyllorna tar emot på vägen upp bara, då blir det tungt i onödan :)

På så vis borde du kunna skicka upp några stycken i magasin dessutom så slipper du klättra ner igen efter varje plåt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #5 skrivet: 12 aug-19 kl 14:19 »
Topp!

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #6 skrivet: 12 aug-19 kl 21:55 »
Ja la plåtarna framför mig på stegen och sköt upp några plåtar innan ja gick upp på taket och la ut plåtarna sen och skruva fast dom .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #7 skrivet: 13 aug-19 kl 00:27 »
Lite lurigt att skjuta plåten framför sig om man har brant stege. 4 meter plåt som skall över stegen kan knuffa ut dig från taket, och blåser det så blir det extra lurigt.



Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #8 skrivet: 13 aug-19 kl 10:04 »
Lite lurigt att skjuta plåten framför sig om man har brant stege. 4 meter plåt som skall över stegen kan knuffa ut dig från taket, och blåser det så blir det extra lurigt.
sant förstås men det funka för mig  annars så kan man ju alltid försöka hiva upp plåten från marken det funkar det med men det får inte blåsa :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #9 skrivet: 13 aug-19 kl 10:41 »
Ja, man får anpassa sig efter vädret när det är takjobb. Min morfar som var plåtslagare på den tiden arbetarskyddet saknades, berättade om en kille som blåste av taket för att han inte släppte plåten han höll i.

Själv har jag bara drabbats av den plötsliga halkan som blir när kvällsdaggen lägger sig på plåttak. Att kunna gå hur bra som helst, för att helt plötsligt slå omkull. Tur man har reflexer som en kobra när hjärnkontoret inte fungerar ;D

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #10 skrivet: 15 aug-19 kl 20:47 »
Ja la plåtarna framför mig på stegen och sköt upp några plåtar innan ja gick upp på taket och la ut plåtarna sen och skruva fast dom .
Blir det inte "skavsår" på plåten om en skjuter upp den på en stege? Jag tänker att reglar som är vinklade så de (i princip) har samma lutning som taket och ett stopp att vila dem på när jag väl fått upp plåten är enklast.

 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #11 skrivet: 16 aug-19 kl 22:31 »
Blir det inte "skavsår" på plåten om en skjuter upp den på en stege? Jag tänker att reglar som är vinklade så de (i princip) har samma lutning som taket och ett stopp att vila dem på när jag väl fått upp plåten är enklast.
Tja  ja hade ju alu steg  men plat pluttar .Sen så var det beg plåt stålplåt .

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Lägga plåttak ensam
« Svar #12 skrivet: 17 aug-19 kl 20:52 »
Åhå. Jag fattar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser