Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken  (läst 3658 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« skrivet: 29 nov-13 kl 19:26 »
Hejsan
Hur gör ni? Läser att flera har en kastrerad bock som sällskap till avelsbocken, men min Emil är hur snäll som helst mot oss och tjejerna, men håller på att dräpa den kastrerade bocken.
Förra veckan gick han så hårt åt honom att jag blev tvungen att sära på dem och vi har nu den kastrerade bocken instängd i ladugården. Han har fått en enorm stångningsskada på ena sidan och var svullen lite här och där. Vi har pysslat om honom och öst lite extra kärlek åt honom, men vet inte hur jag ska göra.
Han har nu fått sällskap av en get som ska till och killa inom de närmaste veckorna, så det går ingen nöd på honom i dags läget. Men det var ju inte så här det skulle vara. Tanken var att vår Emil skulle få sällskap när getterna ska killa. Så här blev det förra året också. Emil fick stå ensam när getterna hade killingar och den kastrerade bocken var sällskap till getterna.
Jag trodde det skulle bli bättre i år, de verkade som om de 2 kom bättre överens i sommar, men nu när den ena geten brunstar, så jagade Emil hela tiden den kastrerade bocken. Det verkar som om han såg honom som ett hot. Jag vet inte.

Det känns inte heller kul att Emil ska stå ensam vissa perioder, men å andra sidan så verkar han inte lida då heller. Det känns trist men det lutar mer och mer att Tjabo antingen säljs eller slaktas. Man lider med honom. När getterna killar så blir han bortstångad av dem och sätta ihop honom med Emil igen känns inte bra. Usch det känns som om getterna är väldigt grymma mot varandra ibland. Upplever inte alls att det är så här med fåren.

/Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #1 skrivet: 30 nov-13 kl 01:15 »
Jag skulle hellre slakta Emil.  Sådana anlag vill åtminstone inte jag ha hos killingarna.  Att två okastrerade bockar skulle bråka mer än andra är en skröna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #2 skrivet: 30 nov-13 kl 09:26 »
Eftersom bocken Emil är snäll mot både människor och getterna skulle jag ta bort Tjabo i stället. Emil har ju tidigare visat att han inte vantrivs med att stå åtskild från getterna, så det är väl inga problem. Bygg en stadig kätte med höga väggar åt honom bredvid getterna så de kan se, lukta och höra varandra. Då är han inte ensam :).

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #3 skrivet: 30 nov-13 kl 09:50 »
Hej
Emil vill jag inte att ta bort. Han är enorm, stora fina horn, jättefin men de som är det bästa med honom är att han är snäll mot oss och sina tjejer och sina killingar. Vi släpper ut dem alla ibland på gården och mina egna barn kan stå och klia honom. Han har aldrig försökt stånga mej, min man eller våra barn.
Men stackars Tjabo får ta alla smällar.
Jag får väl försöka bygga en till hage i anslutning till den som finns idag så de ser varandra. Fast vinterhagen Emil är i när getterna är instängda med sina killingar ligger brevid fårens vinterhage, så han har alltid sett fåren, så helt ensam har han aldrig varit.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #4 skrivet: 30 nov-13 kl 12:36 »
Emil ser Tjabo (kastrerad eller ej) som en konkurrent om de brunstiga tjejerna, och därför ska han har fetstryk, tycker Emil. Antar att det inte är några problem när det bara är de två, utan getter i närheten?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #5 skrivet: 30 nov-13 kl 17:04 »
Det är just det som får mig att välja bort sådana bockar.  Den som ger mindre bockar stryk, den vill inte jag ha som avelsdjur.  Men nu var det ju inte min bock!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #6 skrivet: 30 nov-13 kl 23:45 »
det bästa med honom är att han är snäll mot oss och sina tjejer och sina killingar.

Just sådana fina egenskaper som man vill att en avelsbock ska ha  :)! Att Emil spöar upp en annan bock som han upplever som konkurrent är normalt beteende men kan vara otrevligt att se. Bockar/getter kan verkligen vara hårdföra och man måste förstås se till att ingen blir allvarligt skadad.

Jag får väl försöka bygga en till hage i anslutning till den som finns idag så de ser varandra. Fast vinterhagen Emil är i när getterna är instängda med sina killingar ligger brevid fårens vinterhage, så han har alltid sett fåren, så helt ensam har han aldrig varit.

Att få bocken att stanna kvar i egen hage bredvid getternas är inte enkelt! När jag skrev att de ska kunna se, höra, lukta varandra menade jag att ha bocken i en stadig kätte inne i lagår´n bredvid getterna. Inte lika lätt att ta sats och hoppa  ;). Om bockarna går bättre ihop utan getter kan det vara idé att stalla in de två i en helt annan byggnad (om man har), där de inte ser/hör getterna.
« Senast ändrad: 01 dec-13 kl 00:21 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #7 skrivet: 01 dec-13 kl 00:56 »
Att Emil spöar upp en annan bock som han upplever som konkurrent är normalt beteende
Nej, det är faktiskt inte normalt.  Vanligt, men absolut inte önskvärt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #8 skrivet: 01 dec-13 kl 10:50 »
Nej, det är faktiskt inte normalt.  Vanligt, men absolut inte önskvärt.

Det som är normalt är oftast vanligt och tvärt om :). Inte önskvärt att hanen, oavsett djurslag, kämpar mot konkurrenter? En djurart där kampen om att få föra sina gener vidare inte finns överlever inte. Kampen ser olika ut hos de olika arterna och hos getsläktet kan den vara mycket burdus. Inget disneyland där inte!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #9 skrivet: 01 dec-13 kl 14:11 »
Oavsett vad vi människor tycker är smakligt och trevligt eller inte, har djuren vissa instinktiva beteendemönster. Vår djurägaruppgift är att se till att dessa beteenden inte leder till skadliga konsekvenser för djuren, eftersom vi har förmågan att överblicka handlingar och dess konsekvenser, det har inte djuren.
I det här fallet: Ha aldrig mer än en bock i samma grupp som en eller flera brunstiga getter!
Bockar är ofta mycket goda vänner bara det inte finns någon get att slåss om.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #10 skrivet: 01 dec-13 kl 18:11 »
Jag avlade stenhårt på snälla djur, och fick resultat förvånansvärt snabbt.  Vilka avelsmål har TS?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #11 skrivet: 01 dec-13 kl 20:18 »
Hej igen och tack för alla svar. Det gav mej ganska mycket att fundera på och jag tyckte jag fick många bra och goda råd. Det som är så tråkigt just med getter är att de är så hårda mot varandra. Inte bara bockarna utan också getterna.
Men det är tur att vi har gått om plats här, så det blir väl att bygga en till hage vid den andra ladugården, så att Emil inte ens ser eller hör hans tjejer, då kanske han kan vara med Tjabo. Jag förlorar ju inget på pröva. Fast än så länge får Tjabo vara instängd med Freja, så Emil hinner betäcka Klara.
Ha en fortsatt trevlig 1:a advent.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avelsbocken är så elak mot den kastrerade bocken
« Svar #12 skrivet: 02 dec-13 kl 12:15 »
Som du beskrivit Emil verkar han vara en snäll och trevlig bock, så du behöver inte låta honom bli frysboxutfyllnad bara för att han ger sig på en annan bock under brunsten! Om du har lite is i magen kommer Emil och Tjabo bli vänner igen när getterna har brunstat färdigt och blivit betäckta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser