Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  7-veckors-kycklingar, vad krävs?  (läst 1072 gånger)

h00jff

  • Inlägg: 12
7-veckors-kycklingar, vad krävs?
« skrivet: 28 feb-13 kl 19:25 »
Har tingat några 7-veckors-kycklingar som jag ska hämta i helgen. De bor nu "varmt", ca 18 grader. Hos oss är det kallt hos hönorna, sällan mer än -5, och oftast ligger temperaturen runt 0, eller varmare, även om det är minusgrader ute. Kan jag ha de nya kycklingarna i den miljön? Behöver de ha värmelampa?

Några tips för att få in dem i den befintliga flocken? Läste någonstans att man kan ha kompostgaller där de kan smita in från de stora hönorna om de vill vara ifred. Är de så små att de kommer igenom ett kompostgaller (orpington och dvärgkochin)?

Några andra tips?

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: 7-veckors-kycklingar, vad krävs?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-13 kl 20:17 »
Jag hade hängt upp en lampa så de får vänja sig vid kylan först. Bortsett från att jag hade satt dem i karantän först så hade jag skickar in dem hos hönorna med en gång. Men jag har snälla hönor som är vana vis att det flyttas runt höns lite hit och dit ibland. Såklart hade jag hållt koll på hur de reagerar när jag släpper in dem och visar det sig att någon är elak mot de små hade jag antingen flyttat elakingen till en annan grupp eller satt upp kompostnät. Är kanske tveksamt om orpingtonen kommer igenom - det var ett tag sedan jag hade kycklingar av så stor ras - men jag hade ändå satt vatten och mat hos dem i "buren". Och när resten av flocken vant sig hade jag tagit bort den.
« Senast ändrad: 28 feb-13 kl 20:20 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

h00jff

  • Inlägg: 12
SV: 7-veckors-kycklingar, vad krävs?
« Svar #2 skrivet: 28 feb-13 kl 21:12 »
Tack för svaret! Då fixar jag ett kompostgaller som de kan vara innanför! Man kan ju sätta dem hur man vill, så jag behöver ju inte sätta dem kant i kant utan kan ha en glipa så att även de stora kycklingarna kan gå in och ut!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare
dreja bi, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser