Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  -25 grader ute, behöver värme till hönsen!  (läst 5670 gånger)

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
-25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« skrivet: 04 dec-12 kl 08:56 »
Har läst igenom alla trådar här och även besökt Lantbruketsbrandskydd.nu.
Om jag förstått det rätt så är ett element med IP-klass 54 godkänd för Hönshus, men det enda jag hittar på marknaden är detta:
http://www.nimaab.se/se/art/thermowarm-c-ip54.php
Någon som kan tipsa om det finns billigar någon annanstans.....
Eller om någon har ett begagnat som dom vill sälja?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 09:12 »
Om jag förstått det rätt


el, belysning etc ska vara ip54, men ett hönshus räknas pga dammet som ett brandfarligt utrymme och då gäller även följande för just värme: "Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta"

och den du länkar till nämner inte att den är godkänd för det i texten...

Kamrörsradiatorn hos nima http://www.nimaab.se/se/art/kamrorsradiator-frico.php, skriver följande i produkttexten "Den typ som marknadsförs här är även sandfylld och därför godkänd för brandfarliga rum."

det finns säkert andra produkter som har det godkännandet, men sandfyllda kamrörsradiatorer är en av de få som jag sett (något att komma ihåg är att det finns många typer av kamrörsradiatorer, de allra flesta är inte godkända för brandfarliga utrymmen)

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 09:28 »
el, belysning etc ska vara ip54, men ett hönshus räknas pga dammet som ett brandfarligt utrymme och då gäller även följande för just värme: "Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta"

IP54 betyder att den är godkänd för brandfarligt utrymme.

Citera
Elvärmefläktar som används i utrymme med förhöjd brandrisk ”brandfarliga
utrymmen”, som till exempel djurstall och foderberedning, måste
vara godkända för detta, minst IP 54. (Citat från Lantbrukets brandskydds kommite)

Den du länkar till är bara IP44....

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 09:31 »
Elradiatorer som används i utrymmen med förhöjd
brandrisk ”brandfarliga utrymmen”, som till
exempel djurstall och foderberedning, måste vara
godkända för detta, minst IP 54

http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen/5_elhandbok

Men ursprungsfrågan var: Vart hittar jag element som har IP54?

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #4 skrivet: 04 dec-12 kl 10:31 »
Jag lånar tråden eftersom jag undrar samma sak, hoppas det är okej.

Kan man inte tänka sig ett sånt här element? Jag vet att det inte har rätt klassning, men det finns väl egentligen inget som kan börja brinna på den här typen av radiator (så länge den hänger så att inte hönsen eller ströet kommer för nära)?

http://www.nimaab.se/se/art/oljefylld-radiator.php

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #5 skrivet: 04 dec-12 kl 11:42 »
men det finns väl egentligen inget som kan börja brinna på den här typen av radiator

har det inte rätt ip-klassning så kommer det att tränga in damm i (bland annat) termostaten... damm som kan börja brinna pga elektriciteten

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #7 skrivet: 04 dec-12 kl 12:16 »
Hur är det med kamflänselementen, kan man ställa dem på +5 grader så att de alltid slår på om temperaturen går under +5 grader?

Om jag ska lägga tretusen kronor på ett element vill jag inte hålla på och tänka på att det ska vridas upp och ner, då ska det vara självgående. Annars kan  man ju lika gärna hålla på med värmelampor...

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #8 skrivet: 04 dec-12 kl 13:09 »
Till ett element med IP54 kopplar man en (rums-)termostat med samma skyddsklass, precis som vanligt. Men det kan ta en stund att hitta en.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #9 skrivet: 04 dec-12 kl 19:45 »
Jag har fått ordning på värmen i hönshuset nu genom att börja använda värmeplatta till vattenautomaten. Det har blivit avsevärt varmare nu när inte vattnet är fruset. Jag är förvånad att värmeplattan klarar att hålla hela min gigantiska vattenautomat frostfri, trodde jag skulle behöva byta till en mindre vattenautomat. Jag har en tio liter stor vattenautomat med dubbel cylinder, så det är ganska mycket plasthöljen runt automaten.

Jag köpte denna värmeplatta med termostat:
http://se.lgprodukter.se/product.html/varmeplatta-for-vattenautomater?category_id=179

Tyckte den var dyr, men nu tycker jag inte det längre när jag provat den!

Det är -10 ute nu, och inne i hönshuset är det -2 sedan jag drog igång värmeplattan. När jag körde med enbart värmelampa var det -5 eller ännu kallare i hönshuset, min termometer går bara till -5.

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #10 skrivet: 04 dec-12 kl 21:30 »
Flindra, kasar inte vattnet av? Eller är den liten nog att passa in under upphöjningen på bottenplattan om du fattar vad jag menar? Köpte värmelampa på Grannården igår, men de hade bara röda lampor som lyser, påstod att deras leverantör inte hade nåt annat. Kanske måste beställa nån annanstans ifrån för jag tyckte inte de kom till ro på kvällen. Har någon erfarenhet av det?

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #11 skrivet: 04 dec-12 kl 21:43 »
Jag har en värmelampa med rött sken från granngården, mina höns kommer till ro på kvällarna ändå.
Jag har förresten kommit över ett kamrörselement nu så nu gör det inget om det blir kallt, nu är jag och hönsen redo!
Dessutom har tempen stigit till mer behagliga 6 minus....

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #12 skrivet: 04 dec-12 kl 22:13 »
Flindra, kasar inte vattnet av? Eller är den liten nog att passa in under upphöjningen på bottenplattan om du fattar vad jag menar?
Plattan är plan, men ytan är lite knottrig. Jag har ställt en stor 10-liters automat med dubbel cylinder på värmeplattan. Det hela är förvånansvärt stadigt! Blir det riktigt kallt ska jag byta till min mindre vattenautomat har jag tänkt.

Värmearmaturen kör jag med en keramiklampa som inte lyser. Den värmer inget vidare tycker jag... Men det beror nog på att jag nu första året med höns har för få djur på för stor yta, de kan inte värma utrymmet särskilt bra själva.

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #13 skrivet: 05 dec-12 kl 07:12 »

Värmearmaturen kör jag med en keramiklampa som inte lyser. Den värmer inget vidare tycker jag... Men det beror nog på att jag nu första året med höns har för få djur på för stor yta, de kan inte värma utrymmet särskilt bra själva.
[/quote]

Ok, jag har samma problem, för få höns för ytan, värmelampan 175W håller det över nollan (7 kvadrat, 7 djur) men jag gillar inte ljuset. Har någon tips på bra keramiklampa som värmer tillräckligt?

Ann i Josuas

  • Inlägg: 49
  • fd ansu002
    • Västergötland
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #14 skrivet: 05 dec-12 kl 08:13 »

Jogar

  • Gäst
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #15 skrivet: 05 dec-12 kl 08:43 »
Visst är det bra med alla prylar som finns att värma hönshuset med!  Jag har själv en keramiklampa att ta till om det behövs. Men det funkar ju dåligt om det blir strömlöst...

Därför tycker ju jag att det allra bästa är att ha ett hönshus och en flock som funkar oavsett väder, vind och ström.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #16 skrivet: 05 dec-12 kl 11:55 »
Högberga har keramiklampor http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=259


Jag har köpt därifrån, en på 150 watt. Jag har frågat Högberga om det verkligen ska värma så dåligt, och enligt dem så spelar det ingen roll om jag sätter i en 175 wattare.

bua

  • Inlägg: 478
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #17 skrivet: 05 dec-12 kl 12:20 »
För stor yta med för få höns. Dela av med tex kompostgaller och sätt upp pressening eller byggplats så håller sig en stor del av värmen kvar bättre - det kan bli en lång vinter...

Myntas

  • Inlägg: 102
    • Skåne
    • Livet enligt Mynta
SV: -25 grader ute, behöver värme till hönsen!
« Svar #18 skrivet: 09 mar-13 kl 19:49 »

Häng in TVÅ keramiklampor - det gjorde vi: Funkar jättebra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser