Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vin på ringblommor  (läst 1906 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Vin på ringblommor
« skrivet: 04 feb-18 kl 22:26 »
Det blev mycket ringblommor i somras. Därav blev ett vin: en liten sats på 5 liter som jag gjorde i en gammal svagdricksflaska.

Originalreceptet för ett gallon (ca 4½ liter) vin kom från wine-making-guides.com:
2 quarts marigold heads
4 lb / 1,800 grams sugar  (för mycket: räkna om)
1 lb / 450 grams chopped raisins
Citric acid
1/2 pint strong black tea
Water up to 1 gallon
Yeast nutrient
Wine yeast

Efter några omräkningar och ändringar gjorde jag så här:
-  2½ liter kronblad av ringblommor och 450 gram hackade gröna russin överhälldes med 2½ liter kokhett vatten. Jag bryggde ½ liter starkt te och hällde i det också. Plus 60 ml nypressad limejuice. Fick svalna.
+ startade samtidigt en förkultur på vinjäst (Red Star) med lite vinbär och 3 dl vatten.
+ Nästa morgon hamnade alltsammans i jäshinken, tillsammans med 1 gram jästnärsalt + 1 tesked  pektolas.

Receptets sockermängd verkade alltför stor. Precis innan jag tillsatte förkulturen tog jag ett prov med hydrometern, som visade 1025 Oechslegrader. Jag har en tabell i en bok som visade att jag behövde 1115  Oechslegrader för att få 15-16 volymprocent alkohol. Skillnad 90 ºOechsle.
Sockermängden blir då 90 * 2,7 * 5  = 1215 gram, avrundat till 1250 gram.
(2,7 gram socker per Oechslegrad gånger antal liter)

Efter några dagars hinkjäsning silade jag ner vätskan i min svagdricksflaska, tillsatte en lag med 500 gram socker och 1 gram jästnärsalt. Upprepade detta efter en vecka. Jäsningen var lite seg: hällde i ett par dl kallt vatten: det hjälpte. Efter ytterligare en dryg vecka kom den sista sockerlagen på 250 gram. Summa socker var nu 1250 gram. Fyllde flaskan nästan upp med vatten.

Efter 2 månader kom det fortfarande bubblor, men brygden höll redan på att bli för torr. Det var -4º Oechlse. Alkoholhalten beräknade jag till ca 16%. Tillsatte jässtopp och lät det verka i en vecka ungefär. Omtappning och eftersötning med 120 gram socker. Fyllde på flaskan med ca 3 dl av att sött äppelvin. (Det hade nog gått bra med vatten också.) Vinet vilade i 2 månader före buteljering.

Det smakar lite ovanligt, men ganska gott. Det finns en liten bitterhet i smaken, som för tanken till te.
« Senast ändrad: 04 feb-18 kl 22:59 av Berberis »

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Vin på ringblommor
« Svar #1 skrivet: 04 feb-18 kl 22:52 »
Några kommentarer:

Sockermängden i originalreceptet var alldeles för stor. Med den skulle det inte ha blivit ett vin, utan i bästa fall en söt sirap utan alkohol. Alltför mycket socker konserverar allt inklusive jästen.

Hackade russin finns i flera blomvinsrecept. Jag köpte en påse på Willys och behandlade russinen enligt en metod som jag lärt mig i en bok.
Torkade frukter kan vara behandlade med en liten mängd paraffinolja, för att de skall se fräscha ut. Denna olja skall tvättas bort!
Lägg russinen i en skål och häll över 1-1½ lite kokande vatten. Rör lite lätt. Vänta en minut. Häll bort vattnet och skölj russinen några extra gånger med kall vatten.
När det gäller att hacka russin, vet jag ingen bättre metod än att hacka med en kniv på en skärbräda.

Annat om ringblommor: i Alternativs Handbok, under Odling – kryddor och örter, finns läsvärd  information om ringblommor.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Vin på ringblommor
« Svar #2 skrivet: 05 feb-18 kl 08:45 »
Några kommentarer:

Sockermängden i originalreceptet var alldeles för stor. Med den skulle det inte ha blivit ett vin, utan i bästa fall en söt sirap utan alkohol. Alltför mycket socker konserverar allt inklusive jästen.

Ah, det var det som hände med mitt vin på palsternacka.
Kaninuppfödare och pelargontant.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vin på ringblommor
« Svar #3 skrivet: 05 feb-18 kl 10:08 »
I båda fallen handlar det om mäsk eller bult, inte vin!

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vin på ringblommor
« Svar #4 skrivet: 05 feb-18 kl 14:25 »
Ärade kurt.
Det där har vi resonerat om tidigare. Läs nu länkarna och ta in den information som ges.

"Vin är en alkoholdryck som görs på jäst saft från vindruvor. Drycker som jäses av annan frukt- eller bärråvara än vindruvor benämns fruktvin." https://sv.wikipedia.org/wiki/Vin

"Fruktvin är den jästa saften av de flesta frukter, till skillnad från vin som vanligen betecknar jäst saft av vindruvor."
"Det är också vanligt att socker tillsätts i samband med jäsningen för att höja alkoholhalten."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktvin

I båda de här fallen anges tydligt att de är jästa på annan råvara än vindruvor.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 10 användare (3 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser