Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till toapapper!  (läst 41957 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Alternativ till toapapper!
« skrivet: 02 jan-10 kl 18:21 »
Måste bara tipsa om min ide' som jag tycker funkar jättebra!

För kanske ett halvår sedan tog jag en ordentlig funderare på hur jag kunde spara mer pengar och värna mer om naturen när det gäller förbrukningsvaror. En av sakerna jag tänkte på var vilka fruktansvärda mängder toapapper vi konsumerar - tänk vad många träd som går åt till det och tänk hur lång tid det tar för träden att växa så de blir stora nog att hugga ner - och hur mycket pengar man lägger ner på att köpa det. Det kan ju inte vara nödvändigt, tyckte jag. (Nu kanske vissa kommer reagera och tycka att det jag kom på och började göra är äckligt, men det tycker inte jag och jag tycker det fungerar ypperligt!) Så jag gick ut i köket och klippte sönder en sån där stor, lite tunnare disktrasa i fyra delar och började använda i stället för toapapper. Jag använder den bara när jag kissar. När det gäller det andra behovet använder jag fortfarande toapapper - först i alla fall. Jag har en särskilld liten plastkorg till min kisstrasa och under den har jag rena kisstrasor. När jag gått på toa och skall torka mig blöter jag trasan och kramar ur innan, och eftersåt sköljer jag ur den ordentligt och lägger tillbaka den i sin lilla korg. När den börjar bli lite sunkig får den åka omkring i tvättmaskinen tillsammans med annan tvätt som tvättas i hög temperatur. Faktum är att det känns fantastiskt mycket bättre, inte bara miljö- och ekonomimässigt, att torka sig på det här sättet - man tvättar sig ju faktiskt varje gång man varit på toa = mycket fräschare!

Några av de andra sakerna jag ändrat efter mina funderingar angående förbrukningsvaror är att jag bytt ut tampongerna mot en mooncup och börjat använda hård tvål i duschen i stället för flytande schampo och duschcreme. Jag hoppas att jag skall komma på fler alternativa lösningar till vardagliga bestyr.

Hoppas jag kunnat inspirera någon.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-10 kl 02:24 »
Bra tänk!
I Inden använde vi bara vattten efter varje toabesök. Papper fanns inte. I början var det äckligt men vi vande oss snabbt och nu vet jag varför indierna äter med endast en hand-den andra används vid toabesök.

Har forsatt hemma i mindre skala = bara när jag kissar.
Jättefräscht att vattenskölja!
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #2 skrivet: 05 jan-10 kl 02:32 »
Hur ska det gå när glaciärerna i Himalaya har runnit ut i havet?
Drömläge för rövskrapefabrikörer?

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 12:12 »
Bra tipps, funkar bra och är som sagt var frächare.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #4 skrivet: 05 jan-10 kl 14:10 »
Om man som i många länder "yxskiter" (sitter på huk) och har fiberrik kost, är det väldigt lite att torka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 11:15 »
Tack för era svar :)

Började bli orolig att alla tyckte det var jätteäckligt ;)

Så du har provat Eva-Lisa? :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #6 skrivet: 06 jan-10 kl 13:12 »
Ja, jag läste det när jag hade mensen och var så förbenat trött på att ställa mej i duchen 3 ggr om dan och ändå lukta skunk (blivit så efter sista barnet).
Jag provade och viola, lukten försvann inte men blev uthärdlig så jag kommer fortsätta.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #7 skrivet: 07 jan-10 kl 11:34 »
Jaha, vad skönt för dig :)
Roligt att min erfarenhet hjälpt nån :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Johannes

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #8 skrivet: 07 jan-10 kl 12:34 »
På somrarna går Ni väl ut i skogen och använder mossa.Det är bara så skönt!
Hushållspapper använder ni väl inte i köket.Det var i alla fall många år sen jag slutade med det.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #9 skrivet: 07 jan-10 kl 18:29 »
oups! jag använder massor av hushållspapper  :-[ en liten ful ovana.
Alternativ?
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #10 skrivet: 07 jan-10 kl 18:38 »
På somrarna går Ni väl ut i skogen och använder mossa.Det är bara så skönt!
Hushållspapper använder ni väl inte i köket.Det var i alla fall många år sen jag slutade med det.

Mossa i skogen är klart godkänt, men man får kolla att det inte är för mycket barr i den - aaj!

Hushållspapper? Hemstickade disktrasor är grejen!

 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #11 skrivet: 07 jan-10 kl 18:45 »
Inte till att snyta näsan väl?

Men jag har slutat med hushållspapper och använder istället toapapper i köket också, upplever att det går åt mindre papper då. Och jag använder bara papper till det som är väldigt ohygieniskt att använda trasa till, eller som gör trasan svårrengjord, som tex stekfett (som jag inte vill ha ut i avloppet, det rinner dåligt nog i alla fall, och skulle hamna i min gräsmatta eftersom jag har enskilt avlopp, och det är inte en så mysig tanke. Jag har bärbuskar där också...).

Papper är enligt mig oersättligt till vissa uppgifter, men det går att använda BETYDLIGT mindre än vad de flesta gör idag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #12 skrivet: 07 jan-10 kl 19:28 »
Hushållspapper? Hemstickade disktrasor är grejen!

...alltså nu kan jag inte sticka bara dreja... ::)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #13 skrivet: 07 jan-10 kl 20:26 »
Jag var svårt hushållspappersberoende förut, men då vi helt sonika slutade köpa detta blev jag tvungen att finna andra vägar... :)
Jag använder små frottéhanddukar istället för disktrasa och dessa kan ju vara klippta från gamla handdukar.
Bara fördelar med detta! Tvättar med vanliga tvätten dagligen.

Toaletten... Jag är uppfostrad att duscha efter stort besök och kan inte tänka mig annat. Men det är inte så krångligt som en del tror, tar en halv minut högst.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #14 skrivet: 07 jan-10 kl 20:37 »
Toaletten... Jag är uppfostrad att duscha efter stort besök och kan inte tänka mig annat. Men det är inte så krångligt som en del tror, tar en halv minut högst.
Uh, funkar inte när man har gammal fusktrekammarbrunn, bara toavattnet går till den brunnen som töms, allt annat går direkt till brunn två...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #15 skrivet: 07 jan-10 kl 23:02 »
Jag var svårt hushållspappersberoende förut, men då vi helt sonika slutade köpa detta blev jag tvungen att finna andra vägar... :)
Jag använder små frottéhanddukar istället för disktrasa och dessa kan ju vara klippta från gamla handdukar.
Bara fördelar med detta! Tvättar med vanliga tvätten dagligen.

Toaletten... Jag är uppfostrad att duscha efter stort besök och kan inte tänka mig annat. Men det är inte så krångligt som en del tror, tar en halv minut högst.

tack , mycket inspirerande. Har en liten vatttenkanna i plast så toapapper har jag löst men hushålls...
Jag vet.  :-\ Det är bara att bestämma sig.
......har hämtat några uttjänta frotéhanddukar.
Jag är nog inte övertygad än...
men -  skam den som ger sig!

Off topic: den dumma webläsaren signalerar felstavning på "hushållspappersberoende".
 Det borde ju vara ett riktigt ord, ett begrepp att diskutera för alla ;)
« Senast ändrad: 07 jan-10 kl 23:05 av Matglada Tänkaren »
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Johannes

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #16 skrivet: 07 jan-10 kl 23:13 »


   I min barndom hade alla hotell av rang en bidé. Det var väl egentligen något i stil med en dusch,eller?

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #17 skrivet: 07 jan-10 kl 23:23 »
Just, ja, bidéer! Det hade vi hemma förut, och hopps, nej, vårt vatten renas i en slags biodamm, så det går till samma ställe som toalettnedspolet.

"Hushållspappersberoende" är säkert ngt många är drabbade av! Men jag lovar, det går över om man bara låtsas att det inte existerar.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #18 skrivet: 07 jan-10 kl 23:37 »
Nej fy för bideér!
Det tar lång tid att få rätt temp och att bränna/chockkyla snippan är förfärligt!
Och sen måste man sitta rätt och det stänker. Uch :o
Min lilla platskanna häller jag med i lagom fart och det rinner liksom åt "rätt håll", samma håll som man torkar åt med papper.
Det går åt mycket mindre vatten.
Prova får ni se!
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #19 skrivet: 07 jan-10 kl 23:44 »
Citera
I min barndom hade alla hotell av rang en bidé. Det var väl egentligen något i stil med en dusch,eller?

Finns i mitt föräldrahem. Det är tryck i den. Lillebrorsan fixade en rejäl fuktfläck i taket som går att se ännu. Vill någon prova en sådan?

Citera
Har en liten vatttenkanna i plast så toapapper har jag löst

Bara en fråga från trögtänkta mig. Hur löser ni det praktiskt, med att tvätta arslet med en vattenkanna? Ser akrobatiska ställningar framför mig.
Mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser