Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkmaskin... IGEN!  (läst 13329 gånger)

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
Mjölkmaskin... IGEN!
« skrivet: 05 feb-10 kl 14:54 »
Jag har verkligen försökt läsa mig till och fatta hur det funkar med organ o pulsator och allt vad det heter men jag KAN INTE FÅ IHOP DET!  >:(

Vad jag vill ha är en spann som jag kan använda att mjölka mina getter med. Jag vill hitta den så billigt som möjligt eftersom (som för många här) plånkan är liten.

Kan jag alltså använda organ för ko? Blir inte de BAMSEstora till get? (Jämt)
Pulsator, kan jag använda en för ko men ändra på hastigheten alltså? Eller går detta inte alls, har jag fattat fel?
Kan jag själv ändra hastigheten i så fall eller måste något "proffs" göra detta?
Vad är det mer jag behöver? Slangar antar jag? Spann förstår jag, hur ser locket ut?

Jisses! Man kan bli gråhårig för mindre!  :P

Jag skulle uppskatta om någon vill ge en utförlig förklaring och gärna med bilder så jag får se hur sakerna ser ut också.

Skulle bli evigt tacksam! o:)
Mot nya äventyr!

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #1 skrivet: 05 feb-10 kl 15:09 »
Hej,
Har också blivit lätt gråhårig av att skaffa mjölkmaskin till mina getter  :P
Har iallafall köpt en nu, ca 5000 pengar inkl frakt från USA.
Och här är den: http://hambydairysupply.com/xcart/product.php?productid=1424 .  Där har du bilder på hur allt ser ut om du bläddrar ner också  :)
Man borde kunna använda samma pulsator om man ställer om den(?), inte för att jag vet hur man gör >__<   men samma spenkoppar blir nog besvärligt. Man ska nog inte ha samma kraft i vakuumpumpen på ko och get iaf...
Jag köpte min komplett, vill man spara pengar (har inte kollat men jag antar att man gör det...) och pussla så kan man ju beställa lösa delar. Jag beställde mitt ihop för jag vill inte vara tveksam hur det ska vara, jag vill att det ska fungera  ::) Köpte dock inte med någon vakuumpump, den borde jag kunna installera själv  :P

Vet inte om du blev så mkt klokare på mitt inlägg, men som sagt, lite bilder att titta på iaf  :)
Tog förresten ca en månad för den att flyga från USA och hit..
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #2 skrivet: 05 feb-10 kl 16:09 »
Hej!

Tack för ditt svar!
5000! :o  :-\ Det känns lite väl mycket för mig just nu. Men jag fick ju väldigt fina bilder på hur det ska se ut!
Mot nya äventyr!

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #3 skrivet: 05 feb-10 kl 23:30 »
Vaccumpump o själva spannen borde du kunna nästan få av någon gammal bonde. Är säker på att det finns massor i la'gårdarna runt om kring dig. Annonsera i lokalpress. Det gjorde jag och fick köpa  "allt" för 500 kr av en gammal dam. Då menar jag allt: pump, spannar, krukor, vaccumrör, mätare - ja allt utom  pulsator för get. Jag har köpt ny från England då jag vill vara säker på att det är bra för getterna. Är dock inte säker på om man behöver ställa om pumpen. Någon som kan tipsa om det?

Du kan inte använda koorgan till get. De begagnade som finns är ofta för gamla så det inte finns spengummin att köpa. Jag fick köpa nya, fast det känns ganska bra, to have a fresh start.

Lycka till!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Tilda

  • Inlägg: 8
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #4 skrivet: 06 feb-10 kl 13:42 »
Hej!

Jag kan nog få tag på lite information till dig, om du vill. Jag arbetar på ett företag som tillverkar mjölkmaskiner och känner till några som arbetar med just enklare lösningar kor/getter/får, mm.  Jag kan inte lova att det är billigt, men kanske någon på jobbet känner till om det finns någon begagnad utrustning att köpa. Du kan nå mig på 0734-131499. Jag är tillbaka på jobbet på måndag.

Mvh, Tilda

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #5 skrivet: 06 feb-10 kl 20:15 »
Kopulsator funkar om den är ställbar. Och en koregulator går att borra till rätt tryck. Getorgan är ett måste. Finns billigt i USA.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #6 skrivet: 06 feb-10 kl 22:15 »
Det finns massor med mjölkningsanläggningar som ligger o skräpar på gårdarna.
Pröva annonsera i dagspress lr lantbruksnet mm. Små anläggningar har idag inget värde, man kan ju tom få rörmjölkning till en billig penning.
Men organ ska man nog köpa nytt om man inte hittar begagnade getorgan.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #7 skrivet: 16 feb-10 kl 22:37 »
Hej
Jag är också på väg att skaffa mej getter och vill lära mej mer om mjölkmaskiner och håller med dej Sanna, det är svårt. Finns det någon bra hemsida, eller är någon duktigt på berätta vad man behöver?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Koza

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #8 skrivet: 25 feb-10 kl 10:17 »
Hej,

jag är helt ny här och får fuska lite - jag är inte alls från Jämtland, som jag fick välja vid registreringen (det fanns inte alternativet "annat") utan från södra Polen. Och det är inte jag som har getter utan min mamma :) Men jag har hälsat på svenska getter hos Lars Pers Maria och fick adressen till denna sajt. Tackar!

Vad gäller mjölkmaskiner så är de 1000x svårare att få tag i i Polen. Mardröm! Finns inga begagnade och nya kostar ca 15 000 kr,  så jag kommer nog att söka i Sverige istället. Vi har haft getter i många år nu och handmjölkat. Så länge är det typ 5-6 getter att mjölka så går det hur bra som helst och är ganska roligt och enkelt.  Men nu blir damerna flera, och vi blir tvungna att tänka på en mjölkmaskin...

Mamma säger att det inte är så enkelt som man tror, att vi får göra om den elektriska installationen hos getterna och att det blir dyrt... Vad behövs för att få en enkel mjölkmaskin att fungera?

Ha det så bra
Polska koza



esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #9 skrivet: 25 feb-10 kl 10:48 »
När ni hittat vaccumpump och vet varvtal till den kan ni byta motor till en som passsar "er" elektricitet , eller byta till en bensin motor .

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #10 skrivet: 25 feb-10 kl 16:04 »
Vad har Polen för elektricitet?

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #11 skrivet: 25 feb-10 kl 16:08 »
Samma som i Sverige förhoppningsvis .
Men det var kopplingarna och kontakter och annat hos Koza jag tänkte på .

Som här hos mig där jag har 200 amp knivsäkringar i garaget . Efter Sovjet tog folk vad som fanns och använde . Inte alltid standardiserat .
« Senast ändrad: 01 mar-10 kl 11:37 av esten »

Koza

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #12 skrivet: 01 mar-10 kl 11:26 »
Jag tror att det är samma elektricitet som i Sverige. Det har faktiskt gått några år sedan vi blev av med ryssarna och även om det polska jordbruket ligger ganska långt bakom det svenska, strävar vi efter den europeiska standarden :)
Men faktum är att min mammas gård är ganska primitiv - och det kan hända att vi blir tvungna att byta ett och annat och modernisera lite ...
Ska börja spela på Lotto ;)

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #13 skrivet: 22 jun-10 kl 22:32 »
Hej p8 er alla!
Jag däremot är fr8n Tyskland (men bor nu i Sverige) och vill skaffa mjölkmaskin till mina tidigare handmjölkta ston. Hästar allts8.
finns det n8gon som har erfarenhet med det? vilken typ av maskin man köper d8? till f8r eller getter?
vill gärna sedan ocks8 mjölka mina 2 fjällko och 3 getter (men det är inte s8 br8dskande med maskin till de än för att de är bara s8 f8, s8 det g8r att handmjölka ocks8 än s8 länge).

Jag är inte s8 duktigt p8 alla fack-termini p8 svenska än och jag har därför ocks8 kollad tyska hemsidor och den här
http://www.breuer-versand.de/agrarshop/maschinen/melkmaschinen/kleinmelkanlageziegenschafe.php
verka vara den som är bäst.
Pratade med killen ocks8, de kan ocks8 levera till Sverige, han ska 8terkomma till mig vad det kostar och det är bara väldigt f8 handgrepp, 2 min och lite extra (pulsator t.ex.) som man behöver för att rusta om en get-mjölkmaskin till t.ex. ko.

jag tycker det lät mycket bra men maskinen ska kosta 1.799,28 €
fast man betalar 19% mindre om man har internationellt skattenummer och slippar att betala den tyska momsen.

Om det är n8gon till som är interesserad i denna maskin s8 hör av er till mig, köper man fler s8 kan man säkert f8r ner priset ännu bättre!
m8nga hälsningar
Kerstin



Hej
Jag är också på väg att skaffa mej getter och vill lära mej mer om mjölkmaskiner och håller med dej Sanna, det är svårt. Finns det någon bra hemsida, eller är någon duktigt på berätta vad man behöver?

/Mia

Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

manne-skåne

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #14 skrivet: 15 dec-14 kl 14:43 »
Hej på er alla, är ny här, har haft ett gäng getter som jag mjölkade. Skulle göra ost osv, blev dessvärre sjuk så allt lades ner. Getterna såldes, men allt annat finns kvar, mjölkmaskin, kannor, sil, pulsator, vakumklocka, självlåsande mjölkningsbås(typ norge) och diverse ostformar odyl.  allt är tillsalu,  Ombyggd bod till mejeri, helkaklat, rostfri bänk, varm o kalt vatten, div kylar, stora grytor osv kan skicka bilder vid seriösa svar..

manne-skåne
« Senast ändrad: 15 dec-14 kl 16:14 av manne-skåne »

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #15 skrivet: 15 dec-14 kl 19:36 »
Jag vill gärna veta mer.....bilder och priser, speciellt på boden

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #16 skrivet: 16 dec-14 kl 12:15 »
Manne-Skåne! Jag är väldigt intresserad av det du har att sälja! :-) Skulle du kunna sända mig bilder, priser etc? antingen om det går att skicka här eller så på min mejl : info@halvarshag.se

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #17 skrivet: 18 dec-14 kl 06:04 »
manne-skåne, du har PM  :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #18 skrivet: 01 jan-15 kl 13:04 »
Jag är också mycket intresserad av mjölkutrustning. Bor i Skåne, utanför Lund. Hör gärna av dig om du har något kvar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölkmaskin... IGEN!
« Svar #19 skrivet: 24 maj-15 kl 10:06 »
I den här tråden har många nya getälskare skrivit!  ("Nya" för mig.  Trådens början är ju rätt gammal.)  Välkomna allihop!  :D  Flera av er har jag sett endast här, men jag hoppas att ni kommer att trivas här, och skriva även i andra ämnen!

  Tänk på att en mjölkmaskin ska diskas efter varje gång, och räkna bort det ifrån arbetsbesparingen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 4 användare
xaelanar, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser