Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hampa som isolering?  (läst 5374 gånger)

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
hampa som isolering?
« skrivet: 11 feb-08 kl 09:10 »
Ska isolera invändigt och funderar på hampa som ska finnas som lösull som man stoppar mellan reglerna bakom byggskivorna. Finns det någon som har erfarenhet av hampa som isoleringsmaterial, var man får tag på det, värmevärden mm?

wikhall

  • Gäst
SV: hampa som isolering?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 10:24 »
Jodå, hampa ingår i mina byggprojekt, se på www.wikhall.com/husbygge

Jag har köpt lokalt, det odlas för att eldas. Jag kom i kontakt med en odlare via Petter Bergström (hör med honom), eftersom han bor granne med den anläggning där hampan som odlas i den landsända där vi bor (västergötland) samlas upp för bricketttillverkning.

ca 1 kr/kg kostar hampan. Den är då helt oberedd, halmen är kvar.

Kom ihåg att förvara den snustorrt, packa den hårt, ha munskydd.

Jag har impregnerat en del för att isolera vid murstock, jag impregnerade med flamskyddsmedlet Apyrum, www.deflamo.se, sprutade på med blomspruta och torkade med avfuktare.

Apyrum är baserat på ättika och citron.


Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: hampa som isolering?
« Svar #2 skrivet: 11 feb-08 kl 20:22 »
Hallå!!
Kolla in den här hemsidan, www.nordicnaturfiber.se  där står att läsa om värmeledningsförmågor och diffusionsmotstånd ::)
De har hampaisolering, drev, tyger, knappar, ja allt möjligt!!

wikhall

  • Gäst
SV: hampa som isolering?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-08 kl 11:13 »
Sybil Gabryziak, ja. Gammal i gamet med detta med hampa.
Bra grejor. Dock importerat från Tyskland och dyrt...

Byggstommar.se

  • Inlägg: 8
SV: hampa som isolering?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-08 kl 20:07 »
Hej

Satt och läste lite på sidan här, såg att ni var intresserade av hampa, vi isolerar våra hus med hampa och kan även sälja hampa löst, våran hampaisolering är i skivor eller på rulle. Vi har hela byggsystemet runt hampan att erbjuda, ångbroms, tejp, vindväv osv. Vi har inte normalt någon försäljning men då vi vill få ut vårat budskap hur bra hampan är så säljer vi narturligtvis hampa till den som är intresserad. Vi har lerskivor också till våra hus för den som föredrar det.
Våra hus isolerade med hampa är inte dyrare än andra hus med den miljöskadliga isoleringen

Om ni vill veta mera kan ni ringa på kontorstid
Kalmarsundhus 0499-42801
Anders Jonsson

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: hampa som isolering?
« Svar #5 skrivet: 04 jul-18 kl 08:39 »
Väcker denna tråd!

Är i fasen att det är dags att bestämma sig för vilket material jag ska isolera med, hade bestämt mej för att få cellulosa insprutat av en firma men fick då höra om hampa.

Med hampa så skulle jag kunna spara någon tusenlapp samt inte behöva isolera så tjockt enligt säljaren.

Att då slippa spika på takstolarna samt kunna använda billigare vindpapp eller liknande lockar.

Någon med modern erfarenhet av hampaisolering?


Det är aldrig för sent att ge upp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: hampa som isolering?
« Svar #6 skrivet: 04 jul-18 kl 08:56 »
Väcker denna tråd!

Är i fasen att det är dags att bestämma sig för vilket material jag ska isolera med, hade bestämt mej för att få cellulosa insprutat av en firma men fick då höra om hampa.

Med hampa så skulle jag kunna spara någon tusenlapp samt inte behöva isolera så tjockt enligt säljaren.

Att då slippa spika på takstolarna samt kunna använda billigare vindpapp eller liknande lockar.

Någon med modern erfarenhet av hampaisolering?
Vad slipper du spika på takstolarna? Är det ett helt system/lösning du köper?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: hampa som isolering?
« Svar #7 skrivet: 04 jul-18 kl 09:04 »
Vad slipper du spika på takstolarna? Är det ett helt system/lösning du köper?

Uttryckte mej slarvigt...jag har just nu ett djup på 150mm kvar att isolera nu när luftspalten börjar komma på plats, tanken var därför att klä på takstolarna 90mm regel för att få ett större djup. Nu kanske jag bara behöver klä på hälften.


Men enligt hampasäljaren så finns det ingen vettig anledning att gå över 200mm i djup, då hampan ska lagra värmen på ett bättre sätt än många andra material.

Inget system utan lådor med hampaisolering, varje låda bör räcka till 1m2 med tjocklek på 200mm.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: hampa som isolering?
« Svar #8 skrivet: 04 jul-18 kl 13:46 »
En annan fördel med organiska isolermaterial är att du slipper luftspalt om du har en tak"papp" som andas. Är väl kanske ändå för sent i ditt fall? Det är bara att be om u-värde på hampaisolering och jämföra med andra.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser