Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompressor från värmepump  (läst 1440 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
Kompressor från värmepump
« skrivet: 11 jan-19 kl 09:02 »
Slog mig att det kanske är någon som provat eller vet hur det skulle fungera att använda en modern värmepump till att fixa tryckluft i verkstaden?

När jag som tonåring började fixa med diverse mekaniskt så fick vi en kompressor från en stor kyldisk av en granne. Den kompressorn försåg oss med tryckluft många år. När jag senare behövde vakuum så använde jag en kompressor från en hushållsfrys, och det gick fint det med.

Industriellt använder man sig ju ofta av skruvkompressorer, och i moderna värmepumpar finns det skruvkompressorer. Låter som att man skulle kunna få en lyxkompressor till verkstaden om man tog tillvara en sådan.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #1 skrivet: 11 jan-19 kl 12:56 »
Ett problem som man tydligen kan råka ut för, är att moderna kylkompressorer är tänkta att kylas av kylmediet. Luft är mycket sämre på att överföra värme, så man får helt enkelt inte bort den värme som bildas i cylindrarna under drift.

Förmodligen kan det fungera om man håller sig till måttliga tryck, och inte gör av med så mycket luft att kompressorn måste gå kontinuerligt.  Om man får tag på en inverterstyrd kompressor så kanske man ska nöja sig med att köra den på ungefär halvfart när den används för tryckluft.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #2 skrivet: 11 jan-19 kl 13:08 »
Äre e lönt, man får ju en liten kompressor under tusenlappen och en sån där ger väll inte så mycket?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #3 skrivet: 11 jan-19 kl 13:13 »
Det absolut största problemet är smöjning.
Dvs du behöver föra in oljedimma och sedan ta bort den när den väl är inne i systemet.
Även kylningen kan vara ett problem.

Jag har en liten 3 fas kompressor utan tank här till salu för en rimlig peng.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #4 skrivet: 11 jan-19 kl 14:00 »
Kolvkompressorer har jag, men ingen skruvkompressor, så det var lite därför jag funderade. Såg flera på återvinningen också.

De borde väl inte vara sämre i tryck än en kolvkompressor, och flödet är väl inte över sig kan man tänka, men ger den 50 minutliter och är tyst så tycker jag det är intressant.

Smörjningen kan kanske bli en extragrej man får tänka på. Men kolvkompressorn i ungdomsåren höll i alla fall fem år utan någon dimsmörjning.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #5 skrivet: 11 jan-19 kl 14:14 »
Kylkompressorer brukar ju ha oljebad i plåtburken de sitter i.  Men de skickar nog med sig mer olja i luften än vad kompressorer avsedda för tryckluft brukar göra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #6 skrivet: 11 jan-19 kl 20:17 »
Så med en oljeavskiljare rätt placerad efter en sådan, och kanske lite hjälp med kylningen, så skulle man kunna ha en liten skruv i verkstan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #7 skrivet: 11 jan-19 kl 20:24 »
Så med en oljeavskiljare rätt placerad efter en sådan, och kanske lite hjälp med kylningen, så skulle man kunna ha en liten skruv i verkstan.

Och kan du lösa det mesta utan dyra investeringar så kan det vara ett kul projekt...   

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #8 skrivet: 11 jan-19 kl 20:33 »
Får prata med de som vaktar skatterna på återvinningen ;D

Funderade på inverterapparaterna, är de sådana att de först gör likström av inkommande växelström innan de driver motorn?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #9 skrivet: 11 jan-19 kl 20:37 »
Får prata med de som vaktar skatterna på återvinningen ;D

Funderade på inverterapparaterna, är de sådana att de först gör likström av inkommande växelström innan de driver motorn?

Ja. Först likriktare, sedan en switchad spänningsomvandlare för effektfaktorkompensering, därefter ett likströmsmellanled som brukar ligga på 350-380 V för en enfas 230 V-matad värmepump. Och till sist en trefas H-brygga för att göra styrbar växelström till motorn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #10 skrivet: 11 jan-19 kl 20:54 »
Då finns det med andra ord möjlighet att köra den från en batteribank.

Undrar varför de hamnar på skroten? Min gissning utifrån annat jag sett där är att de flesta är hela, men att ägarna bytt av någon annan anledning...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #11 skrivet: 11 jan-19 kl 21:10 »
Då finns det med andra ord möjlighet att köra den från en batteribank.

Undrar varför de hamnar på skroten? Min gissning utifrån annat jag sett där är att de flesta är hela, men att ägarna bytt av någon annan anledning...

Ibland funderar man på varför saker hamnar på återvinningen/skroten, varför ids de inte sälja sakerna?

Och ännu mer funderar jag på varför de kastade flera tusen vid sedelbytet i brännbart på återvinningen.
Den som kastade kunde ha tagit Taxi till banken och satt in dom och ändå gått plus.
Gissa var de pengarna tog vägen?
 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kompressor från värmepump
« Svar #12 skrivet: 12 jan-19 kl 12:50 »
Då finns det med andra ord möjlighet att köra den från en batteribank.

Undrar varför de hamnar på skroten? Min gissning utifrån annat jag sett där är att de flesta är hela, men att ägarna bytt av någon annan anledning...

Luftvärmepumpar har ju förbättrats rätt mycket på de senaste 10-15 åren, så det är fullt naturligt att man inte kostar på så mycket för att reparera ens småfel på en värmepump som har några år på nacken.
Vanliga fel är t ex kylmedieläckor, kärvande fyrvägsventil, rapplig plast som går sönder i inomhusdelen så att fläkten börjar skramla och föra oljud, tempgivare, elektronikfel, reläer.  På on/off-värmepumpar (alltså inte inverter) så är det vanligt att startkondensatorn eller bimetallöverhettningsskyddet för kompressorn går sönder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare
Daniel-S, Hulakarin, peterm, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser