Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag laga täcket?  (läst 3019 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
Hur ska jag laga täcket?
« skrivet: 20 okt-18 kl 15:51 »
Maken har ett älskat täcke som börjar bli riktigt slitet. Det är inte som ett vanligt täcke med två tyglager och kviltad vadd emellan, utan snarare många lager bomullstyg som är ihopkviltade utan vadd emellan. Det är ganska tunt, men tungt/kompakt.
Hur kan jag laga det? Tänkte om man kan dra över ett vitt/neutralt påslakan och sy fast det på täcket? Min symaskin kommer inte vilja sy i ett så tjockt och kompakt tyglager, så jag lär försöka sy fast det för hand på något vis.

Sen används självklart ett vanligt påslakan utanpå täcket, så själva täcket behöver inte bli supersnyggt. 

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-18 kl 16:44 »
Det låter som en bra idé. Borde funka fint. Det finns tapetserarnålar som är bågformade som underlättar så man slipper famla efter nålen på undersidan. Man sticker ner uppifrån och nålen kommer upp genom tyget av sig själv.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-18 kl 18:14 »
Det låter som en bra idé. Borde funka fint. Det finns tapetserarnålar som är bågformade som underlättar så man slipper famla efter nålen på undersidan. Man sticker ner uppifrån och nålen kommer upp genom tyget av sig själv.

Ja, just ja! Det finns ju! Lär jag köpa, annars går det nog inte. Tack för tipset!

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-18 kl 18:19 »
Ska man ha vanlig sytråd? Eller något kraftigare?

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-18 kl 18:30 »
Ofta gör man felet vid lagningar att man vill att det ska bli starkt, man kanske använder björntråd eller annat som är starkare än materialet som ska lagas. Då är det risk att lagningstråden skär sönder det sköra den ska laga. Man skulle kanske kunna använda typ DMC garn eller nåt liknande? Nåt bomullsgarn.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-18 kl 19:18 »
Ofta gör man felet vid lagningar att man vill att det ska bli starkt, man kanske använder björntråd eller annat som är starkare än materialet som ska lagas. Då är det risk att lagningstråden skär sönder det sköra den ska laga. Man skulle kanske kunna använda typ DMC garn eller nåt liknande? Nåt bomullsgarn.

Jag lurade just på tunt bomullsgarn, alltså virkgarn som är riktigt tunt.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #6 skrivet: 20 okt-18 kl 21:40 »
Kanske tanken är självklar, men jag hade sytt fast täcket med en "osynlig söm" i den befintliga sömmen "på påslakanet". Dvs från sidan.

Postat med Alternativ.nu´s app


LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-18 kl 22:16 »
Kanske tanken är självklar, men jag hade sytt fast täcket med en "osynlig söm" i den befintliga sömmen "på påslakanet". Dvs från sidan.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ja, tänkte försöka göra det men täcket är så pass trasigt i kanterna att jag inte riktigt vet hur jag ska göra  :-\ Får försöka med tapetserarnål, gissar jag? Men den nya överdragspåslakanet måste väl fästas rakt igenom täcket (kviltas) på ett par ställen så det inte halkar omkring ändå?

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #8 skrivet: 21 okt-18 kl 08:55 »
Ja, tänkte försöka göra det men täcket är så pass trasigt i kanterna att jag inte riktigt vet hur jag ska göra  :-\ Får försöka med tapetserarnål, gissar jag? Men den nya överdragspåslakanet måste väl fästas rakt igenom täcket (kviltas) på ett par ställen så det inte halkar omkring ändå?
Låter som att enbart fästa ihop med quiltningsstygn lite överallt kunde vara det bästa då. Om kanterna ändå är för slitna

Postat med Alternativ.nu´s app


 

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #9 skrivet: 21 okt-18 kl 09:14 »
Låter som att enbart fästa ihop med quiltningsstygn lite överallt kunde vara det bästa då. Om kanterna ändå är för slitna

Postat med Alternativ.nu´s app


Det kan gå att fästa i kanterna på vissa ställen, men inte hela vägen.
Tänk "barnens äääälskade snuttis, som har hängt med i många år". Det skicket.  ;D  :-*

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Hur ska jag laga täcket?
« Svar #10 skrivet: 21 okt-18 kl 16:23 »
Det kan gå att fästa i kanterna på vissa ställen, men inte hela vägen.
Tänk "barnens äääälskade snuttis, som har hängt med i många år". Det skicket.  ;D  :-*
Ja, tunnslitet och mycket älskat

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, malarmaster, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser