Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-fönster  (läst 18418 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #60 skrivet: 21 okt-18 kl 09:43 »
Men polyvinylklorid gör man inte av sockerrör. De biomassebaserade plasterna som tillverkas brukar vara lättnedbrytbara. Och att bygga upp en plast av biomassa som är lika hållbar som den cellulosabaserade struktur som bildas helt automatiskt utan minsta tillverkningsindustri i träden, är svårt.

Återvunnen plast är i blåsväder nu. Man verkar äntligen ha fattat att det blir svårt att hålla renheten på tillverkad returplast när man blandar svårkontrollerad råvara. Som vanligt har man löst sådana problem med undantag eller högre gränsvärden.

Trä står sig bra som byggmaterial trots alla fina material som tas fram.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #61 skrivet: 21 okt-18 kl 09:46 »
Näst efter vargarna så tror jag fönster är den starkast laddade frågan på landsbygden...

Om ändå vargproblemet vore i nivå med fönstervalet. Jag väljer bort PVC-fönster, men grannen får gärna ha dem.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: PVC-fönster
« Svar #62 skrivet: 21 okt-18 kl 10:39 »
Hur är det med återvinning av plast egentligen?
På mitt hus hade tidigare ägare plasttak på verandan och när TV-antenn ramla ner blev taket skrot.
På återvinningen fick jag lägga det i brännbart.

Den plasten var det varken hållbarhet eller återvinning på.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #63 skrivet: 21 okt-18 kl 10:49 »
Hur är det med återvinning av plast egentligen?
På mitt hus hade tidigare ägare plasttak på verandan och när TV-antenn ramla ner blev taket skrot.
På återvinningen fick jag lägga det i brännbart.

Den plasten var det varken hållbarhet eller återvinning på.


Det är brännbart och som regel så ha kraftvärmeverken härd och rening som bör klara av att rena bort eventuella onytttigheter.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #64 skrivet: 21 okt-18 kl 10:51 »
Men polyvinylklorid gör man inte av sockerrör. De biomassebaserade plasterna som tillverkas brukar vara lättnedbrytbara. Och att bygga upp en plast av biomassa som är lika hållbar som den cellulosabaserade struktur som bildas helt automatiskt utan minsta tillverkningsindustri i träden, är svårt.

Återvunnen plast är i blåsväder nu. Man verkar äntligen ha fattat att det blir svårt att hålla renheten på tillverkad returplast när man blandar svårkontrollerad råvara. Som vanligt har man löst sådana problem med undantag eller högre gränsvärden.

Trä står sig bra som byggmaterial trots alla fina material som tas fram.

Ja träd i dess naturliga form är är bra, men när det kommer till nya träfönster är det värre med trä fönster än med PVC som är återanvänt. Trä fönstren impregneras och målas  vilket inte är miljö vänligt. Ommålning sker vart 3-7 år om man vill ha snygga träfönster, sen finns dom med Alu- beklädnad som inte är direkt energi smart då bearbetningen av alu är ganska dyr och resurs krävande bearbetning. PVC -fönstren anv 180 Kg tryck och 140 C för till verkningen av karmen, som kommer från den kemiska ind, (inta all pvc) så istället för att elda upp PVC så kommer den tillbaka in i cykeln

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #65 skrivet: 21 okt-18 kl 10:52 »
Ja träd i dess naturliga form är är bra, men när det kommer till nya träfönster är det värre med trä fönster än med PVC som är återanvänt. Trä fönstren impregneras och målas  vilket inte är miljö vänligt. Ommålning sker vart 3-7 år om man vill ha snygga träfönster, sen finns dom med Alu- beklädnad som inte är direkt energi smart då bearbetningen av alu är ganska dyr och resurs krävande bearbetning. PVC -fönstren anv 180 Kg tryck och 140 C för till verkningen av karmen, som kommer från den kemiska ind, (inta all pvc) så istället för att elda upp PVC så kommer den tillbaka in i cykeln

Tja...  impregneras med tex linolja..
det är jätttefarligt...   ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: PVC-fönster
« Svar #66 skrivet: 21 okt-18 kl 12:10 »

Det är brännbart och som regel så ha kraftvärmeverken härd och rening som bör klara av att rena bort eventuella onytttigheter.

Ja, men då återanvändes inte plasten till nya produkter och då blir det mer nyproduktion av plast.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #67 skrivet: 21 okt-18 kl 14:09 »
Man kan göra plast syntetiskt, som påsarna man får på ica som är gjorda av sockerrör. Eller så kan man använda mer eller mindre andel återvunnen plast. Så jag tycker nog att det estetiska är det enda rimliga argumentet, och det går att göra snygga plastfönster också med spröjs och grejer
Det finns plastfoder och lister också, plaststolar och bord, plastmatta osv. Rationaliserar du bort allt i trä mot plast?

Ser man inte skillnad på ett träfönster och ett plastfönster tycker jag gott att man kan välja ett i plast.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #68 skrivet: 21 okt-18 kl 14:22 »
Det finns plastfoder och lister också, plaststolar och bord, plastmatta osv. Rationaliserar du bort allt i trä mot plast?
Jag har plaststolar utomhus faktiskt, eftersom de kommer i kontakt med väder och vind. Precis som ett fönster.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: PVC-fönster
« Svar #69 skrivet: 21 okt-18 kl 19:27 »
Det beror ju på vilken slags plast det är, hur lämplig den är för återvinning eller förbränning.

Polyeten, polypropylen mm går utmärkt att elda om det bara är en bra eldstad som ger fullständig förbränning. Man kan jämföra de plasterna med t ex paraffin eller olja ur förbränningssynpunkt.

PVC bör däremot inte eldas eftersom den plasten innehåller klor och en stor del av rökgaserna består av saltsyra.

Plaster som innehåller giftiga färgämnen bör såklart inte eldas. Och plast som innehåller mycket flamskyddsmedel brinner så dåligt att det inte är någon mening att försöka elda den, det är nästan så att stora mängder av den kan kväva resten av brasan i en sopförbränningspanna. Och flamskyddsmedlen är inte så trevliga att få ut i rökgaser eller aska heller, i synnerhet inte en del av de allra farligaste som förbjöds inom EU 2006.

Edit: tog bort ett felplacerat "o".
« Senast ändrad: 23 okt-18 kl 20:51 av torbjorn »

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #70 skrivet: 23 okt-18 kl 17:45 »
Tja...  impregneras med tex linolja..
det är jätttefarligt...   ;D

Hur många fönster vet du är impregnerade av Linolja om du bortser från dina egna ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #71 skrivet: 23 okt-18 kl 20:44 »
Hur många fönster vet du är impregnerade av Linolja om du bortser från dina egna ?

Väldigt många äldre fönster som är målade med linoljefärg kan mycket väl ha blivit behandlade med linolja innan målning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #72 skrivet: 23 okt-18 kl 22:32 »
Hur många fönster vet du är impregnerade av Linolja om du bortser från dina egna ?
Vad menar du med impregnera? De flesta fönster är åtminstone oljade.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: PVC-fönster
« Svar #73 skrivet: 24 okt-18 kl 10:43 »
Är det någon som har erfarenhet av PVC-fönster, själv har jag bytt ut ett av mina träfönster mot ett PVC-fönster. Det är ett fönster som öppnas inåt och har tiltfunktion för ventilation.
Nu hade jag tänkt byta fler träfönster mot PVC-fönster, men snickaren anser att jag sänker värdet på huset genom att montera PVC-fönster, själv tycker jag inte att så är fallet. Vad tycker ni.

Lyssna på din snickare! Plastfönster sänker värdet på din fastighet. Förutom att det är fult så innebär det en merkostnad för en eventuell köpare att återställa fönsterna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #74 skrivet: 24 okt-18 kl 12:15 »
Lyssna på din snickare! Plastfönster sänker värdet på din fastighet. Förutom att det är fult så innebär det en merkostnad för en eventuell köpare att återställa fönsterna.

De sänker värdet om nästa köpare är dig. Är det mig så höjer det värdet.

Man ska inte glömma att plastfönster går att få i alla möjliga konfigurationer
« Senast ändrad: 24 okt-18 kl 13:35 av Alexn72 »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #75 skrivet: 24 okt-18 kl 20:20 »
Det värsta som finns är gamla hus med fönster som målats tio gånger och de tjocka lagren färg har suddat ut varje kontur och fönsterbågarna ser bara gamla och trötta ut. Svåra att öppna kan de vara också. På insidan ofta åratal av fuktig inomhusluft som kondenserats på glasrutan och runnit ner och mjukat upp träet.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: PVC-fönster
« Svar #76 skrivet: 24 okt-18 kl 20:49 »
Det värsta som finns är gamla hus med fönster som målats tio gånger och de tjocka lagren färg har suddat ut varje kontur och fönsterbågarna ser bara gamla och trötta ut. Svåra att öppna kan de vara också. På insidan ofta åratal av fuktig inomhusluft som kondenserats på glasrutan och runnit ner och mjukat upp träet.
Som motvikt fått jag väl då säga att det är värre med de som installerar PVC - fönster i annan (gärna mer kvadratisk) storlek än originalfönstren. Tidigare smakfullt måttsatta och spröjsade träfönster som fulländar husets utseende har ersatts av själlösa PVC-fönster utan spröjs eller med plastspröjs där några clips går sönder vid fönsterputsning. Eftersom ett mer kvadratiskt fönster ur standardsortimentet var ca 20% billigare valde man det istället. Inte sällan har man också bytt ut lertegeltaket mot plåt, gärna trp20 det är ju så billigt och praktiskt. När man tillägsisolerade drog man heller inte ut  takutsprången eller förlängde takfoten. Fönstren flyttade man inte heller ut. Så ett tidigare fint hus med fina proportioner har blivit ett svullet hålögt hus med för liten hatt.
Det är inte fel men jag tycker inte det är snyggt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PVC-fönster
« Svar #77 skrivet: 25 okt-18 kl 08:27 »
Ja träd i dess naturliga form är är bra, men när det kommer till nya träfönster är det värre med trä fönster än med PVC som är återanvänt. Trä fönstren impregneras och målas  vilket inte är miljö vänligt. Ommålning sker vart 3-7 år om man vill ha snygga träfönster, sen finns dom med Alu- beklädnad som inte är direkt energi smart då bearbetningen av alu är ganska dyr och resurs krävande bearbetning. PVC -fönstren anv 180 Kg tryck och 140 C för till verkningen av karmen, som kommer från den kemiska ind, (inta all pvc) så istället för att elda upp PVC så kommer den tillbaka in i cykeln
Ja, var ska en börja?
Träfönster impregneras inte. Man gjorde faktiskt inte det ens under det allmänt kemikalieglada 1960-talet. Träfönster målas, ja. Förr om åren med linoljefärg, nu mera pulverlackas det. Inget av det särskilt miljöfarligt.
Jag har förmånen att få elda endel spill från *l*tf*nst*r i min vedpanna, och det är fina grejer! Tätvuxen fur med mycket töre, lär bli rejält hållbara fönster och karmar av det. (Annat än skräpet från husfabrikerna, det är såna årsringar så en blir mörkrädd, hade knappt dugit till massaved egentligen.)
Aluminiumframställning är energikrävande, det är sant, men det finns mycket väl fungerande system för materialåtervinning. Det gör det inte för plast. En viss del plastförpackningar materialåtervinns och blir ny plast, samt mycket spill från plastindustrin. Men begagnad plast, speciellt PVC, är det inte mycket återvinning av, den går till förbränning och förstör avfallspannorna som torbjorn skriver. Så jag betvivlar påståendet att PVC-fönster skulle vara gjorda av återvunnet material.
Dessutom har du helt glömt glaset i din uppräkning över respektive fönstertyps förtjänster och nackdelar. Oavsett fönstertyp finns i dagens Sverige inte något fungerande system för materialåtervinning av fönsterglas. Förpackningsglas och glas från ljuskällor kan återvinnas, men allt annat glas läggs på deponi. Eller 'sopberget' som det heter när någon journalist är på alarmistiskt humör. Så alla som byter fönster i sitt hus ska veta att de gamla fönstren bygger på sopberget...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #78 skrivet: 25 okt-18 kl 10:09 »
De sänker värdet om nästa köpare är dig. Är det mig så höjer det värdet.

Man ska inte glömma att plastfönster går att få i alla möjliga konfigurationer

Att det ökar ditt upplevda värde är ingen tröst för de som försöker att sälja sitt hus. För att det skall vara ett realiserbart värde måste det finnas många spekulanter. Eftersom en större andel av husköparna tycker att välskötta träfönster är finare än plast så kommer välskötta träfönster att öka värdet på huset mer än plast.

Gäller dock inte i storstaden där folk verkar tro att det första man skall göra när man köpt ett hus är att byta fönsterna. Möjligtvis det andra, efter att dränera om.

Mvh
Magnus

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: PVC-fönster
« Svar #79 skrivet: 25 okt-18 kl 11:18 »
Att det ökar ditt upplevda värde är ingen tröst för de som försöker att sälja sitt hus. För att det skall vara ett realiserbart värde måste det finnas många spekulanter. ....
Mvh
Magnus

Tror inte man får nån bra beslutsgrund om man enbart går på vad medlemmar på alternativ tycker.
Och tittar man på vad många som köper köp kollar på så stödjer det påståendet att värdet på huset ökas.

Men att diskutera detta är meningslöst. Du tycker det sänker. Och jag tycker det höjer.
Står vi 2 i samma situation till att köpa huset så kommer jag köpa huset och kan då tänka mig att betala mer än dig för det.
Mer än så säger det inte.

Att någon vill vara inne och baka på sin fria tid och en annan vill ta hand som sina fönster är väl inget man ska dömas för?




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser