Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grishydda, golv eller inte?  (läst 3890 gånger)

David_ka

  • Inlägg: 17
    • Småland
Grishydda, golv eller inte?
« skrivet: 25 jul-18 kl 23:38 »
Funderar på att skaffa ett par grisar nästa år. Tänkte ha dem från maj-nov för att sedan slaktas. Om vi trivs med grisar är det mycket möjligt att vi vill ha grisar året runt. Men nu blir det först ett test.
Tänkte ha en hage på kanske 200kvm som de kan böka upp för att sen få en ny hage. På det viset kanske jag  kan få bort ogräsdelarna i hästhagen.

När det kommer till huset, ska man bygga med golv eller är det bättre med 3 väggar som står direkt på marken? Huset måste ju vara mobilt. Jag har tillgång till mindre traktor med frontlastare.

Är det dumt att bygga med tryckt virke? Grisarna kanske gnager endel?


Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Grishydda, golv eller inte?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-18 kl 07:40 »
vi har bara väggar o tak till våra linderöd o det funkar bra. på vintern får man se till att de har tillräckligt med halm på jordgolvet
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Grishydda, golv eller inte?
« Svar #2 skrivet: 22 aug-18 kl 08:52 »
400 kvadratmeter per gris är reglerna enligt jordbruksverket och tro mig det räcker inte långt. Uppbökat på nolltid o då står du där med grisar till knäna i lervälling.

Vad gäller hus så har jag vindskydd året om till mina linderödsgrisar utan golv men funderar på att bygga med. Det jobbiga är att de gärna bökar gropar i och runt om husen. Håller man inte efter och lägger tillbaka jorden har de skaffat unomhuspool när det regnar och det kan det ju göra rejält emellanåt. Då är det till att flytta huset om man kommer åt utan att köra fast med traktorn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Grishydda, golv eller inte?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-18 kl 09:18 »
Jag har haft gris i några omgångar så som TS skriver (två åt gången), och golv i kojan var bäst. Dels för att de kom upp från backen när de bäddade, men också för att man kunde flytta deras koja utan att förstöra deras säng som de bäddat. Det höll dock gärna till möss under kojan. Jag håller på vanligt obehandlat trä, byggt med tanke på att bli ved när den tjänat ut. Alltså inte rostfria skruvar. Tänk också på att grisarna blir starka mot slutet så du inte bygger så klent att de kan få loss en bräda och skada sig på utstickande spik/skruv.

Numera har jag inte lastartraktor, så nästa gång bygger jag med tanke på att flytta kojan med trepunkten.

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Grishydda, golv eller inte?
« Svar #4 skrivet: 22 aug-18 kl 11:08 »
400 kvadratmeter per gris är reglerna enligt jordbruksverket och tro mig det räcker inte långt...


Hänvisa till rätt instans i fortsättningen Lotta78! Onödigt att eventuellt sätta folk i klistret för att du "har hört att" det är en viss sak som gäller. Hur vet du att Jordbruksverket inte skulle ha ändrat det du har hört?
« Senast ändrad: 22 aug-18 kl 11:29 av Hagbard Handfast »

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Grishydda, golv eller inte?
« Svar #5 skrivet: 23 aug-18 kl 10:02 »
Se landtsvinets rekommendationer o fråga myndigheten själv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Grishydda, golv eller inte?
« Svar #6 skrivet: 23 aug-18 kl 10:22 »
De där rekommendationerna är väl till för att marken skall tåla långvarig utegång. I TS fall handlar det ju om att grisarna just skall böka upp marken, och då är det bättre att de får en bit i taget så det blir välbökat. Gick bra här.

Tänk på att grisar bestämmer en plats som de har som toalett, så börja med en liten hage längst från ditt hus och utöka hagen vartefter i riktning mot platser där du vistas. Första gången vi hade trädgårdsgris så gjorde vi fel där och började närmast huset för att grisarna var så kul att ha nära.

Lycka till med grisarna, de är riktigt kul djur att ha. Nästa år kanske det är dags här igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser