Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?  (läst 6131 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland

Valet står just nu mellan

OREGON 2400W

eller

Hitachi CS35Y

(2000W)


(Eller annat förslag i motsvarande prisklass)


Önskemål:

Lång livslängd.

Gärna standardsvärd och standardkedjor så att man kan använda samma som till vanliga motorsågar, helst inga konstiga specialprylar.

Stark motor som klarar såväl torrt som färskt kvistigt och vresigt trä, typ björk/motsvarande löv, barrträd, etc.
(per automatik är det ju "fulvirke" som inte duger att göra snickerivirke av man gör ved av...)






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-18 kl 18:45 »
Om elsågen inte räcker till det grova virket, så har du ett annat alternativ här.

https://www.youtube.com/watch?v=E9x8rBKC4BE

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #2 skrivet: 28 jun-18 kl 19:43 »
Vet inget om Oregon men stark motor behövs. Har själv en såg på 2 kW och den känns klen jfr även lilla bensinsågen. Hitachin lyckas jag inte förstå vad det är för kedja till, är det special? Oregon har en 3/8 delning, gissningsvis någon form av "light"-kedja och för att slipfunktionen ska fungera krävs nog just en sån kedja som den levereras med. Annars är väl 3/8 med 1,3 mm spårvidd något som hittas i varje sågbutik. Verkar lite storhetsvansinne med 18" svärd på en elsåg... Men tar man det bara lite försiktigt kommer man igenom allt även med en sån och vassa kedjor.


Satsa på max effekt om du är van vid bensinsågar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #3 skrivet: 28 jun-18 kl 19:47 »
Ok, lutar åt Oregon med andra ord...
Jag är beredd att gå upp till kanske 2500:- om det krävs.

Ensamheten, din gamla avlagda de fick va?  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

andtol

  • Gäst
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-18 kl 08:01 »
Varför elsåg?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-18 kl 09:09 »
Har du provat elsåg tidigare så du vet hur de är i grov ved? Om inte låna/hyr en elsåg och testa om den duger. Det låter som att den kommer få det kämpigt. Elsågar brukar kräva mer kedjevård då de kedjorna oftast har färre tänder och är smalare, samt mindre effekt i maskinen.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-18 kl 10:56 »
Närjag tog mitt motorsågskort, AB, fick jag lära mig att Oregon är Husqvarnas eget märke. Så den skulle jag köra på om jag nu fick för mig att skaffa elsåg mitt i skogen :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #7 skrivet: 29 jun-18 kl 11:29 »
Nä, Oregon är konkurrenter till Husqvarna http://en.oregonproducts.com/pro/company/history.htm men Hva har använt deras kedjor mycket.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #8 skrivet: 29 jun-18 kl 11:31 »
Då blir det nog den, tackar för input alla!


Varför elsåg?

Frågade jag mig också tidigare...
Tänkte ha den som komplement till jag får tag på en vettig vedklipp, samt till diverse småarbeten som ta ur skadad timmer, mm.

Inbillar mig att de är enklare att underhålla med kejespänning och annat om man kör långa perioder på en och samma fläck samt att de kostar hälften av en vettig bensinare i inköp... Samt att el är billigare än bensin.
(Behöver en bensinare ändå framöver, men har inte pengar till en vettig just nu... (man får fortfarande ge någonstans runt 6-8K för en bensinare som håller vettig kvalitet ute i skogen)

Men jag kan ju ha fel här... Har som sagt inte så mycket erfarenhet av elmotorsågar.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #9 skrivet: 29 jun-18 kl 11:32 »
Nä, Oregon är konkurrenter till Husqvarna http://en.oregonproducts.com/pro/company/history.htm men Hva har använt deras kedjor mycket.


Aha, någon som vet hur det är om man ställer de mot varandra?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #10 skrivet: 29 jun-18 kl 11:37 »
 Valde bort den bensindrivna sågen då domningar i hand och tyngd av maskin påverkade min kropp negativt. Gott att kunna köra innomhus med bygge och i verkstaden. Det blev Husqvarna. Nu är det den tredje sågen. De andra fick jag nya på grund av garantin. Nu är det en electric 321 2000w som överlevt garantitiden. Sågar i intervaller för att spara motorn. max 30 min. Iriterande är att den själv inte tar när den är varm. Måste "startas" om. Då mina grannar klyver o gör sitt vedande med processor så får jag de stora bitarna som inte går in i maskineriet. 35 m3 blev det i år. När denna gjort sitt kommer det bli en ny elektrisk med högre w tal.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #11 skrivet: 29 jun-18 kl 11:40 »
Jag tolkar detta som att de eldrivna inte håller särskilt länge.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #12 skrivet: 29 jun-18 kl 12:11 »
 Jo så har det varit för mej. En nackdel är att de är svåra att öppna om man vill själv åtgärda något fel. Så var det nu när sladden inte matade motorn med el. Att lämna in för lagning för med sej så mycket när felet är enkelt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #13 skrivet: 29 jun-18 kl 13:23 »
Är ju lite svårt att jämföra el och bensin. Det går inte, däremot kompletterar de varandra. Batterisågarna kommer mer och blir antagligen framtiden men de som finns nu lämpar sig mest till lättare gallring och stamkvistning.

Inomhus och vid husrenovering så klarar man sig långt med el/batteri men att stå på vedbacken med övergrova stockar kommer kräva tålamod och mycket kedjeslipande. ☺

Ska det bara kapas grovt på vedbacken så skulle jag satsa på en gammal kvalitetssåg typ stihl ms260, jag har haft min i +10 år och är mycket nöjd inga problem alls förutom slit/förbrukningsdelar. Och den har fått slita hårt! Kommer behöva ersätta den snart och bävar för de nyare med autotuning mm.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

andtol

  • Gäst
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #14 skrivet: 29 jun-18 kl 13:55 »
(Behöver en bensinare ändå framöver, men har inte pengar till en vettig just nu... (man får fortfarande ge någonstans runt 6-8K för en bensinare som håller vettig kvalitet ute i skogen)

Jag har två sågar som jag använder på vedbacken och i skogen. En Meec för 1000 kr och en Stihl 260. Fina sågar båda två och de har fått jobba hårt. Sköter man dem rätt så håller de länge.

Använder man akylatbensin så är miljöaspekten inte så stor skillnad.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #15 skrivet: 29 jun-18 kl 14:41 »
Angående alkylatbensin. Den är säkert miljövänligare och skonsamare mot sågen och jag använder det själv.

Tyvärr får jag huvudvärk av det efter en halvtimme-timmes körning. Jag har även hört andra som beskriver samma sak.

För mig är det inget större problem då jag sällan använder motorsåg längre sammanhängande stunder (läs vedbacken). Största problemet är med röjsågen som jag använder betydligt oftare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Köpa elmotorsåg (till mycket grov ved) Hitachi eller Oregon?
« Svar #16 skrivet: 29 jun-18 kl 15:30 »
Intressant det där med huvudvärk av alkylatbensin. Jag gick över tidigt till alkylat för att jag inte gillade Bensen mm som det finns gott om i vanlig soppa. Svärfar däremot höll kvar vid den gamla cancersoppan till dess han slutade i skogen, med huvudargument att han fick huvudvärk av alkylaten.

Jag har kört lite med en Partner ES 2200, och inomhus är den guld värd. På vedbacken är den inte så snabb som bensinsågen, men den är så tyst att man kan lyssna på en ljudbok i hörselskydden.


Det är inte miljön man skall tänka på i valet av sågbränsle, det är sin egen hälsa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser