Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölk utan killning  (läst 7661 gånger)

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
Mjölk utan killning
« skrivet: 04 maj-18 kl 16:08 »
Hej alla glada get-vänner!

Jag har en fundering ang. våra jämtgetter här hemma.
Vi har ett vuxet djur, och två killingar från i fjol, varav den ena är killing från det vuxna djuret.
När vi skaffade dem i höstas så diade fortfarande killingen en del, men efter ett tag tog det slut på mjölken (var där och kände och kollade flera gånger under vintern), och nu när de gått ute ett antal veckor så upptäckte jag att getens juver var enormt stort när jag kollade dem en morgon. Så därför tog jag in henne och mjölkade ur drygt två liter!? Hur kan detta komma sig? Hon har inte blivit betäckt vad jag vet och skulle hon blivit det hos sina tidigare ägare så skulle hon ha killat i januari.

Tacksam för svar!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mjölk utan killning
« Svar #1 skrivet: 04 maj-18 kl 18:47 »
Hejsan! Getter från mjölkstam, och där finns många jämtgetter, kan sätta juver och ge mjölk utan att vara varken betäckta eller ha killat. Mjölken kallas ibland "jungfrumjölk," en av naturens överraskningar  :). Bl.a. det saftiga vårbetet kan göra att denna mjölk börjar produceras.

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Mjölk utan killning
« Svar #2 skrivet: 04 maj-18 kl 20:58 »
Det var det jag misstänkte! Hur länge brukar detta hålla i sig? Jag antar att det blir till att ställa klockan tidigt, jobbar skift i dagsläget, men sambon ska nog få lära sig att mjölka hon med :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölk utan killning
« Svar #3 skrivet: 05 maj-18 kl 11:18 »
Om ni gillar mjölken men inte tycker om att slakta övertaliga killingar, så har ni fått jackpot!  Räkna med att detta överflöd fortsätter så länge det finns gott bete!

  Men för getens hälsa behöver hon få juvret tömt minst en gång per dygn, gärna två.  Bra idé att kunna bytas av med den sysslan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EricK

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Mjölk utan killning
« Svar #4 skrivet: 05 maj-18 kl 18:15 »
intressant. Tror/vet om detta kunde ha skett även om inte fått killing i fjol?

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Mjölk utan killning
« Svar #5 skrivet: 08 maj-18 kl 11:52 »
En liten uppdatering bara :)
Nu har jag mjölkat Olenka en gång per dag och vi brukar få ur mellan 0,5-1L, det blir troligtvis mer när de får komma ut i sin nya lösdrift. Allt har gått bra och nu springer hon raka vägen upp till lagårn och upp på mjölkbordet när det är dags :) Dock så har jag märkt att mjölken varit lite rosa, vilket kunde bero på att det gått ett blodkärl, och tidigare ägaren hade aldrig handmjölkat henne utan låtit killingarna fått allt.
« Senast ändrad: 08 maj-18 kl 12:05 av stormalfred »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölk utan killning
« Svar #6 skrivet: 12 maj-18 kl 10:24 »
Ja, det rosa brukar vara blod, och lite grand är inget att hetsa upp sig över.  Blir det mycket får du leta efter orsaken.  För min del anser jag att en get inte bör tvingas bära omkring på mer än en liter i juvret; det blir lätt fula hängjuver då.  Säkert har du rätt i att det blir mera när hon får gott "mjölkdrivande" bete!

LYCKA TILL!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Mjölk utan killning
« Svar #7 skrivet: 12 maj-18 kl 21:18 »
Tackar så mycket för lyckönskningarna! :) Allt går som smort nu, mjölken är vit som snö och vi ligger stadigt på en liter om dagen. Har gjort mastit-test och allt ser bra ut! :) Olenka är mycket mer tillgiven nu och tycker om att bli mjölkad, tidigare fick man knappt röra hennes juver, men nu tvättar vi med ljummet vatten en stund innan mjölkning och lägger på utspädd jodopax efteråt, och hon ser ut att njuta för fulla muggar. Nu fattas bara en bock för att kunna betäcka mina fjolårskillingar :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölk utan killning
« Svar #8 skrivet: 13 maj-18 kl 08:30 »
Bland yrkesmässiga medlemmar här inne finns det nog bockkillingar i massor just så här års!

  Men passa nu på att bygga upp en bra infrastruktur för att ta hand om mjölken, inklusive vikarier för mjölkaren när hän drabbas av sjukdom eller måste resa bort.  Mjölkningen kallades förr icke utan anledning för "den vita piskan".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mjölk utan killning
« Svar #9 skrivet: 14 maj-18 kl 09:28 »
Nu fattas bara en bock för att kunna betäcka mina fjolårskillingar :)

Det kan inte vara några problem att hitta, men vänta tills hösten att hämta den. Då är det (för det mesta) brunsttid hos getterna och killingarna kommer att födas på våren, den bästa tiden för både get och killingar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölk utan killning
« Svar #10 skrivet: 15 maj-18 kl 20:20 »
Bra råd från SussiloII, men gör upp affären redan nu, så att den lille avelshannen inte hamnar i frysen!  Det är inte alla som gör som skräptanten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölk utan killning
« Svar #11 skrivet: 30 maj-18 kl 20:31 »
Vad gör jag  :) ?

intressant. Tror/vet om detta kunde ha skett även om inte fått killing i fjol?
Ja, även kvig-getter (såna som inte killat) kan få jungfrumjölk, har hänt några av mina 1-åringar!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 5 användare (1 dolda)
Henrik Karlsson, xaelanar, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser