Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orpington som inte kan använda hönsluckan?  (läst 1405 gånger)

MamaBear

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
Orpington som inte kan använda hönsluckan?
« skrivet: 05 apr-18 kl 08:52 »
Efter att tragiskt ha förlorat vår tupp när han försvarade hönorna mot en rovfågel har vi nu två nya tuppar av rasen gul orpington. De har varit här i fyra dagar nu. Hönsen går ut på morgonen när vi öppnar luckan men tupparna stannar inne. Igår lyfte jag ut dem men de gick aldrig in till kvällen, utan under hönshuset istället  ::) Vi lyfte in dem såklart men såhär kan vi ju inte ha det. De sitter inte på pinnarna heller trots att den nedre pinnen är rätt låg. Har ingen erfarenhet av Orpigton sedan tidigare, men jag funderar på om de tycker stegen ut är för brant eller kanske klen? Och samma med pinnen? Vi har PR och Wyandotte sedan förut men Orpington är ju snäppet större. Ni som har Orpington, hur har ni ordnat åt dem?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Orpington som inte kan använda hönsluckan?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-18 kl 09:42 »
Jag har haft orpington i nått år drygt och min uppfattning av dom är att dom är fantastiskt trevliga och bra på alla sätt men är både för snälla och korkade.  Lyfte in mina massor gånger innan dom kom på hur man gjorde.
Sen har dom respekt för mina sussexar så säger dom att orpingtonarna inte får gå in eller ut så stannar dom där. käftar aldrig mot en sussextupp

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


MamaBear

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Orpington som inte kan använda hönsluckan?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-18 kl 10:35 »
Ja, de verkar väldigt snälla och inte särskilt intelligenta. Får väl fortsätta lyfta ut och in dem då tills de fattar galoppen. Hönorna undrar nog lite vad det är för ena konstiga tuppar, de är vana med en hårdare ledarstil  :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Orpington som inte kan använda hönsluckan?
« Svar #3 skrivet: 05 apr-18 kl 12:30 »
Du får försöka leda dem upp så att de förstår


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser