Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya grisar i kallstall  (läst 2574 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Nya grisar i kallstall
« skrivet: 09 mar-18 kl 20:51 »
Jag planerar att föda upp 4-5 slaktsvin i år. Har hittat en bonde som säljer där jag kan få köpa ett gäng om några veckor. Nu har han dock ett varmstall, och jag undrar om det sedan går att direkt släppa in de i mitt kallstall? Givetvis kommer de ha ordentligt med halm eftersom det fortfarande är rätt så kallt här.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nya grisar i kallstall
« Svar #1 skrivet: 10 mar-18 kl 09:33 »
Om det är en större kätte går det bra. Men som sagt det ska vara mycket halm eller hö, så mycket att dom kan helt försvinna i halmen. Innan du släpper dit grisarna ska du blöta en hörna som markerar att det är toa där. Om det skulle bli så att det skits eller kissas i hoen, är det en markering av att dom inte trivs. Då ska du städa ur den noga och undersöka vad det är för fel.
kretslopp

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Nya grisar i kallstall
« Svar #2 skrivet: 20 mar-18 kl 19:44 »
Köpt grisar från varmstal och släppt på utedrift i flera år. Värmelampa och mycket halm första tiden, sen får vädret avgöra när lampan stängs av.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser