Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Villavagn  (läst 22031 gånger)

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #20 skrivet: 16 feb-18 kl 12:17 »
12V el, solceller, förbränningstoalett alternativ typ portapotti men måste tömmas, omvandlare att tillhandahålla 240V för spis/ugn om man inte väljer andra alternativ......ved (ger ju värme också) gasol...... finns ju lite alternativ

Tillgång till vatten är ju alltid knepigare. Men det finns behållare på hjul som kan rymma "skapligt" mycket. Och 12V pumpar. Beror ju helt på var man håller till. Ute i skogen el närmare "civilisationen"....

Postat med Alternativ.nu´s app
Spritkök inte att glömma......

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Villavagn
« Svar #21 skrivet: 16 feb-18 kl 15:07 »
Är det någon specifik kommun eller länsstyrelse som tillämpar dessa regler, och i så fall vilken? Eller är det ett statligt rikstäckande regelverk?

I Sverige är det skatteverket som taxerar fastigheter

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.4/3430.html

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Villavagn
« Svar #22 skrivet: 16 feb-18 kl 15:17 »
Enklast är väll att se till att inte behöva söka bygglov.

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #23 skrivet: 16 feb-18 kl 15:22 »
Kalla mig "dum" jag förstår inte bygglovs-frågorna för att ställa upp ett släp på en fastighet. Om jag lämnar ett täckt släp på fastigheten fyllt med saker måste jag då anhålla om bygglov för ett uthus? Om draget pch axlar/hjul är kvar på chassit då är det ett släpfordon och ingen byggnad.

Postat med Alternativ.nu´s app


Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #24 skrivet: 16 feb-18 kl 15:26 »
Villa-/husvagnar faller under Attefallsregeln om de inte överskrider antal kvm boyta = inget bygglov nödvändigt

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Villavagn
« Svar #25 skrivet: 16 feb-18 kl 15:26 »
Kalla mig "dum" jag förstår inte bygglovs-frågorna för att ställa upp ett släp på en fastighet. Om jag lämnar ett täckt släp på fastigheten fyllt med saker måste jag då anhålla om bygglov för ett uthus? Om draget pch axlar/hjul är kvar på chassit då är det ett släpfordon och ingen byggnad.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett släp är inga problem. Annat är det med en bostad, med eller utan hjul.

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Villavagn
« Svar #26 skrivet: 16 feb-18 kl 15:28 »
Villa-/husvagnar faller under Attefallsregeln om de inte överskrider antal kvm boyta = inget bygglov nödvändigt

Postat med Alternativ.nu´s app


Attefallsreglerna gäller bara på redan bebyggd tomt, då är det heller inga problem. Annat är det när man skall ställa sig på obebyggd tomt.

Mvh
Magnus

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #27 skrivet: 16 feb-18 kl 15:28 »
Ett släp med bostadsinredning är fortfarande ett fordon

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Villavagn
« Svar #28 skrivet: 16 feb-18 kl 15:30 »
Ett släp med bostadsinredning är fortfarande ett fordon

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett släp som du bor i är en bostad.

Istället för att tycka en massa så kan du väl bara kolla upp reglerna? Eller kontakta en handläggare för stöd.

Mvh
Magnus

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #29 skrivet: 16 feb-18 kl 15:31 »
Under förutsättning att det är registrerat. Oregistrerade kan säkert tolkas annorlunda. Men iom registrering under husvagnskod är det lika med ett  f o r d o n  och inte någon byggnad

Postat med Alternativ.nu´s app


Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #30 skrivet: 16 feb-18 kl 15:39 »
Ett släp som du bor i är en bostad.

Istället för att tycka en massa så kan du väl bara kolla upp reglerna? Eller kontakta en handläggare för stöd.

Mvh
Magnus
Hur lång tid är "lång tid"? "Att bygga en ny byggnad eller göra en tillbyggnad kräver oftast bygglov. En tillbyggnad är när du ökar en byggnads volym åt något håll, antingen uppåt, nedåt eller åt sidan. Även byggnader utan väggar, till exempel större skärmtak eller carportar, kräver bygglov. Även vissa saker som du kanske inte tänker på som byggnader räknas som byggnader. Exempel på det är husbåtar, husvagnar och serveringsvagnar som står uppställda på samma plats under lång tid."

Typiskt svensk lagutformning. Luddigt så det förslår. Enklaste lösningen blir ju då = sök bygglov el flytta vagnen före "lång tid" har förflutit

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Villavagn
« Svar #31 skrivet: 16 feb-18 kl 17:02 »
Om du letar upp en villavagn som är byggd som en mindre sommarstuga, så är det ingen skillnad att bo i den jämfört med stugan.
Förutom att den är lättare att flytta.
El, vatten och avlopp kan du ha eller vara utan i båda alternativen.

Vad den ska klassas som och vilka avgifter och tillstånd som behövs, verkar det var lite olika åsikter om, men det får du nog veta om någon klagar på var du har den.
Om den situationen uppstår, så anpassar man sig till det eller flyttar den.

Risken att någon klagar är nog inte lika stor om du ställer den i skogen utanför Åsele, som om du skulle ställa den på Rådhustorget i Umeå.

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #32 skrivet: 16 feb-18 kl 17:25 »
Kloka ord, ensamheten.

Postat med Alternativ.nu´s app


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Villavagn
« Svar #33 skrivet: 16 feb-18 kl 17:54 »
Hur lång tid är "lång tid"? "Att bygga en ny byggnad eller göra en tillbyggnad kräver oftast bygglov. En tillbyggnad är när du ökar en byggnads volym åt något håll, antingen uppåt, nedåt eller åt sidan. Även byggnader utan väggar, till exempel större skärmtak eller carportar, kräver bygglov. Även vissa saker som du kanske inte tänker på som byggnader räknas som byggnader. Exempel på det är husbåtar, husvagnar och serveringsvagnar som står uppställda på samma plats under lång tid."

Typiskt svensk lagutformning. Luddigt så det förslår. Enklaste lösningen blir ju då = sök bygglov el flytta vagnen före "lång tid" har förflutit

Postat med Alternativ.nu´s app


På landsbygden krävs mera sällan bygglov, utan snarare behövs bygganmälan. Det finns dock regler man måste hålla sig till avseende byggnadens/byggnadernas yta och placering på tomten.

Men en sak som ingen nämnt:

All mark ägs av "någon", så endera så behöver man köpa tomt, hyra plats, eller få (helst skriftligt) lov att ställa upp sin husvagn/villavagn/mobila stuga...

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #34 skrivet: 16 feb-18 kl 17:57 »
Jag utgick ifrån egen egendom i mitt resonemang

Postat med Alternativ.nu´s app


Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #35 skrivet: 16 feb-18 kl 19:21 »
Oj så lång tråd det blev!!
Jag känner spontant att ett pyttehus m direktverkande el å typ kamin vore smartare f mig att bo i. Jag kan ju som sagt var inget om renovering å laga saker som går sönder på egen hand....m vad kostar d att bygga en stuga på ca 30 kvm? Klarar man sig på under miljonen?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Villavagn
« Svar #36 skrivet: 16 feb-18 kl 19:53 »
Oj så lång tråd det blev!!
Jag känner spontant att ett pyttehus m direktverkande el å typ kamin vore smartare f mig att bo i. Jag kan ju som sagt var inget om renovering å laga saker som går sönder på egen hand....m vad kostar d att bygga en stuga på ca 30 kvm? Klarar man sig på under miljonen?

Inga problem, jag kommer och bygger långt under miljonen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Villavagn
« Svar #37 skrivet: 16 feb-18 kl 21:08 »
Det finns så gott om mer eller mindre övergivna hus, att det sällan är meningsfullt att bygga nytt. Köp hellre en tomt med ett boningshus som med måttlig handpåläggning kan bli någorlunda beboeligt, betala inte mer än 50000 kr för det hela, och lägg ner arbete på att förbättra det befintliga huset sedan.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #38 skrivet: 16 feb-18 kl 21:36 »
Jag hade gärna köpt ett skruttigt hus om jag kunde renovera. Men d kan jag inte....

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #39 skrivet: 16 feb-18 kl 21:47 »
Välkommen å bygga, ensamhet!! Vi kan ju bygga tillsammans så får jag lära mig hur man gör! 😁


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Lucy Rist, Stybben, Oskari, Klas Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser