Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  River upp suggan vid betäckning  (läst 2055 gånger)

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
River upp suggan vid betäckning
« skrivet: 13 jan-18 kl 11:39 »
Hej grisägare!

Nyss släppt in linderödsuggan till galten. Såg nu på morgonen att hon var helt uppfläkt på ena sidan. Vad göra? Går hon inte kvar i två veckor minst får vi inga kultingar. Är detta vanligt? Farligt för suggan? Detta hände inte förra gången så vad beror det på? Tänkte stryka på jodopax gel. Hur hade ni gjort?

Mvh Lotta

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: River upp suggan vid betäckning
« Svar #1 skrivet: 13 jan-18 kl 11:54 »
Har du kollat så att suggan verkligen är i brunst? Låter lite tveksamt

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: River upp suggan vid betäckning
« Svar #2 skrivet: 13 jan-18 kl 12:10 »
Sann anekdot från min hembygd/ungdom:
 Oskar Andersson på nummer 3 var uppe med sin sugga hos Valter i Forsa , för att få suggan betäckt! Kanske var det fel tid;Oskars sugga vände sig kvickt om och högg Valters galt i strupen med påföljd att galten dog!
Oskars kommentar: ”Jaaa, han var inte form, den där galten!”

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: River upp suggan vid betäckning
« Svar #3 skrivet: 13 jan-18 kl 12:33 »
Igår parade de sig flera gånger men jag märkte att galten var väldigt ivrig. Jag tror att hon är i brunst då hon själv gick av och an framför staketet och ville in till galten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser