Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åldersgräns för slakt?  (läst 4297 gånger)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Åldersgräns för slakt?
« skrivet: 04 jan-18 kl 20:52 »
Vi har två linderödssuggor, födda 2010 och 2012, som vi inte ska ha kvar. Tror ni som har erfarenhet att köttet går att äta om vi slaktar dem? (Någon sa att gamla grisar blir sega.) Om inte, vad gör man med dem?

harstorp4.se

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Åldersgräns för slakt?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-18 kl 10:27 »
Det blir säkert ett ypperligt kött, ju äldre desto bättre.
Mörkt å fint, annat än slibbig unggris :)

Om det ändå skulle vara för fast för din smak så spara fileer å mal resten.
Köttfärs har man ju alltid användning för.

Jag tror det finns mkt förutfattade meningar om hur grisskött ska hanteras.
Snackar man med folk som jobbat med slakt så är det "panga ena dan å stycka nästa" som gäller.
Helt horribelt.
Slaktar man utan stress och låter kroppen hänga ca en vecka under rätt temp å luftfuktighet
så får man en helt annan kvalitet.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Åldersgräns för slakt?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-18 kl 16:21 »

Jag tror det finns mkt förutfattade meningar om hur grisskött ska hanteras.
Snackar man med folk som jobbat med slakt så är det "panga ena dan å stycka nästa" som gäller.
Helt horribelt.

Vad är det för folk i slaktbranchen du pratat med ? visst scan och andra storproducenter använder andra metoder för att korta mörningstiden men jag är rätt säker på att alla som vet något om kött vet också att kött som hängt i rätt temp och fuktighet och mörat blir väldigt mycket bättre.
Går man till en riktig kötthandlare får man betala några kronor extra men då har köttet hängt och det är så många ggr bättre än det du köper på ica så det går inte ens räkna

lidhemsgront

  • Inlägg: 8
  • http://lidhemsgront.blog.se/
    • Östergötland
SV: Åldersgräns för slakt?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-18 kl 14:10 »
Som redan sagts: godare och fetare kött går inte att köpa. Ett revbensspjäll av äldre gris räcker gott och väl som en måltid till en person. Grillad karre är en favorit som med hästlängder överträffar köpt och vätskefyllt elände.

Hafontty

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Åldersgräns för slakt?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-20 kl 06:18 »
Kan du hjälpa mig? Konsultation I historien kände jag aldrig förut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser