Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inriktning på min gård?  (läst 2252 gånger)

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
Inriktning på min gård?
« skrivet: 01 dec-17 kl 15:03 »
Jag funderar på vilken typ av djur jag ska satsa på. Jag har 15ha betesmark och 2ha skog.
Jag har alltid haft en förkärlek till nötkreatur, men det kanske inte är det mest lönsamma eller smidigaste man kan ha att göra med. I slutändan måste det ju vara ett djur som jag och familjen trivs med, så en krokodilfarm skulle vara uteslutet även om den vore lönsam! =)

Ett krav är att djuren ska klara av lösdrift året om. Så vad skulle egentligen vara mest lönsamt? Mjölkkor, tjur, getter, får, chimpanser, höns osv osv.

Ta gärna hänsyn till det begränsande antal hektar jag har och att det är en hobbyverksamhet. Alla realistiska idéer och förslag är välkomna! =)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Inriktning på min gård?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-17 kl 15:10 »
Jag skulle satsa på alpacka. Det är nytt och spännande

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Inriktning på min gård?
« Svar #2 skrivet: 01 dec-17 kl 15:44 »
Har du möjlighet att köpa vettigt vinterfoder till ett ok pris? Har du något slakteri i närheten som kan slakta, stycka och paketera så att du kan sälja direkt till kund? Och tror du att du kan få tillräckligt kundunderlag?

Om svaren på frågorna är ja så tror jag att det kan fungera både med får och nöt för köttproduktion. Det borde ge ett visst årligt överskott men du kan troligen inte räkna hem arbetsinsatsen jämfört med ett vanligt jobb.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Inriktning på min gård?
« Svar #3 skrivet: 01 dec-17 kl 16:23 »
Jag skulle satsa på alpacka. Det är nytt och spännande

Ja, det brukar fungera bra med nya och spännande djur. Det var ju likadant med strutsarna för 15 år sedan, den som är ute i tid och kan sälja djur till andra som är diumma nog att köpa kan tjäna bra med pengar. Men just alpackatrenden är nog redan över

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inriktning på min gård?
« Svar #4 skrivet: 01 dec-17 kl 19:52 »
Själva djuren är väl inte lönsamma utan det är allt omkring som är lönsamt för en bonde exempelvis Eu-stöden, eller att sälja höbalar eller ved.

Att ha mjölkkor och inga Eu-stöd låter som en väldigt dyr hobby. Så frågan är vad det är du tror du kommer ha inkomster ifrån när det gäller djuren? Och eftersom det är hobby antar jag att du har ett annat jobb så då är det väl bra med några djur som inte kräver så mycket arbete, exempelvis får eller getter.

Alpackor tror jag inte alls på. Dels är de dyra i inköp sen så verkar det jobbigt att klippa dem. Det finns inga Eu-stöd heller som är direkt riktade till alpackor vilket det finns för får, getter och kor.
Och har man inget intresse för ullfibrer så måste man skaffa sig det eftersom det är fibrerna som ger inkomsterna hos alpackor.

Sen hänger det på hur mycket investeringar du måste göra. Att skaffa kor kräver kanske sådana investeringar så att det blir hemskt dyrt medan får och getter kan du säkert skaffa utan att behöva bygga om ladugården.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Inriktning på min gård?
« Svar #5 skrivet: 01 dec-17 kl 20:49 »
Föd upp och sälj katter.

Finns ju vissa raser som är svindyra och kunder måste det finnas, annars så skulle de inte vara svindyra eller?

VS

  • Gäst
SV: Inriktning på min gård?
« Svar #6 skrivet: 01 dec-17 kl 22:00 »
mmm...den mest lönsamma hobby verksamhet i Västerbotten!

Katter, chimpanser, alpacka...häst och hund saknas i listan

Om jag vore du skulle jag satsa på alla djur som du själv har nämnt (förutom chimpanser ;D) småskalig som självhushållning-Lönsamheten och hobby i ett. Lönsamheten kommer när du inte behöver handla kött, ägg, mjölk och resten som du producerar själv av de djuren.


Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Inriktning på min gård?
« Svar #7 skrivet: 02 dec-17 kl 06:39 »
Själva djuren är väl inte lönsamma utan det är allt omkring som är lönsamt för en bonde exempelvis Eu-stöden, eller att sälja höbalar eller ved.

Att ha mjölkkor och inga Eu-stöd låter som en väldigt dyr hobby. Så frågan är vad det är du tror du kommer ha inkomster ifrån när det gäller djuren? Och eftersom det är hobby antar jag att du har ett annat jobb så då är det väl bra med några djur som inte kräver så mycket arbete, exempelvis får eller getter.

Alpackor tror jag inte alls på. Dels är de dyra i inköp sen så verkar det jobbigt att klippa dem. Det finns inga Eu-stöd heller som är direkt riktade till alpackor vilket det finns för får, getter och kor.
Och har man inget intresse för ullfibrer så måste man skaffa sig det eftersom det är fibrerna som ger inkomsterna hos alpackor.

Sen hänger det på hur mycket investeringar du måste göra. Att skaffa kor kräver kanske sådana investeringar så att det blir hemskt dyrt medan får och getter kan du säkert skaffa utan att behöva bygga om ladugården.
Ja det är som du säger, normalt ger inte djurhållningen något överskott. Det är EU-stöden som gör att det någon gång kan bli frågan om att ta ut lön. Får och getter är väldigt arbetsintensiva jämfört med nöt. Getter är bara ett alternativ om de ska mjölkas, vilket kräver en ganska stor besättning och är omöjligt att sköta med heltidsjobb borta.

Betesarealen avgör bara hur många djur du kan ha sommartid, vallarealen avgör hur många du kan ha vintertid. Ta hjälp av en konsult för att gå genom vilka stöd som är möjliga att få och sedan får man räkna ut vilken typ av djurhållning som maximerar stöden och  minimerar arbetet. Antagligen slutar det med nöt i lösdrift, har man mycket kapital i börja kan avelsbesättning vara ett alternativ. Ger några kronor extra efter några år.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser