Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig benställning  (läst 1525 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Konstig benställning
« skrivet: 30 sep-17 kl 21:41 »
Det har dykt upp en frågeställning om Linderödsgrisarnas Benställning, eller snarare vinkeln mellan fot och underben.
Några "djurintesserade grannar" menar att Linderödsgrisarna mina trampar ner sina fötter mer/bredare klövavtryck än vad som är "normalt". Jag har kollat hos en kompis som också har Linderödare och de ser lika ut på fötternas placering som mina,  dvs de påminnner mer om spårstämpeln efter fullvuxet vildsvin än spår stämpeln av en modern produktionsras i slaktmogen ålder.
Därtill kommer ju att Linderödarna ofta går på mjuk mark alternativt djupt med halm, - vilket jag tror ger en mer "spretig" spårstämpel och därmed tvärare vinkel mellan fot och underben än den hos et slaktsvin som går på cementgolv.

Kan någon reda ut detta för mig, vore jag glad. Att diskutera med hästmänniskor, vars djurkunskap utöver hästar utgörs av tamråttor, och därför som ser mer likheter mellan en hästhov och en grisklöv - än olikheter dem emellan, har visat sig lite.......... ja, tidsödande kanske man kan kalla det.

Alltså: Trampar Linderödare ner mer med foten och får en bredare spårstämpel och en tvärare vinkel mellan underben och fot, än produktionsraser?
« Senast ändrad: 30 sep-17 kl 21:46 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Konstig benställning
« Svar #1 skrivet: 31 okt-17 kl 15:32 »
Jag har inget definitivt svar på vad som gäller för hela rasen men jag ser skillnad hos mina linderödsgrisar och jag gissar att det har med tyngden att göra. Mina suggors klövar spretar inte lika mycket som galtens gör. De väger cirka 150 kg och galten ligger nog på drygt 230 kg. Han kommer djupare ner i myllan och hans klövar breder ut sig mer för att hantera tyngden. Vad gäller benställningen ser man ganska snart om något skulle vara fel. Klövarna behöver kanske verkas?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser