Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min avelsgalt haltar!  (läst 1538 gånger)

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
Min avelsgalt haltar!
« skrivet: 15 sep-17 kl 10:12 »
Hej alla ni kloka linderödssvinsägare! Jag behöver hjälp! Min fina goa avelsgalt mår inget vidare av allt detta regn. Hagen har blivit en stor sörja och nu haltar han sedan några dagar tillbaka. Aptiten är fortfarande god men jag ser att han har problem och ogärna stödjer på ena bakbenet.

Imorse vid matning så spolade jag av benet och tittade på klövarna. Ena foten eller vad man kallar det såg lite konstig ut. Den ena klövtån är längre än den andra och jag fick för mig att den såg lite skev och lös ut. Han har alltid haft så fina och rena klövar men denna sörja är helt förjävlig.

Jag kan inte så mycket om vad man gör med klövarna men det verkar ologiskt att det skulle ha någon annan orsak än en för tillfället riktigt dålig hage. Jag vet inte om jag ska tillkalla veterinär eller avvakta. Helgtaxan är ju rent vansinnig. Att ta in honom i stall har jag ingen möjlighet till men däremot tänker jag utöka hagen. Vet inte om det hjälper då den stora mängden regn gjort det helt söligt överallt.

Har ni några råd till mig? Har tittat på tjära och olika former av gel jag skulle kunna smörja på men ärligt talat vet jag inte om det hjälper överhuvudtaget med det underlaget. Han hus är torrt men där stannar han ju inte. Vad kan en veterinär ens göra? Det går ju inte att gå in i den söliga hagen och den är för stor för att få fatt i honom. Då får jag fålla in honom men jag fattar inte hur veterinären ska få komma åt o titta. Känner mig helt villrådig! Jag vill självklart hjälpa honom. Han är fantastiskt på alla sätt och en mycket fin avelsgalt.

Finns det några huskurer som hjälper? Är det en god idé att utöka hagen vidare ut på vallen för att få honom ur den omedelbara sörjan och hitta en torrare utfodringsplats? Hur funkar omslag med tjära till exempel och vad kan jag själv få tag i utan veterinär? Funderar på att fråga grannen som har kor om de har något de använder till sina kor. Prognosen är usel och det ska bara regna ännu mer. Är så orolig för min galt!

Hjälp!!!

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Min avelsgalt haltar!
« Svar #1 skrivet: 26 sep-17 kl 16:54 »
Jag skulle försökt få honom på ett hårdare underlag, exempelvis en ny hage eller ett stall/ annan byggnad. Där blir det mycket lättare att hålla koll på klöven och att behandla.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser