Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Haltande dräktig (?) linderödsgris  (läst 1972 gånger)

Sjöagård

  • Inlägg: 4
    • Småland
Haltande dräktig (?) linderödsgris
« skrivet: 10 aug-17 kl 12:10 »
Hej,

en dryg vecka har nu min ena Linderödssugga haltat på höger bak.
Hon är troligen dräktig då vi haft en galt till låns och jag tycker hon börjar bli tjock, men jag är inte helt säker.

Jag tycker det verkar gå lite upp och ner, när det är dags för mat kan hon fortfarande komma galopperande, men ibland när hon går lite mer långsamt går hon väldigt försiktigt och vill inte riktigt stödja på höger bak.

Jag har klämt och kännt och hon verkar inte ömma på varken benet eller foten, jag känner ingen värmeökning och jag ser heller ingen skada på ben eller under fot.

Jag som amatör ser inga tecken på rödsjuka (rödflammighet och/eller svarta prickar/upphöjningar?).

Jag har läst att det kan vara selenbrist, så jag har ökat på deras vitamintillskott (Viromin tror jag det heter) som bl.a innehåller selen samt beställt Selevitan Vet Granulat.

Vad har jag missat?

De har ganska stor hage att böka i. Istället för att flytta upp dem som jag gjort tidigare lät jag huset stå kvar och öppnade bara upp en ny sektion med obökad mark.
Jag har förstått att "vanliga" grisar kan få ledproblem vid för stora ytor, är Linderödare tåligare eller kan det vara samma här?

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Haltande dräktig (?) linderödsgris
« Svar #1 skrivet: 31 okt-17 kl 15:39 »
Har det ordnat sig med din sugga? Min galt hade troligen trampat snett på en rot eller en sten och fick en spricka i sin klöv på ena bakbenet. Precis som du skriver hade han ingen inflammation och distriktsveterinären gjorde inte så mycket vid besöket. Han galopperar till maten och är pigg som en mört men haltar fortfarande så nu ska vi ta in hjälp att klippa klöven. Hoppas allt gick bra!

Sjöagård

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Haltande dräktig (?) linderödsgris
« Svar #2 skrivet: 17 dec-17 kl 21:25 »
Ja, det ordnade sig till sist.

Jag konsulterade än en gång med veterinären och då hon inte hade temp och inte heller luktade illa från klöven tyckte inte veterinären det var någon större mening att ens komma ut.

Jag fortsatte ge henne Viromin och även Selevitan. Hältan blev låååångsamt bättre och till slut försvann den helt. Om det var pga selenbrist eller bara en stukning som behövde läka ut får vi nog aldrig veta.

Hoppas allt blir bra med er galt också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser