Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torr hud  (läst 1243 gånger)

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
Torr hud
« skrivet: 30 maj-17 kl 13:34 »
Hej!

Är det någon av er med grisar som kan dela med er av er klokskap? Mina 2 suggor ser så torra ut i huden och borsten ser tovig o torr ut. Stora områden är det fläckvis kalt på. Min ena sugga har torra sprickor och jag borstade bort lite jord och upptäckte vad jag tror är en torr ruva. Kan det vara skabb? Båda suggorna kliar sig mot träd och husväggar så fort de kommer åt. Jag duschar dem när det är varmt och de har stora träd till skugga. Marken är tyvärr alldeles för väldränerad för gyttjebad. Brukar slanga ut vatten så att de får lera att rulla sig i, men det räcker kanske inte? Har provat att smörja dem med rapsolja för att se om det bara är att de är torra i skinnet och irriterade pga värmen. Köpte en galt för 4 månader sen och flyttade dem från ett vindskydd av lastpallar till en stor gammal maskinhall. Kan galten eller byggnaden ha gett dem skabb? Har ni några tips vad jag ska titta efter? Självklart ringer jag veterinären om jag tror att det behövs men det kostar ju en hel del och om de bara är torra i skinnet kastar jag pengarna i sjön. Tips o råd mottas tacksamt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser