Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elnät till grisar  (läst 4201 gånger)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Elnät till grisar
« skrivet: 29 maj-17 kl 23:38 »
Har ni någon erfarenhet av att använda elnät till grisar? Jag ser framför mig hur de lägger upp en jordvall och kliver över, alternativt lyfter nätet och går ut. Men näten säljs ju, så kanske kan det gå?

Jag funderar på om det vore mer effektivt med nät än tråd, när grisar ska roteras över en vall med ganska korta perioder på varje yta. Tycker att det tar en evighet att flytta tråd och stolpar.

harstorp4.se

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Elnät till grisar
« Svar #1 skrivet: 30 maj-17 kl 08:29 »
Jag har elnät till får som heter easynet. De består av endast 4 horisontala trådar varav den nedersta är 20cm ovan backen. Sådana eller andra liknande tror jag skulle funka bra.

David_ka

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Elnät till grisar
« Svar #2 skrivet: 25 jul-17 kl 09:28 »

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Elnät till grisar
« Svar #3 skrivet: 25 jul-17 kl 09:40 »
Vilket smart! Men nån som provat och vet hur det funkar?

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elnät till grisar
« Svar #4 skrivet: 25 jul-17 kl 09:56 »
Är det typ något sånt här.http://www.stangsel.com/shop/product/smart-fence-t4100
Jag får inte fram någon bild på stängsel.  Bara en rulle med fyra trådar.  Jag ser för min inre blick hur alla trådarna trasslar in sig i kvistar och i varandra när de ska rullas upp.

  Men det var väl något annat du ville visa?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Elnät till grisar
« Svar #5 skrivet: 25 jul-17 kl 09:57 »
Det jag sett av hembyggda annars är en förstärkning i form av två väldigt lågt satta ståltrådar som går ca 15-20 cm ovan jord (se till att det är väl rensat från saker som kan orsaka kortslutning mot jord och försvaga effekten), dessa kan man vid behov förstärka med en tråd nära backen som är ansluten mot jord, så att de kommer i kontakt med jord och +samtidigt, men utan att kunna kortsluta trådarna mot varandra, men är det fuktigt i backen fungerar det ändå, tanken är att fuktiga delar vid huvudet, helst trynet, kommer i direktkontakt med någon av trådarna om de försöker att lyfta tråden.

De lär sig efter en tid.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elnät till grisar
« Svar #6 skrivet: 25 jul-17 kl 10:01 »
Och skötaren lär sig att minst en gång om dagen gå runt stängslet och lyfta upp de trådar som blivit överbökade ...   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Elnät till grisar
« Svar #7 skrivet: 25 jul-17 kl 10:07 »
Ja, jag vet inte om det finns någon enkel genväg, men det är det jag sett som fungerat bäst iaf ihop med ett vanligt, men man kan behöva flytta om det tills man får det någorlunda vettigt, jag tror även att man bör göra så att man kan koppla i och ur trådarna individuellt om man behöver serva en tråd.

Men, har ni andra bättre ideer så är jag också intresserad att höra...  :)

Nu känns det ju mest som i dedär serietidningarna där man spikar nät och grova plankor kors och tvärs...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

David_ka

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Elnät till grisar
« Svar #8 skrivet: 25 jul-17 kl 10:32 »
Jag får inte fram någon bild på stängsel.  Bara en rulle med fyra trådar.  Jag ser för min inre blick hur alla trådarna trasslar in sig i kvistar och i varandra när de ska rullas upp.

  Men det var väl något annat du ville visa?

https://www.google.se/search?q=smartfence&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiHkICW9aPVAhVHQZoKHePqDPgQ_AUICSgB&biw=360&bih=524

Sök på smartfence på Youtube.

Jag har själv ingen aning om hur det funkar. Är väl tänkt till får egentligen. Ser kanske lite klent ut.

Jag har inga grisar själv men funderar på att skaffa. Hade varit smidigt med ett staket som enkelt kunde flyttas. Sen har vi hästar intill så vill inte sätta upp ett nät som de kan trassla in sig i.

Nackdelen med sånt här i plast är ju att man kan ju inte spika en bräda längst ner eller liknande om man skulle behöva.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elnät till grisar
« Svar #9 skrivet: 25 jul-17 kl 10:48 »
Nu fick jag upp en massa bilder.

Grisar är mycket känsligare för el än får.  Lika känsliga som hästar ungefär.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
harstorp4.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elnät till grisar
« Svar #11 skrivet: 01 aug-17 kl 20:06 »
Borde funka, tycker jag.  Men se upp med sådana nät, om de har lika mjuka trådar vertikalt som horisontalt.  Då kan de bli väldigt sladdriga, och orsaka intrasslingsolyckor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lidhemsgront

  • Inlägg: 8
  • http://lidhemsgront.blog.se/
    • Östergötland
SV: Elnät till grisar
« Svar #12 skrivet: 27 okt-18 kl 14:05 »
Grisar är jättekänsliga och har enorm respekt för eltråd. Våra grisar som vi har/har haft har aldrig rymt. Du får vara beredd på att höja tråden i takt med att de växer.

http://lidhemsgront.blog.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser