Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa grisar  (läst 3085 gånger)

Krantzgarden

  • Inlägg: 11
Skaffa grisar
« skrivet: 22 apr-17 kl 00:45 »
Halloj!

Vi är en familj som går i funderingarna på att skaffa grisar. Vi bor i Jämtland, Bräcke och har därmed lite kallare klimat.

Vi har ett skogs/jordbruksskifte på ca 40 ha med en sjö som avgränsar marken och har tänkt att dom ska få gå så fritt det går. Vilken art passar för kallare klimat? Finns det raser som är billigare i drift då vi i första hand vill att befintliga kalhyggen skall bökas upp? Hur bör vi tänka med storleken på hagen? Vad behöver dom som "hus" och hur stort?

Fler frågor lär dyka upp.

Mattias

 

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Skaffa grisar
« Svar #1 skrivet: 22 apr-17 kl 10:47 »
Jag vet inte så mycket om att ha grisar, men jag vet att vildsvin simmar mycket bra. Så jag skulle ta reda på om sjö funkar som gräns.

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Skaffa grisar
« Svar #2 skrivet: 22 maj-17 kl 09:49 »
Linderödare är supertåliga och klarar att gå ute året om. Ska du ha många grisar så bygg en större hall eller vindskydd. Det finns exakta bestämmelser för mått på jordbruksverket. Har själv en stor hall på 40 kvm till mina suggor med kultingar detta året. Galten går i en hage bredvid i ett 3x3 meter stort vindskydd - 3 sidor, tak och en öppning av lastpallar o plåt. Viktigt att du ser till att måtten stämmer eftersom det lär bli besök och kontroll. Det är ju bra att ha tillgång till en sjö eftersom de behöver gyttjebad, men du får väl se till att gränsa av på andra sidan. Vet inte om mina simmar men de är ju släkt med vildsvinet så det är troligt. Lycka till! Det är superkul med grisar - det bästa jag gjort faktiskt. De är enastående bökare som fixar trädgårdsland, åkermark, skogsmark etc med bravur. Galtens tryne är guld värt!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skaffa grisar
« Svar #3 skrivet: 22 maj-17 kl 18:28 »
Det gjordes försök med grisar redan på 80-talet för att se hur de klarade av att leva ett "vilt liv". De klarar det hur bra som helst trots att de varit födda inomhus i vanligt grisstall.
Gick lantbruksutbildning på den tiden och en av lärarna ville själv testa lite och ev skriva uppsats för universitetsstudier.
Ett par av skolans suggor släpptes ut på en halvö som stängslades av, inget stängsel mot havsviken.
Suggorna hade inget vindskydd utan fick själva bygga sina skydd under träd och bädda för grisning mm. Det kördes ut mat till dem en gång i veckan. Resten av tiden fick de vara så i fred som det gick.
Båda suggorna överlevde sommaren och hösten samt alla kultingarna.
Men de skulle hämtas hem inför vintern. Alla utom en lät sig fångas in.
Den som inte kom var en som hoppade ut i havsviken och simmade rakt ut tills den drunknade.
Detta var helt vanliga"rosa industrigrisar"
Så rasen har ingen betydelse de klarar ett liv i skogen. Mycket snö och rovdjur kan dock vara en stor fara för deras liv.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Skaffa grisar
« Svar #4 skrivet: 29 maj-17 kl 11:16 »
Den viktigaste meningen i ovanstående inlägg tycker jag nog var denna : Det kördes ut mat till dem en gång i veckan

Att grisar klarar sig hyfsat bra ute i skogen sommartid är det nog ingen tvekan om, men man får inte tro att dom bara ska överleva på det skogen ger.  Dom måste få bra foder också.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa grisar
« Svar #5 skrivet: 29 maj-17 kl 11:57 »
Jag vet inte så mycket om att ha grisar, men jag vet att vildsvin simmar mycket bra. Så jag skulle ta reda på om sjö funkar som gräns.

Grisar "flyter" så även de flesta tamsvin simmar bra, de har ju dessutom ingen egentlig päls de behöver vara rädda att blöta ned.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser