Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 2947 gånger)

John.F

  • Inlägg: 18
    • Norrbotten
Foder
« skrivet: 18 feb-17 kl 07:07 »
hade tänkt skaffa mig 2 grisar till sommaren för att markbereda en åker,
men eftersom jag har nästan fri tillgång till fisk (beror hur givmild Poseidon är) så undrar jag hur är det med fisk som foder för
grisar,fisken skall kokas med potatis men hur är det med fiskben är det problem eller måste man rensa fisken.


Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Foder
« Svar #1 skrivet: 07 mar-18 kl 04:41 »
Vill du ha kött med fisksmak för det blir resultatet.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Foder
« Svar #2 skrivet: 07 mar-18 kl 07:59 »
Jag kokade fisken hel med ben och fjäll tillsammans med potatis och spannmål. De fick denna gröten tills ca 2mån före slakt då de bara fick kokt potatis och torr spannmål istället. Aldrig problem med fisksmak.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Foder
« Svar #3 skrivet: 07 mar-18 kl 09:15 »
Fodersmak går oftast över fortare, så det var god marginal.

Tycker det borde vara skillnad på vilken fisk som går bra att servera hel. En strömming kan man ju tugga i sig rakt av själv, men en stor abborre?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Foder
« Svar #4 skrivet: 07 mar-18 kl 10:33 »
Grisarna är otroliga på att rensa fisken. Det som inte passade rensades ut. In i fronten och ut på sidorna. De är ju duktiga på att sortera ut mask och rötter ur jorden med.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Foder
« Svar #5 skrivet: 07 mar-18 kl 10:51 »
OK, tack! Då skall jag inte vara så larvig nästa gång vi har grisar. Fast abborren äter jag själv i vilket fall som helst, grisarna kan få vitfisken.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Foder
« Svar #6 skrivet: 07 mar-18 kl 12:32 »
Men det är noga att fisken är kokt för att du inte ska få parasiter i dina grisar.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser