Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilse med Mjölkning. Nybörjare  (läst 2908 gånger)

savhed

  • Inlägg: 20
    • Skåne
Vilse med Mjölkning. Nybörjare
« skrivet: 18 feb-16 kl 12:10 »
Hej!
Jag har 3 getter som nu den ena har fått 2 killingar. Jag undrar:
När är ungarna klara med mjölken och jag kan börja med Mjölkning ?

Jag har läst lite om avvärjning för killingarna. Måste man det? Hur?

Måste man ha speciella mjölk getter?  Jag har ingen aning om vilken ras mina är.. har en aning om göinge get. Kanske det?

Vad ska man tänka på när man ska börja mjölka?

Hygien. Vad ska jag tänka på där? Tvättar man spenarna med något?

Hur märker jag att jag ska sluta mjölka?

Kan jag mjölka geten hela hennes liv? Eller ska jag pausa eller sluta någon gång? Om jag inte gillar mjölken. Slutar man bara då?

Hur ofta mjölkar man? Är det morgon och kväll eller bara en gång om dagen?

När jag väl har mjölken. Vad ska jag göra då? Bara kyla och dricka?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vilse med Mjölkning. Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 18 feb-16 kl 18:35 »
Hej.
Killingar behöver mjölk i ca 2 månader. (om du har en get som bara får en killing kan du börja mjölka tidigare för då är det större chans att mjölken räcker åt er båda.)
Sedan kan du börja mjölka en gång om dagen och antingen låta killingarna gå med mamman dygnet runt eller enbart på dagen eller inte alls. Om du skiljer av killingarna på natten så bör det finnas mjölk i juvret så du kan mjölka på morgonen. Om du inte skiljer av är risken stor att det inte blir nån mjölk kvar åt dig när de är 2 månader för då dricker de som mest, men senare kanske det blir mer över.

Du måste också ge kraftfoder om det ska produceras mjölk åt 2 killingar och åt dig. Lämpligen ger du kraftfoder samtidigt som du mjölkar, men hellre fler små givor än en stor per dag.

Efter några månader kommer geten gå i sin så då får du sluta mjölka. En del kör väl på så länge det finns mjölk men ca 3 månader innan nästa killining måste du sluta så att geten kan börja producera råmjölk åt nästa killing. Om du inte gillar getmjölk är det bara att sluta och låta killingarna dricka upp allt. När killingarna är ca 5 månader kommer morsan att vänja av dem såvida du inte har skiljt av dem innan dess. (Undantag finns förstås med killingar som diar längre) En bockkilling kan inte gå med sin morsa efter den är ca 3-4 månader för den blir könsmogen.



skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilse med Mjölkning. Nybörjare
« Svar #2 skrivet: 19 feb-16 kl 07:02 »
Om du köper tidningen Åter, nummer...nu ska vi se; 3/2015 enligt länken
http://www.alternativ.nu/butik/åter/2015/åter-315.html
så finns där en artikel om mjölkning av getter, och där finns svaren på alla nybörjarfrågor. Så kan du återkomma med fler frågor när du har läst den :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

savhed

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: Vilse med Mjölkning. Nybörjare
« Svar #3 skrivet: 20 feb-16 kl 17:04 »
Tack för svar! Jag har köpt dem tidningarna nu och ska lusläsa dessa  :P

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilse med Mjölkning. Nybörjare
« Svar #4 skrivet: 11 mar-16 kl 21:27 »
Killingar behöver mjölk i 3 - 4 månader.

  Hur har det gått?  Vad är det för ras du har?  Kan du visa en bild, så kan vi hjälpa till att gissa!

  Välkommen hit!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser