Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?  (läst 6944 gånger)

törejocke

  • Inlägg: 4
    • -
Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« skrivet: 25 maj-15 kl 23:04 »
Hej!
Jag skulle vilja ha råd och tips på hur jag kan få jobba med timring, och på sikt bli timmerman, från er som jobbar som timmermän idag.
(Är f.d. ställningsbyggare, snickare, byggingenjör)

Är 1-2 års utbildning ett måste ...eller finns det en efterfrågan på folk och därmed lärlingsplatser/ utbildning på företag?
Hur blev du timmerman?
Har du tips på utbildningar/företag?

Mkt tacksam för svar!

skeggyx

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-15 kl 11:40 »
Båda två alternativen finns, först finns hantverkslärlingsutbildningarna där man som lärling går under en mäster. Allt från bokbindare till timmerman till kakelugnsmakare finns och tanken är att man ska kunna bevara och utbilda i dom gamla hantverken enligt det gamla sättet.
Det är en del krav på den typen av utbildning och det gäller att hitta någon Mäster som är villig att ta sig an det.

http://www.hantverkslarling.se/

Sjövik Folkhögskola har en gymnasial timringsutbildning på 1 eller 2 år beroende på hur fördjupat man vill gå och är så vitt jag vet den enda längre renodlade timringsutbildningen som finns att tillgå idag. Ett annat alternativ kan vara Bygghantverksprogrammet på Göteborgs universitet.

http://www.sjovik.eu
http://utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=N1BHP

Vidare finns både Gesällbrev och Mästarbrev att söka via http://hantverksrad.se

Att gå som vad jag uppfattar som vanligt lärling hos ett företag ska väl inte vara några problem det heller så vida man finner ett företag som är villigt.

Själv hoppas jag på positivt besked från Sjövik, jag är alltså inte som du efterfrågade en arbetande timmerman men jag hoppas mitt svar kan komma till hjälp ändå då jag har sökt med ljus och lykta efter svar på i stort sett samma fråga.

Lycka till!

törejocke

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-15 kl 14:21 »
Ok, hantverkslärlingsutbildning har jag aldrig hört talas om. Detta måste jag kolla upp. Sjövik har jag kollat på en del och är rätt sugen :) men det blir om 2 år i såfall.

Tusen tack för tipsen, jag håller tummarna för din antagning på Sjövik!

skeggyx

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #3 skrivet: 30 maj-15 kl 15:21 »
Tänkte också flika in med att det finns inga hinder att söka till Sjövik redan nästa år då dom inte längre kör YH utan vanligt yrkesinriktat folkhögskoleprogram, om det nu var det du tänkte på som anledning till att du måste vänta två år =)

Med din erfarenhet som snickare och div inom byggnadsbranschen tror jag dina chanser att få jobba/utbilda dig som lärling under en mäster skulle vara väldigt goda.
Jag uppfattade det som att det ställs en del krav på de som ansöker hantverkslärling och arbetslivserfarenhet eller byggprogrammet var nästan ett måste.

Lycka till!

törejocke

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #4 skrivet: 30 maj-15 kl 21:31 »
Jaha, ja jag läste att det var antagning varannat år, men de kan ha varit en gammal sida ju.

Att gå som lärling hade ju varit perfekt även om jag tror att gå på skola är väldigt, väldigt roligt!

Jag har sökt efter mästare (ytligt på nätet bara inkl. sidorna om hantverkslärling du länkade) och det verkar ju inte finnas så många. Tycho Loo är enda namnet jag får fram. Men jag kan tänka mig att det "gömmer sig" många mästare runt om i landet. :) Jag får nog höra mig fram via skolor och utbildningar, "the good old fashioned way"!  ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #5 skrivet: 30 maj-15 kl 23:24 »
Det finns en högskoleutbildning i timring i Mariestad. Googla på dacapo eller läs här: http://conservation.gu.se/utbildning/program-pa-grund--o-avancerad-niva/bygghantverksprogrammet

Är man redan snickare kan det inte vara några problem att få jobb i Jämtland i alla fall. Du behöver inte vara lärling utan kan börja jobba direkt med någon som har lite erfarenhet.
Vi anställde ett "timmerservice"-företag i somras som fixade ett häbre som stod snett och 2 gubbar kom och fixade det, och den ena berättade för mig att han inte ens var snickare. Han var konstnär.

Vi har också försökt hitta någon som kunde fixa och lyfta en gavel på ett timmerhus men ingen kunde det och de skojare som gjorde jobbet satt bara på panel och 2 följare och fakturerade 70 tusen. Det är lika ogjort.
Jag har tagit hit några för att se på en vägg i ett uthus där en stock sticker ut, och ena gubben som är anlitad av många gör ju alla typer av jobb och har knappast någon timmerutbildning. Att de inte har så stor erfarenhet märks ju när ena säger det tar 2 timmar, och ett annat företag säger 2 dagar för 2 gubbar.
De flesta jobben som finns är nog bara reparation så man behöver knappast kunna timra från grunden.
Min syster har börjat laga timrade uthus själv på sin gård, (byta syllstock) osv och hon är ingen snickare men man har ju inget val om man inte vill att husen ska falla ihop alldeles.
Om du inte har några timrade hus att öva på  kan du få komma hem till mig så har du jobb så det räcker över sommaren och blir över.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #6 skrivet: 31 maj-15 kl 09:12 »
Man behöver inte utbildning om man förstår en del hur materialet fungerar och kan en del fysik.
Därimot så är utbildning av något slag bra att ha då man får insikt i hur man skall göra och slipper göra kostsamma misstag eller dåliga jobb.

Kan du få en lärlingsplatser hos någon som kan lära ut så är det helt klart ett bra alternativ, går inte det så ta utbildningsplatsen för att komma in i yrket den vägen i stället.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

törejocke

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #7 skrivet: 31 maj-15 kl 14:35 »
Ja precis, det är de kostsamma misstagen och dåligt utförda jobben man vill undgå. Jag vill ju inte bli en skojare (som olivia.k varit utsatt för).

Jag tackar för det fina erbjudandet olivia.k, tyvärr jobbar jag hela sommaren :( ...kan iofs komma och kolla någon helg, men hinner ju knappast göra något.

Träffade en nybliven timmerman på träakademiens utställning igår som nyss startat firma, kanske vore något om du har många timmerhus som behöver tillsyn! :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #8 skrivet: 31 maj-15 kl 22:12 »
Jag tackar för det fina erbjudandet olivia.k, tyvärr jobbar jag hela sommaren :( ...kan iofs komma och kolla någon helg, men hinner ju knappast göra något.

Träffade en nybliven timmerman på träakademiens utställning igår som nyss startat firma, kanske vore något om du har många timmerhus som behöver tillsyn! :)


Ja tack, du får gärna skicka mig PM med hans namn och någon info så jag kan googla reda på hans telefon-nummer om han jobbar i Jämtland. Idag var jag och besökte min fäbovall och såg ytterligare ett timmerhus (stallet) som behöver lagas som jag inte kände till, så nu är timmerhusen som jag måste fixa uppe i sex st i antal. Om du känner till någon murare (av skorstenar)  så kan du gärna skicka pm om det också.

Faun

  • Inlägg: 12
    • Norge
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #9 skrivet: 18 apr-18 kl 18:30 »
Jaha, ja jag läste att det var antagning varannat år, men de kan ha varit en gammal sida ju.

Att gå som lärling hade ju varit perfekt även om jag tror att gå på skola är väldigt, väldigt roligt!

Jag har sökt efter mästare (ytligt på nätet bara inkl. sidorna om hantverkslärling du länkade) och det verkar ju inte finnas så många. Tycho Loo är enda namnet jag får fram. Men jag kan tänka mig att det "gömmer sig" många mästare runt om i landet. :) Jag får nog höra mig fram via skolor och utbildningar, "the good old fashioned way"!  ;)

Hej!

Är lite nyfiken på hur det gick med din önskan om att börja utbilda dig till timmerman, blev det lärling eller Sjövik? Hur ser arbetsmarknaden ut, måste man haka sig runt på annat trärelaterat om man inte vill starta eget?

Mvh
'Medieval people never worried about being medieval but modern people worry horrible about being modern' G.K. Chesterton


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser