Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?  (läst 6944 gånger)

törejocke

  • Inlägg: 4
    • -
Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« skrivet: 25 maj-15 kl 23:04 »
Hej!
Jag skulle vilja ha råd och tips på hur jag kan få jobba med timring, och på sikt bli timmerman, från er som jobbar som timmermän idag.
(Är f.d. ställningsbyggare, snickare, byggingenjör)

Är 1-2 års utbildning ett måste ...eller finns det en efterfrågan på folk och därmed lärlingsplatser/ utbildning på företag?
Hur blev du timmerman?
Har du tips på utbildningar/företag?

Mkt tacksam för svar!

skeggyx

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Timringsutbildning eller gå som lärling direkt?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-15 kl 11:40 »
Båda två alternativen finns, först finns hantverkslärlingsutbildningarna där man som lärling går under en mäster. Allt från bokbindare till timmerman till kakelugnsmakare finns och tanken är att man ska kunna bevara och utbilda i dom gamla hantverken enligt det gamla sättet.
Det är en del krav på den typen av utbildning och det gäller att hitta någon Mäster som är villig att ta sig an det.

http://www.hantverkslarling.se/

Sjövik Folkhögskola har en gymnasial timringsutbildning på 1 eller 2 år beroende på hur fördjupat man vill gå och är så vitt jag vet den enda längre renodlade timringsutbildningen som finns att tillgå idag. Ett annat alternativ kan vara Bygghantverksprogrammet på Göteborgs universitet.

http://www.sjovik.eu
http://utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=N1BHP

Vidare finns både Gesällbrev och Mästarbrev att söka via http://hantverksrad.se

Att gå som vad jag uppfattar som vanligt lärling hos ett företag ska väl inte vara några problem det heller så vida man finner ett företag som är villigt.