Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa mjölkgetter..  (läst 4467 gånger)

scotty

  • Inlägg: 14
    • Närke
Skaffa mjölkgetter..
« skrivet: 23 apr-15 kl 21:58 »
Hej! Ny här :D jo jag undrar nu är det så att jag tänker skaffa mjölkgetter! Var kan jag få tag i sådana? Finns det någon som säljer vuxna djur eller bäst att börja med unga djur?  ::)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #1 skrivet: 24 apr-15 kl 07:43 »
Är det någon särskild ras du söker? Allmogeget (göinge-, jämt- eller lappget) eller svensk lantras? Eller lite mer ovanlig, nubisk get?
Tänker du dig mjölka för husbehov eller ska du starta en gård med mjölkproduktion? Hur många getter behöver du? Har du erfarenhet av att arbeta med getter sen innan?

De flesta mjölkgårdar som säljer vuxna, inmjölkade getter säljer dem för att de inte är helt nöjda med de getterna, de kanske mjölkar för dåligt eller har haft andra problem. Killingar brukar vara lätt att få tag på, eftersom en inte kan spara alla småttingar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

scotty

  • Inlägg: 14
    • Närke
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #2 skrivet: 24 apr-15 kl 11:16 »
tanken var lantras. Och liten skala först tills jag lärt mig, sen ett 40 tal mjölkande getter var förhoppningen. Om jag skulle börja med 15-20 getter i varierande storlek, några på tillväxt :). nej inte jobbat med getter bara kor, grisar och hästar innan. Jo så gård med mjölkproduktion och gårdsmejeri inom ett par år var tanken. En bra tanke?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #3 skrivet: 24 apr-15 kl 11:59 »
Mycket jobb.  Men det har du förhoppningsvis klart för dig.

  Mycket viktigt med generna på den där första geten.  Killingar efter bra snälla friska getter från någon mjölkgård skulle jag föreslå.  Jag tänker genast på skräptantens getter, de är visserligen inte lantras, men såvitt jag förstår snälla och friska.  Och med genbanksintyg!  :)

  Och välkommen till gettavlorna!   Hoppas du ska trivas här hos oss.   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

scotty

  • Inlägg: 14
    • Närke
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #4 skrivet: 24 apr-15 kl 17:59 »
Mycket jobb det har jag förstått! Men jag trivs hemma med de andra djuren, så några fler så det blir ett arbete hoppas jag blir bra! Vi tar redan eget foder och hoppas kunna bygga i befintliga byggnader, vad har hon för getter då?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #5 skrivet: 24 apr-15 kl 23:23 »
Mig veterligt har skräptanten göingegetter, och producerar mjölk och ost.  Mitt förslag är att du börjar med ett litet antal, och ökar på om du känner att det fungerar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #6 skrivet: 25 apr-15 kl 08:01 »
Jag har göingegetter, ja!
Jag hade nog tagit det lite lugnare för att lära känna djurslaget get. Inte 20 nya getter, utan kanske 3-4 till att börja med. Visst påminner getter på många vis om andra lantbrusdjur som du jobbat med, men de är ändå mycket annorlunda. För att göra en jämförelse med kor (jag är numera koägare också): Att arbeta med kor är som att köra på 1:ans växel, det går inte särskilt fort, men det finns mycket stor kraft. Att arbeta med getter är som att köra på 5:ans växel, det går fort som hundan, men det finns inte särskilt mycket kraft. 8) (Kanske skulle ha det till min nya signatur...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

scotty

  • Inlägg: 14
    • Närke
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #7 skrivet: 25 apr-15 kl 10:20 »
😊 okej börja med färre alltså! Var hittar jag getter med "mjölkgener" vet ni någon som säljer några? Så jag hittar en liten start flock..

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #8 skrivet: 25 apr-15 kl 13:37 »
Ska du bygga mejeri som ska vara färdigt om ett par år så är det väl lämpligt att inskaffa ett gäng med killingar som kan få stå på tillväxt. Du kan kanske få överta ett par vuxna getter också så att du kan träna både mjölkning och att göra ost  ;)
Du har fått rådet tidigare.... att vända dig till ett mejeri i närheten och det är väl det bästa. Går du bet så har vi en bunke killingar, korsningar vanlig mjölkget och Boerget men vi bor ju inte nästgårds precis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #9 skrivet: 26 apr-15 kl 11:53 »
Ettans växel och femmans ...   ;D ;D  En sanning med viss modifikation, kanske ...

  Men mitt råd är att du är väldigt noga med den/de där första getterna (geten) som du skaffar.  Om den har goda anlag över hela registret (inklusive hälsa, lynne osv) så kan du avla vidare på dem.  SÅÅ förfärande ont om getmjölkgårdar är det väl inte  att du inte skulle kunna både besöka några för att lära känna djurslaget och få tips av erfarna getbönder, och komma överrens om varifrån du ska köpa några sööööta getkillingar - när du har byggnader m m i ordning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lastavica63

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #10 skrivet: 20 maj-15 kl 23:48 »
Hej!
Jag har en liten getbesättning.Dem är fina och friska djur som ger ca 2-3 liter mjölk per dag .
Jag bor tyvärr i Landskrona och insåg att här finns inte så bra möjligheter till dem .
Jag har ingen skog och för lite mark .

Har sex vuxna getter och två killingar honor , samt fyra  bock .
Är du intresserad du kan ringa mig till 0762228274
 MVh
hajdi

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Skaffa mjölkgetter..
« Svar #11 skrivet: 21 maj-15 kl 10:07 »
inte jobbat med getter bara kor, grisar och hästar innan. Jo så gård med mjölkproduktion och gårdsmejeri inom ett par år var tanken. En bra tanke?

Då har du en bra djurvana :). Börja med studiebesök på getgårdar om det är mjölkproduktion du vill satsa på. Sedan skulle jag skaffa några killingar tillsammans med 1-2 vuxna getter som håller ordning i gruppen, helst mödrar och döttrar. Börja smått. Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser