Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta upp med mjölkgetter  (läst 2779 gånger)

annajohannas

  • Gäst
Starta upp med mjölkgetter
« skrivet: 10 aug-14 kl 13:49 »
Jag undrar om det finns någon här inne, som levererar mjölk till något mejeri?
Tips på mjölkgetter?
Vad och hur mycket ger ni era getter under laktastiden?
Vad använder ni när ni mjölkar, för hand eller med mjölkapparat?
Har ni andra tips, så tas detta emot med varma händer.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Starta upp med mjölkgetter
« Svar #1 skrivet: 16 aug-14 kl 09:39 »
Om detta ämne går att skriva en telefonkatalog eller så, men jag fattar mig kort och inväntar ev. följdfrågor.
Jag undrar om det finns någon här inne, som levererar mjölk till något mejeri?

Det har funnits en alternativare som sålt mjölk till DalsSpira Mejeri, som är landets enda leveransmejeri för getmjölk vad jag vet. www.dalsspira.se Andra förädlar sin mjölk själv i eget mejeri, även om något enstaka gårdsmejeri även köper in mjölk från någon samarbetande getgård.
Tips på mjölkgetter?

Vanligast är svensk lantras, men enstaka mjölkgårdar har allmogegetter oxå. Finns högmjölkande såna med!
Vad och hur mycket ger ni era getter under laktastiden?

Under laktationstiden (och under hela året) utfodrar jag mina getter efter mjölkproduktion, hull och ev. dräktighet. Bete på sommaren och hö och torkat sly på vintern. Salt och mineraler till alla, selen t högdräktiga. Kraftfoder till högdräktiga och mjölkande. Och en massa bra vatten, feståss.
Vad använder ni när ni mjölkar, för hand eller med mjölkapparat?

Maskin. Har spannmjölkning. Det mesta av grejerna är begagnade komjölkningssaker, utom mjölkorganen. Det finns ett antal fabrikat att välja på, så satsa på det som är vanligast där du bor. Då behöver kanske inte servicepersonalen åka så långt när du behöver hjälp, och det kan vara enklare att få tag på grejer när pulsatorn pajar på julaftonsmorgonen...
Har ni andra tips, så tas detta emot med varma händer.

Gör många studiebesök, gå kurser om såna finns, träffa annat getfolk!
Och börja försiktigt och utöka i takt med att inkomsterna och dina kunskaper växer.

Det kan upplevas tufft att vara "egen" och jobba 365 dagar om året...men samtidigt: När jag startar vakuumpumpen och den dööönar igång, pulsatorns getsnabba ticketack fyller lagården och getterna förväntansfullt radar upp sig på mjölkbordet - då vet jag att det är där jag ska vara :-* .

Lycka till :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser