Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsträdgård permakultur  (läst 41601 gånger)

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
Skogsträdgård permakultur
« skrivet: 02 dec-11 kl 22:01 »
Ska implementera en permakultur design till våren och har påbörjat redan; förbättra jorden, designa, byggt compost toalett, bidragsansökan osv.

Det jag undrar är om någon\några har frukträd som de vill sälja eller ge bort?
Det ska vara en food forest som är på cirka 40 kubik meter. 
Jag bor i Garpenberg, södra Dalarna som är utanför Borlänge. Tips på bra trädodlare i området är också super!

Vi är tacksamma mot all hjälp!

Peace!
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #1 skrivet: 17 dec-11 kl 10:41 »
Låter intressant! Du får gärna skriva lite mer om vilka växter du kommer använda hur du har tänkt och så vidare :) Om du vill.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #2 skrivet: 17 dec-11 kl 11:45 »
Låter spännande  :)
Du får skicka bilder sen och berätta hur det går !
Dalarna hmm.... ska se vad jag hittar !

Edible Forest Gardening - Garden Mound
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #3 skrivet: 17 dec-11 kl 13:07 »
Låter intressant! Du får gärna skriva lite mer om vilka växter du kommer använda hur du har tänkt och så vidare :) Om du vill.


KUL KUL KUL! här har du en inkomplett lista av växter som vi vill integrera i Skogsträdgården!
Visserligen kommer alla inte vara i skogsträdgården som vin druvor, chilli, annanas osv.

 - Ursäkta språket! Vi är lite Sv-eng-deutchare...

projekt kopplat till Skogsträdgården
- Ute kök med "grey water system"
- Kompost toalet
- compostering med mask
- Chicken tractor
- liten plant skola
- Hugelkultur (bäddar som är uppe på organiskt material som träd, stubbar, grenar)
- Ankor
- damm, överflöde från regnvatten samling på utekök + bod
- guild design ( där man grupperar flera växter som stödjer varandra på nått vis ett vanligt exempel är "de tre systrarna" Majs, böna och squash).
Allting är kopplat till det på ett eller annat vis!

Vi kommer skapa de 7+ lager man hittar i en skog:


1. Stora träd
2. mindre träd
3. buskage
4. gräst/ örter
5. rot lagret
6. mark täckning (löper horizontellt)
7. klätterväxter

Herb list:

    parsley
    chive
    lavendel
    thymian (j has)
    Creeping Thyme
    oregano
    basel
    cannabis sativa
    marigold (Ringelblume)
    valerian (Baldrian)
    mugwort (Beifuss)
    comfrey (Beinwell)
    nettle
    bloodroot (Blutwurz)
    hibiscus (Eibisch)
    peppermint
    spearmint
    mynta
    lovage (Liebstöckel)
    chamomile
    laurel (Lorbeer)
    chervil (Kerbel)
    sorrel (Sauerampfer)
    salvia
    rosemary (rosmarin)
    marjoram
    dill
    caraway (Kümmel)
    coriander
    anise
    senap
    tarragon (Estragon)
    angelica (Engelwurz)
    chicory
    lemon balm (citron mellis)



Extra plants/Experiments:

    lime (R has a plant)
    peanuts
    pineapple (R has a plant)
    grapes
    olives
    Chili (R has a plant)
    apricot and peach
    papaw (?) thats cool!
    avocado (R got a plant)
    coffee
    tobacco



Fruits
Canopy

    apple( Nurs?)
    hazelnut( J has Nurs?)
    cherry ( Nurs?)
    pear ( Nurs?)
    black Mullberry
    walnut
    sweet chessnut


non fruits canopy

    alder (Erle)
    black locust (important! N-fixer) (Robinie)
    birch (j has)



Smaller tree’s

    Plum (j has a few and Nurs?)
    dwarf apple ( Nurs?)
    dwarf pear( Nurs?)
    hawthorn (hagedorn)
    cherry ( Nurs?)
    willow
    Exp: apricot/peach ( Nurs?)



Shrubs,bushes

    raspberry (J has)
    currants (J has but need more types)
    gooseberries (J has about 5 bushes)
    goumi
    hawthorn (hagedorn) maybe small tree
    sea buckthorn (sanddorn) good idea!
    himaaaalayan blackberry
    rowan berry (Vogelbeere)
    elderberry (holunderbeere)
    blueberry bush
    cranberry / tranbär
    Japanese knotweed (J got tons)
    rose hip (Hagebutte) (J has)
    chokeberry / aronia


Ground cover fruits

    Strawberry
    wild strawberry
    blueberry
    Cowberry/lingon (Preiselbeere) (J has)
   


Ground cover other

    fennel
    perrenial buckwheat
    maximillian sun flower
    ginseng
    perrenial kale
    alfalpha
    comfrey (Beinwell)
    wild garlic
    mints
    vetch (Wicke)
    yarrow (Schafgarbe)
    perrenial pea
    siberian pea
    potatoe
    mountain jam
    stinging nettle (J has R too)
    perrenial broccoli
    ruhbarb
    clovers


Vines

    maypop
    grapes
    peas (perrenials prefered)
    humle or hops (J has)


Flowers (useful)

    nasturtium (Kapuzinerkresse) (R has them)
    dandelion (R has some)
    lilac (Flieder) (J got tons)
    lilly
    buckwheat
    wisteria (Blauregen) (R got some)
    sunflower
    poppy (Mohn)
    lupin

Vi letar efter liksinnat folk som vill vara med på projektet. Titta på hemsidan: http://permakultur.ihop.nu/ 
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #4 skrivet: 17 dec-11 kl 13:53 »
Många av fruktträd kommer få svårt att klara klimatet i Dalarna. Då tänker jag främst på mullbär, valnöt, aprikos, persika och äkta kastanj samt robinia. Även när det gäller päron och plommon är det på gränsen.

Men det är en väldigt kul idé  :)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #5 skrivet: 17 dec-11 kl 14:13 »
Många av fruktträd kommer få svårt att klara klimatet i Dalarna. Då tänker jag främst på mullbär, valnöt, aprikos, persika och äkta kastanj samt robinia. Även när det gäller päron och plommon är det på gränsen.

Men det är en väldigt kul idé  :)

Får nog hålla med dej här !
Det är orsaken till att jag vill ha by neråt med permakultur odling för möjligheterna är så mycket större och enklare ur så många aspekter.

Men med högre växter som skyddar och värmer så kanske det går ! Eller nära hus som värmer skyddar !
Med extra omsorg kan man göra mycket . Jag vet att det finns persiko träd i skyddade lägen i Stockholm men det är nog snäppet kallare i Dalarna men man får försöka !
Men jag ska följa med hur det går för er !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #6 skrivet: 17 dec-11 kl 14:31 »
Men med högre växter som skyddar och värmer så kanske det går ! Eller nära hus som värmer skyddar !
Med extra omsorg kan man göra mycket . Jag vet att det finns persiko träd i skyddade lägen i Stockholm men det är nog snäppet kallare i Dalarna men man får försöka !
Men jag ska följa med hur det går för er !
Men Stockholm är ju zon 2, Dalarna är zon 6, det är en väldig skillnad. Örtartade växter går ofta mycket bra i norra Sverige, vedartade är svåra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #7 skrivet: 17 dec-11 kl 14:44 »
Men Stockholm är ju zon 2, Dalarna är zon 6, det är en väldig skillnad. Örtartade växter går ofta mycket bra i norra Sverige, vedartade är svåra.


Ja det är enormt stor skillnad !

Zon karta här
 http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Jag har bott i Finland och det var -30 grader ibland på vintern och till och med unga äppelträden hade svårt att kommaigång och klara sig !

Men med dom kunskaper jag har idag så hade det nog gått betydligt bättre med permakultur odling !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #8 skrivet: 17 dec-11 kl 15:00 »
Men Stockholm är ju zon 2, Dalarna är zon 6, det är en väldig skillnad. Örtartade växter går ofta mycket bra i norra Sverige, vedartade är svåra.
Nja, Garpenberg ligger i sydöstra hörnet på Dalarna där det är zon 4, så skillnaden är inte milsvid.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #9 skrivet: 17 dec-11 kl 15:05 »
Nja, Garpenberg ligger i sydöstra hörnet på Dalarna där det är zon 4, så skillnaden är inte milsvid.
Nåväl, men grundstammar och många trädarter är rekommenderade endast till zon 2, och går möjligen i zon 3 med extra omvårdnad och skapande av bra mikroklimat.

Bor själv i zon 3, och det händer att vedartade träd inte klarar vintern, trots att jag gjort mitt bästa för att placera dem skyddat och se till att de avhärdar i tid.

Så i zon 4 skulle jag inte prova större mängder svåra träd, åtminstone inte om jag skulle betala för dem. Jag skulle prova med de härdigaste fruktträden och bärbuskarna, och sedan utvärdera efter några år hur de klarat sig. Först därefter skulle jag prova med gradvis känsligare växter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #10 skrivet: 17 dec-11 kl 15:25 »
Nåväl, men grundstammar och många trädarter är rekommenderade endast till zon 2, och går möjligen i zon 3 med extra omvårdnad och skapande av bra mikroklimat.

Bor själv i zon 3, och det händer att vedartade träd inte klarar vintern, trots att jag gjort mitt bästa för att placera dem skyddat och se till att de avhärdar i tid.

Så i zon 4 skulle jag inte prova större mängder svåra träd, åtminstone inte om jag skulle betala för dem. Jag skulle prova med de härdigaste fruktträden och bärbuskarna, och sedan utvärdera efter några år hur de klarat sig. Först därefter skulle jag prova med gradvis känsligare växter.
Jo, så är det ju. Jag bor också i zon 3, och har blivit av med bland annat äkta valnöt och gingko  :'( Men det finns ju fortfarande hundratals sorters träd och buskar som klarar sig.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #11 skrivet: 17 dec-11 kl 15:33 »
Om det inte finns stora höga träd från början skulle ag börja med att plantera in gran tall idegran björk ask rönnbär lönn alm lind och pil+ frukt träd som tål klimatet redan innan och bär buskar !

Stora amm växter som skyddar dom underliggande lagren !
Städesgröna växter bryter vinden och höjer temperaturen !

När dessa har vuxit till sig skulle jag plantera in lägre fruktbärande träd av känsligare sorter !

Under tiden kan man ju plantera in läger växter perenner och ettåriga och 2 åriga !

Men det beror ju på vad utgångs läget är !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #12 skrivet: 17 dec-11 kl 15:36 »
Alltihop ser så helt lysande ut... Bortsett från att jag tycker att fler ska komma till mej i Skåne...  :-[
evamarta@live.se
0767-933525

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #13 skrivet: 17 dec-11 kl 15:38 »
Om det inte finns stora höga träd från början skulle ag börja med att plantera in gran tall idegran björk ask rönnbär lönn alm lind och pil+ frukt träd som tål klimatet redan innan och bär buskar !

Stora amm växter som skyddar dom underliggande lagren !
Städesgröna växter bryter vinden och höjer temperaturen !

När dessa har vuxit till sig skulle jag plantera in lägre fruktbärande träd av känsligare sorter !

Under tiden kan man ju plantera in läger växter perenner och ettåriga och 2 åriga !

Men det beror ju på vad utgångs läget är !
Gran och tall kan man inte rekommendera till en skogsträdgård. De suger ur all näring ur marken och försurar jorden med sina barr, och det är något som fruktträd inte alls tycker om. Hellre träd som fäller löven då, det ger fin mulljord. Al är inte dumt, de fixerar kväve med sina rötter.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #14 skrivet: 17 dec-11 kl 15:57 »
Jo man kan ha in lite surjordsväxter tycker jag inte massor, men lite !
Blåbär trivs med dessa  :)
Å nypon rosor + lite till sen tar man ner dom när dom inte behövs mer !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #15 skrivet: 17 dec-11 kl 16:10 »
Intressant, intressant detta. Nackdelen som jag ser det med att vara i södra Sverige är att det inte finns så mycket vatten och inte rent vatten och brist på fina skogar som man behöver för att leva :)

Har en vän i Danmark som provade att plantera potatis och andra saker bara rätt ner i marken i skogen och det gick fint. Men de har ju inga vildsvin :/
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #16 skrivet: 17 dec-11 kl 16:12 »
Intressant, intressant detta. Nackdelen som jag ser det med att vara i södra Sverige är att det inte finns så mycket vatten och inte rent vatten och brist på fina skogar som man behöver för att leva :)
Till och med i Skåne finns skogar, åtminstone i de norra delarna. Man kan ju inte dricka vattnet direkt ur ån, men ur en grävd brunn är inga problem

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #17 skrivet: 17 dec-11 kl 16:23 »
Intressant, intressant detta. Nackdelen som jag ser det med att vara i södra Sverige är att det inte finns så mycket vatten och inte rent vatten och brist på fina skogar som man behöver för att leva :)

Har en vän i Danmark som provade att plantera potatis och andra saker bara rätt ner i marken i skogen och det gick fint. Men de har ju inga vildsvin :/
Vatten kommer fån skyn ! Man behöver bara uppsamlings system !
Ja grisarna finns ju för att det är för lite varg och eller kanske för lata jägare !
Men sant dom kan ställa till med en hel del !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #18 skrivet: 17 dec-11 kl 16:25 »
Lärk i stället för gran?  Som man tar ner när de andra träden etablerat sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #19 skrivet: 17 dec-11 kl 16:29 »
Men om man gillar ett fiska,,,,men man kanske får kompromissa och få stora skördar istället. Tycker annars att fiske är ypperligt för någon som vill bli självförsörjande. Kollade på lite klipp som du lagt upp och nu har jag varit och lånat böcker om odling och om höns i trädgården :) Längtar tills jag får mitt torp i vår om allt går enligt planerna

Skulle vilja läsa mer om hur man anlägger vattensystem men det ända jag hittade var någon bok om dammar i trädgårdar och när ett kapitel handlade om ljussättning förstod jag att det var fel bok för mig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser