Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?  (läst 1468 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Enl ovan.
Om man har ett stilla byte på gång/ nöd celler, kan den nykläckta drottningen ta sig igenom spärrgallret och fastna i skattlådan?
Och om så, kan hon komma hem nyparad och klättra upp över gallret för att sedan svullna och bli fast?
« Senast ändrad: 21 maj-20 kl 21:53 av hofboss »

alexf

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
SV: Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-20 kl 06:59 »
Bra fråga!
Frågan är om hon vill göra sig omaket att trycka sig upp dit som gravid, trots allt lite större än Övriga förutom drönarna? Jag har inte varit med om det iaf, men är ganska ny I gamet!

Annan fråga : är dina bin stressade? I en av Mina kupor som brukar vara lugn så rörde de sig I 2.0 hastighet och var inte glada. Min fundering är om det var pga första Fina dagen och ett febrilt honungssamlande Eller om de laddar upp en svärm. (Ska pusta idag och leta viceceller mm)

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?
« Svar #2 skrivet: 22 maj-20 kl 10:11 »
Jag kan bara svara på den första fråga
Enl ovan.
Om man har ett stilla byte på gång/ nöd celler, kan den nykläckta drottningen ta sig igenom spärrgallret och fastna i skattlådan?


Ja, det har jag varit med om. Så nu tar jag alltid bort spärrgaller om jag byter drottning mot kläckfärdig cell. Det var nämligen då det hände.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?
« Svar #3 skrivet: 22 maj-20 kl 12:46 »
Enl ovan.
Om man har ett stilla byte på gång/ nöd celler, kan den nykläckta drottningen ta sig igenom spärrgallret och fastna i skattlådan?
Och om så, kan hon komma hem nyparad och klättra upp över gallret för att sedan svullna och bli fast?
En nykläckt drottning kan ta sig igenom spärrgallret. Å andra sidan så har hon ju som parad ingen anledning att gå upp i en skattlåda - nektar och honung fungerar som en naturlig spärr - äggen läggs bara i rena och tomma celler. Men visst kan saker hända.
Har du stift i skattlådan kan det vara ett arbetsbi som grejar med äggläggning men då ser inte äggläggningen ut som den ska jämfört med om en drottning stiftat.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?
« Svar #4 skrivet: 22 maj-20 kl 16:09 »
Har sett ett tips att om ett samhälle är på väg att svärma och man inte hinner göra något åt det, så kan man lägga ett spärrgaller under nedersta lådan innan första svärmcellen kläcks, då kommer drottningen inte ut och får göra upp om herraväldet med övriga drottningar som kläcks inom några dagar. Därefter kan man ta bort spärrgallret.
Då är alltså detta tips felaktigt? Eller finns det olika erfarenheter om ungdrottningens möjligheter att komma igenom spärrgallret?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?
« Svar #5 skrivet: 23 maj-20 kl 08:03 »
Stänger du in drottningen med spärrgaller så stannar hon förmodligen ett tag någonstans precis innan avspärrningen om många bin gått ut och väntar i luften på henne. Eftersom bina planerat svärmning så är hon nerbantad, rörligare och lär inte dra igång direkt med äggläggning. Gentemot de ännu okläckta svärmcellerna så har hon nu det stora övertaget att hinna leta upp och döda de okläckta drottningarna inne i cellkropparna. Så tror jag.
I stället för spärrgaller:
Ett sh med svärmceller kan delas i flera delar beroende på hur många ramar cellkropparna sitter på (om du inte vill skära). Sh som ska svärma står på sin absoluta topp utvecklingsmässigt så det är gott om bin att dela upp. Och sedan kan du sälja avläggor med fina, av bina, noga utvalda drottningar.
Eller gör du en konstsvärm och avläggor på svärmcellerna. (se artificial swarm)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?
« Svar #6 skrivet: 23 maj-20 kl 17:44 »
Min fråga var dåligt formulerad, en befintlig drottning kommer förstås inte igenom spärrgallret, men om hon redan avlägsnats och det bara är svärmceller kvar?

Enligt Janos inlägg på sin blogg kommer ungdrottningarna inte genom spärrgallret utan tar död på varandra tills bara en återstår.

https://jano.bloggo.nu/-Uppdatering-av-laget-i-bigarden/
« Senast ändrad: 23 maj-20 kl 20:26 av carusogugge »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?
« Svar #7 skrivet: 23 maj-20 kl 20:33 »
Bina kan ha planerat för fler än en svärm som ska lämna kupan och i så fall måste väl mer än en oparad drottning gå ut genom flustret?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Tar/ kan nykläckta drottningar sig igenom spärrgallret?
« Svar #8 skrivet: 24 maj-20 kl 17:19 »
Enl ovan.
Om man har ett stilla byte på gång/ nöd celler, kan den nykläckta drottningen ta sig igenom spärrgallret och fastna i skattlådan?
Och om så, kan hon komma hem nyparad och klättra upp över gallret för att sedan svullna och bli fast?

Det beror på vilken typ av galler man använder. Ett formfast trådspärrgaller håller effektiv drottningen på plats, medan billigare galler av plast inte är att lita på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 2 användare
FrökenMyra, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser