Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss  (läst 1925 gånger)

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
Löss
« skrivet: 09 aug-17 kl 13:02 »
Hej. För ca 4 år sedan tog min mormor bort sina höns. När jag flyttar upp till gården efter studierna vill jag skaffa höns. Någon som vet hur jag gör med bekämpningsmedel osv?


Postat med Alternativ.nu´s app

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Löss
« Svar #1 skrivet: 09 aug-17 kl 17:52 »
Tror inte det behövs någon bekämpning alls. Städa bara ur ordentligt, använd gärna dammsugare. Så tror jag det blir bra. Ett gammalt knep för att undvika löss hos höns är att inte ha något strö i rederna, utan sand i stället. Ha sand på golvet också i stället för strö och gödselbräda under sittpinnarna, så får du det lättskött.
kretslopp

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Löss
« Svar #2 skrivet: 09 aug-17 kl 18:26 »

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Löss
« Svar #3 skrivet: 09 aug-17 kl 18:29 »
Tror inte det behövs någon bekämpning alls. Städa bara ur ordentligt, använd gärna dammsugare. Så tror jag det blir bra. Ett gammalt knep för att undvika löss hos höns är att inte ha något strö i rederna, utan sand i stället. Ha sand på golvet också i stället för strö och gödselbräda under sittpinnarna, så får du det lättskött.

Så jag behöver bara spån under sittpinnarna?  Blir de inte kallt för hönsen då?

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Löss
« Svar #4 skrivet: 09 aug-17 kl 19:07 »
det viktigaste för hönsen är att det inte drar och regnar in.
Deras dunjackor är bra men klarar vind och regn ganska dåligt.

Dessutom innebär ett varmt hönshus att ohyran får lättare att överleva.
men du kan göra en hel del för att hjälpa hönsen att hålla sig rena.
I botten av redena lägger du vanlig ormbunke, denna oillar det röda blodsugande kvalstret, du kan även gnida ut den på sittpinnarna.
Du upprättar ett "sandbad" i detta tar du helst jord som mullvadar knuffat upp då den är bland det finaste som finns, du slår ut vanlig vedaska i sandbadet.
Samt att innan dom flyttar in så städar du ur nogsamt och kalkar väggarna. var nogrann med att kalket skall tränga in så långt det är möjligt i alla springor och vrår.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Löss
« Svar #5 skrivet: 09 aug-17 kl 21:29 »
Tack

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Löss
« Svar #6 skrivet: 10 aug-17 kl 08:55 »
Fåglar har alltid kalla fötter dom behöver inte strö för värmens skull. Har du strött ut sand på golvet så kletar hönslortarna inte fast, hönsen sliter sina klor och dom får i sig grus så dom kan smälta maten.
kretslopp

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Löss
« Svar #7 skrivet: 11 aug-17 kl 00:25 »
Fåglar är ju växelvarma, minns jag man lärde sig någon gång när man råkade förära Biologin med en visit istället för att vara aktivt skoltrött och lira flipper & smyga med en mellanöl, som de har god nytta av, fåglarna alltså dock inte samtliga, men betyder då att de inte har grövre blodkärl än 'kapillärer', som även våra tunnaste benämns som, blodkärl alltså...deras fiffiga upplägg, kapillärernas alltså, måste ju bara ha legat till grund för pionjärerna inom golvvärmebranschen...de ligger i "ränder" med exakt lika brett mellanrum, från huvud till stjärt...på fåglarna alltså...de flesta går ut i vingarna, som får funktionen som "termostater", som då reglerar fågelns kroppsvärme...dock inte med några större variationer, som den ofta lyckas prestera efter sin död...alltså, från -18 till +78, under ett och samma dygn...så, efter den tinat,så då vill jag gärna ha den ingniden med piripiri, vitlök&örter på kolbädd med smarriga tillbehör...och någon bira därtill...


 


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Löss
« Svar #8 skrivet: 11 aug-17 kl 02:18 »
Nej, fåglar är inte växelvarma, de måste ha mycket noggrann termoreglering


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser