Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek och höjd på reden??  (läst 43724 gånger)

norrgårdstupp

  • Gäst
Storlek och höjd på reden??
« skrivet: 30 mar-07 kl 21:35 »
Hur stora reden behöver typ Brahma och Kochin höns?
hur högt från golvet är att rekomendera, jag har dom på golvet idag.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #1 skrivet: 31 mar-07 kl 00:08 »
Till mina hedemoror har jag reden som är cirka 25 cm breda och 35 djupa med sluttande tak framåt. Höjden baktill är ungefär 35-40 cm.
Sedan har jag en liten bräda i framkanten, så boet blir mysigare och inga ägg ramlar ut.

Höns vill inte ha för stora reden, varför jag tror att kochin vill ha små medan brahman behöver större. De är ju inga små fåglar precis!!

Redena bör sitta en bit upp från golvet, cirka 1 meter. Det beror till viss del på hur pass duktig att flyga rasen är. En "sittpinne" en bit utanför redena är bra. Den kan de greppa när de flyger upp.

Man räknar 1 rede till 5 hönor ungefär.

Hoppas du fick en liten hum om vad dina höns behöver.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Gattoleone

  • Inlägg: 66
  • Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #2 skrivet: 03 mar-11 kl 22:02 »
Har just avslutat renoveringen av det gamla hönshuset... Nu ska det bara inredas o sen kan våra Gotlandshöns flytta in :D
Men är det någon som kan ge råd om lämplig storlek på rede? Vi vill helst ha flyttbara enkelreden, mest för att kunna flytta dom enkelt när
man har en surhöna :D
Funderar på att bygga dom 30*30*35, vi tänker okså placera dom i lite olika höjder och ett litet problem är att vi har dagsljus insläpp från båda kortsidorna, så det kommer inte att bli lätt att få till riktigt mörka reden.

Någon som kan ge tips o råd.
//Krister o Håkan m. familjer
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #3 skrivet: 01 maj-11 kl 13:09 »
Tänkte bistå med en ritning på reden som jag byggt, Redena monteras i regelverket i skiljeväggen mellan foderutrymmet och hönshuset, (allt sitter i samma rum men avskiljs med nätvägg)   

Jag byggde själv ihop denna igår, Jag ville ha reden som var lagom stora åt större höns samt att jag inte under vintern skall behöva klampa in i strön med snöiga skor. Jag kan alltså tömma redena bakifrån, luckan har annan färg på bilden för att synas bättre.

Brädan i vinkel ovanför är för att dem inte skall sitta och skita där, jag kommer sannolikt sätta nät där istället.

Om intresse finns så lägger jag ut större bild. Samt måtten på alla träbitar som behövs. värsta Ikea-stilen    :P

Mycket nöje!
« Senast ändrad: 01 maj-11 kl 13:13 av sway307 »

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #4 skrivet: 01 maj-11 kl 14:19 »
Fint rede  :D

Angående den sneda brädan så tror jag att du ska nöja dig med den . Med nät är alltid risken att dom går och skiter där i alla fall :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #5 skrivet: 01 maj-11 kl 21:58 »
Har vart ute och snickrat på hönshus till nu, jag återkommer med bilder och mått på alla skivor kanske imorgon. Hela redet är byggt av OSB skiva 11mm, dvs INGA reglar eller dyligt, har spikats ihop med dyckert, samt limmats i alla fogar.  Jag har inte räknat materialåtgången men jag är helt övertygad om att en skiva, 1200x2400 räcket till hela bygget. En påse dyckert, och trälim   Totalt pris = ca 200 kr, och då räcker skivan till mer skoj :P

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #6 skrivet: 24 maj-11 kl 19:40 »
Bättre sent än aldrig, här kommer foton på redena, vi slarvade lite med målning, men om det skulle krisa så kan man faktiskt bara skruva bort redena och bygga nya, eftersom jag har ritningen kvar och jag harmonterat in dem i ett rutnät av regel.

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 09:02 »
Jag har även ritningar på foderautomaten som kan fyllas från andra sidan nätet, och kan fyllas med drygt 8 liter foder, 1-2 liter snäckskal och lika mycket sand

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #8 skrivet: 26 maj-11 kl 06:08 »
Vill man gör det enkelt, så gör man ett gås/ankrede i hönsstorlek och sätter fast det med några skruvar i väggen på lagom höjd.

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #9 skrivet: 27 maj-11 kl 07:20 »
Skogsnatt, ja precis, men tanken med mina reden är att man skall kunna öppna dem utan att gå in till hönsen :D

Tailin

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #10 skrivet: 15 jul-11 kl 22:40 »
Hur högt upp sitter dina reden? Planerar hönshus för fullt och läste i en bok att om redena placeras högre upp än 0,5 m så måste man ha en pinne utanför som hönsen kan hoppa upp till innan de går in i redena? Men för dina hönor verkar det gå bra utan?
Problem är bara möjligheter i arbetskläder

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #11 skrivet: 15 jul-11 kl 23:11 »
Så kul att ni delar med er!!!!

Får se om jag hittar någon bild oxå.......
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #12 skrivet: 22 jul-11 kl 08:12 »
jättebra bilder på redena man kan tömma utifrån, jag håller på att bygga mellanväggen nu och har tänkt ha precis såna reden. ritningen på foderautomaten och bilder på den får du gärna posta också! mina kycklingar skulle behöva en automat de inte kan sprätta bort all mat från :)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

blomsterhöna

  • Inlägg: 38
    • -
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #13 skrivet: 30 jul-11 kl 22:33 »
Hej!

Jo, jag undrar hur högt man kan ha reden?
Vi har byggt reden som är som ett 'höghus', men nu funderar jag på ifall det kanske inte är någon bra idé?
Ska de isåfall ha en stege upp till de högsta redena?

Det är 2 i rad och 4 i höjd, från golvet till 'taket' på de översta redena är där 150 cm.

Ni som har (om någon nu har reden på höjd?) för gärna visa hur era ser ut.

Vi tar givetvis ner de fyra översta om detta på något vis är olämpligt för hönsen.
(Som för övrigt fortfarande är kycklingar och bor i bur med värmelampa  :) )

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #14 skrivet: 30 jul-11 kl 22:45 »
Det är nog inga problem. Tänk bara på att det skall vara lätt för dig att göra rent.

Mina höns flög gladeligen upp och satte sig uppe på redena som var ca 150. De spatserade runt där uppe på.

Du lär ju märka om redena blir oanvända.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

blomsterhöna

  • Inlägg: 38
    • -
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #15 skrivet: 30 jul-11 kl 22:52 »
Hej och tusen tack för svar  :D

Jo, visst märker man om de blir oanvända :-[, jag blev bara lite fundersam efter att ha tittat på alla fina bilder i Inrednings-bildtråden, har inte sett några som har reden på höjd så som vi, och började undra ifall vi gjort fel..  ???

Vill ju göra vårt bästa för blivande hönsen  :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #16 skrivet: 30 jul-11 kl 23:07 »
Hur högt redena fungerar att ha beror på vad du har för hönsraser. Stora tunga hönsraser trivs bäst med reden lite längre ner då dom är ungefär lika graciösa som elefanter  ::) ;)

Lätta och mindre raser gillar som regel höga reden.

Sedan har vi ju silkeshöns som flyger dåligt... Dom vill ha lagom höga med stege  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #17 skrivet: 30 jul-11 kl 23:34 »
Vilken höjd tycker dv kockin är lagom?! De är ju liksom små, fast kompakta.... Ska piffa till hönshuset och göra nya reden, just nu har de i markhöjd, kanske vill de komma upp en bit?

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #18 skrivet: 30 jul-11 kl 23:52 »
Skånska blommehöns är ju ganska så stora madamer, tror gärna de vill ligga på en höjd av ca 50-100 cm. Har du högre är nog en stege bra, bara den inte blir i vägen för redena under.
Själv har jag mina reden på rad och i en höjd av ca 75 cm. Några finns därunder också, men de är sällan besökta.
Mina reden står på en lång bänk och framför redena har jag i bänken spikat en rejäl sittpinne som de kan greppa när de flyger upp.
Tänk på att du ibland måste ta ut dina reden och rengöra dem, då ägg gått sönder t.ex. För även om man har mycket hö eller halm i redet, så rinner det igenom...

Lycka till önskar Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Storlek och höjd på reden??
« Svar #19 skrivet: 31 jul-11 kl 09:25 »
Allt är relativt ;) Så himla stora är inte Blomme och jag tror inte att dom har problem att hoppa upp i ett rede 1½ meter upp. Mina som jag hade för många år sedan satt alltid i träden och på hustaket  :-\  Jag vet att många älskar Blomme höns men det är definitivt inte inte min ras :-[

Kan vara en ide att sätta en pinne framför redet som dom kan hoppa upp på, det underlättar landningen.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser