Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höna, fjäderdräkt  (läst 1021 gånger)

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
Ruvande höna, fjäderdräkt
« skrivet: 14 jun-19 kl 12:45 »
Äntligen har en av våra hönor bestämt sig för att ruva! (Just när vi köpt en äggkläckningsmaskin och lagt ägg i:) vi märkte igår kväll att hon legat i redet i ca 7 timmar, hon låg där inatt och legat där fram till för ca en halvtimme sen då hon var uppe och sträckte på benen. Nu när hon var uppe så såg jag att fjäderdräkten på henne är lixom yvig och hon ser nästan ut som när hon ruggat innan, men inte alls lika mycket, hon ser allmänt sliten ut i fjäderdräkten liksom.. är detta normalt? Jag vet ju att dom äter och dricker mindre under ruvning men ser dom slitna ut så snabbt? Och ska fjäderdräkten ens bli sån? Undrar också hur länge dom brukar lämna äggen åt gången?

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Ruvande höna, fjäderdräkt
« Svar #1 skrivet: 14 jun-19 kl 13:07 »
Nu hade hon gått in igen men lagt sig i redet bredvid där hon låg innan?! Ska vi ta dom andra äggen hon legat på eller ska vi låta dom ligga ifall hon lägger sig där igen?

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Ruvande höna, fjäderdräkt
« Svar #2 skrivet: 16 jun-19 kl 21:45 »
De brukar lämna äggen 1-2 timmar om dagen.  Äta, dricka, skita, sandbada.  Extra stor illaluktande skit.

Med en hispig höna som inte håller reda på var hon har äggen skulle jag bara ge henne sådär tre ägg.  Det är ju extra chansartat då, men om hon bättrar sig blir det antagligen någon kyckling i alla fall med tre ägg.  Eventuellt några ytterligare fuskägg så att det liknar en normal äggkull.

 Jag skulle nog börja med att flytta tillbaks hönan till där hon låg först och se om hon stannar där. Annars flytta äggen. Men kolla henne ofta.   

 Andra hönor lägger sig gärna i det hela, och värper hos ruvhönan.  Blir bråk så ge henne en egen avdelning.

Ruvhönor brukar plocka fjädrar från buken och lägga kring äggen. Blir nakna på magen. Mina har inte sett särskilt tufsiga ut, men jag kan tänka mig att det är möjligt.

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Ruvande höna, fjäderdräkt
« Svar #3 skrivet: 17 jun-19 kl 21:33 »
Tack för svar! Nu har hon legat i samma rede sen jag skrev här så det bådar gott! Vi har inte sett att hon rört sig ur fläcken men vi är ju inte konstant hemma heller så hon går säkert upp ibland:)

Visste inte att dom plockade fjädrarna från magen, så häftigt!

Det är riktigt spännande, vår första ruvande höna, ska bli kul att se om där blir någon kyckling:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, LimJans, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser