Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag blir så arg...  (läst 19679 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #20 skrivet: 26 jun-09 kl 08:50 »
Fast vi har kanske också en något romantiserad syn på de länder som har lång betesperiod (i alla fall hade jag det) min föreställning av tex Australiens utegående får och lamm tex... Jag hade inte tänkt mig att lammen måste kuperas pga att man hela tiden flyttar dom till högproduktiva nya betesmarker (kollas via data och kamera hur många dagar x antal får kan gå där för att producera som mest). Trots att fåren inte ges kraftfoder har dom konstant löst bajs, därav kupering, fårskit ser inte ut som i Sverige över hela världen;)  Så visst får dom vara ute och lufta sig, men någon speciellt extensiv, djurvänlig produktion är det inte... Det är precis där som här, man får lov att pressa ur mesta möjliga för att få det att gå runt, fast det sker utomhus där och inomhus här, pga klimatet.             
                                   Mvh Charlotte  
« Senast ändrad: 26 jun-09 kl 09:12 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Jag blir så arg...
« Svar #21 skrivet: 26 jun-09 kl 09:14 »
romantisk syn,,ja jag vet inte,,alla djuren går ute hela tiden,,vindskydd o solskydd o vatten o rikligt med gräs o rilkigt med silage när gräset växer långsammare i juni-juli.

kupera, ja jag kuperar svans,,eller åtmindstonde gjorde jag det de första åren,,det säjs att svansen blir för smutsig och ska bara vara lång nog at täcka rumpisen. jag har slutat kupera svans och jag märker ingen skillnad i hur bajsiga dom kan bli.
dom har mestadels vanliga kulor som bajs men det skiftar lite granna.
klipper o håller rent ca 2-3 ggr per år typ runt rumpen klipp.
jag kastrerar bagglamm enligt gängse metod här nere, antagligen förbjudet inom eu??
jag tycker kastreringen är ok på det sättet jag gör det.
jag tycker svanskuperingen känns ok på det sätt jag gör det.
min hemslaktare skär halsen av mina får, det är inget blödande utan så snabbt så det är som giljotinering, jag har sett kor o får skjutas o dom sprattlar lika mycket då.
jag talar om för mej själv att mina djur har aldrig några transporter eler inträngda i väntan i slakterier utan dom dör i hagen.

jag har provat på och det finns saker jag inte tycker om,, tex att kalvar skiljs från sina mödrar och at vi dricker kalvarnas mjölk,,jag slutade dricka mjölk för et tag för jag tyckte det kändes snuskigt.

i dag efter at ha levt i lantbruk så äter jag hellre ett får som fått halsen avskuren o dött i hagen än ett som trängts i boskapstransporter och fått bedåvning för lidandet till slakteriet är 20 resor värre än en snabb professionell hemslaktare.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #22 skrivet: 26 jun-09 kl 09:19 »
Ja men Queen E, du är väl en Nya Zeeländsk "Alternativare" och inte en Australiensk "Storfårbonde"? ;D
                            Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Jag blir så arg...
« Svar #23 skrivet: 26 jun-09 kl 09:28 »
jag e nog så alternativ man kan bli,,förutom att jag gillar att köra bil  ;D

men jag tror många skulle döma mej för att jag kuperat fårsvans, kastrerat och ringt hemslaktaren som använder kniv.
kött från affären har fått en helt annan klang för mej i dag.




Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #24 skrivet: 26 jun-09 kl 10:03 »
Samtidigt är det ju inte fråga om ritual slakt, Queen E? Att snabbt avliva sina djur, för att bespara dem lidande är inget fel, bara det görs på rätt sätt. Transporterandet vi håller på med är absolut inte djuretiskt på nåt sätt. Där ser man inte djurskyddet heller 8). Det borde väl vara krav på att regelverket är sådant att även små slakterier kan överleva?
Äter själv helst också egen producerat kött. Som regel slaktar vi hemma det vi planerat att lägga i frysen. Ibland tar vi återtag på det som vi inte får bra klassning på.
Att djuren betar och det länge, är inte att romantisera, det är ett naturligt beteende för betesdjur! Snarare en rättighet de borde ha.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #25 skrivet: 26 jun-09 kl 10:26 »
Ja, men Birgit, är det rätt att hålla dom på sånt bete som  ger  sån diarré som en överutfodring med proteinrikt kraftfoder ger? Vad är skillnaden? Dom drivs att växa lika fort som om dom fick soja. Det är inga naturbeten där dom kan plocka i sig vad dom vill ha. Dom flyttas mellan fållor dag för dag för att utnyttja betet för maximal tillväxt.  
 Visserligen är det säkert vettigare ur ren ekologisk synpunkt att (att utnyttja betesmarken maximalt istället för att låta fåren gå och plocka det dom vill ha), men det är stor skillnad mot vad vi pratar om när vi menar fårbeten här i Sverige...
 Därför anser jag att man kanske romantiserar lite när man jämför med "att man minsann har djuren på "bete" året runt utomlands". Det är en lika högeffektiv produktionsform som vilka vårlamm som helst här i Sverige, bara det att den sker utomhus.
Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 26 jun-09 kl 10:36 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #26 skrivet: 26 jun-09 kl 10:40 »
jag e nog så alternativ man kan bli,,förutom att jag gillar att köra bil  ;D

men jag tror många skulle döma mej för att jag kuperat fårsvans, kastrerat och ringt hemslaktaren som använder kniv.
kött från affären har fått en helt annan klang för mej i dag.




Jag dömer dig inte, det är ju så man gör på NZ...
Bara du slutar när du kommer hem igen, djuren dör lika fort hemma på gården fast man bedövar med slaktmask innan man skär halsen av dom.
 Däremot ser jag ingen skillnad mellan att man skär halsen av dom efter att man ställt dom mot Mecka och läst en bön (eller vad det nu exakt är Imamerna gör innan :-[) eller om man gör det bara rakt av, i Sverige är det förbjudet, ritualslakt eller inte...
                                    Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

 

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #27 skrivet: 26 jun-09 kl 11:03 »
Jag skrev inte att det var rätt att hålla dem på högproduktiva (av människan förbättrade) beten. Bara att rätten att beta bör ingå i djurskyddet.
Du vet, Charlotte att jag är helt emot sådant. Det är inte "naturbeten" vi pratar om där. Man ska hålla djurslag på sådana marker som är naturligt anpassade (skapade) av dessa djurslag.
Hoppas det var begripligt vad jag menade?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #28 skrivet: 26 jun-09 kl 11:10 »
Ja, jag begriper fullständigt:)       Jag beskrev bara hur det kunde vara i ett av dom länder som vi ofta använder som förebilder när vi pratar om att djur minsann kan hållas på bete året runt...   Vi har tur som har våra EUbidrag för att hålla markerna öppna, annars skulle förmodligen den mesta djurhållningen annat än på ren hobbybasis av ekonomiska skäl se likadan ut här. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #29 skrivet: 26 jun-09 kl 11:23 »
Ja, det är nog så (med utvecklingen). Jag är väldigt tacksam att EU stödjer att vi återskapar naturbeten och slåtterängar från vår 1700-tals karta, trots att det varit granplanteringar på markerna på 1900-talet!
Efter mulesing skandalen, så är nog många som fått upp ögonen för en sjuk produktion och är misstänksamma mot Australien m.fl länder.

Min bestämda uppfattning är att djuren ska hållas på marker där vi inte kan producera människoföda. Men då vi har en lång vinter bitvis, måste vi få ihop mycket vinterfoder, det är ju verkligheten. Att djuren efterbetar på åkrarna efter skörd är ju ytterligare ett resursutnyttjande. Men inte att i huvudsak låta djuren gå på högproduktiva marker. Det är dåligt resursutnyttjande.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Jag blir så arg...
« Svar #30 skrivet: 26 jun-09 kl 13:39 »
Håller med dig Charlotte, och det finns ju inget romantiskt i att pressa djurens tillväxt så på bete.

Det jag menar är kostnadsbiten, då man inte behöver lika mycket vinterfoder och heller inte samma byggnadsbehov söderöver så konkurrerar vi ju inte på lika villkor om inte svenskarna kan tänka sig att betala för svensk betesdrift. En konskevens av hur maten numera transporteras från hela världen som man inte kan blunda för och anklaga de svensk bönderna för.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #31 skrivet: 26 jun-09 kl 13:57 »
Helt rätt svekhult-ia, samtidigt tycker jag att berörda parter i Sverige är dåliga på att föra fram den här typen av argument. Men det gäller även att förmå bönderna att producera med billiga metoder, ha billiga byggnader osv. Framhålla att djuren betar m.m. Inte köra nån kapplöpning mot dem som har det bättre för spänt.
Att bygga ladugårdar för 10 milj. är säkert svårt att få lönsamhet i, speciellt om djuren ska hållas med både grov- och kraftfoder året runt.
Så undrar man ju varför Scan kan importera lammkött från Australien och N.Zeeland i fryst skick och distribuera ut i affärerna, när de inte kan sälja svenskt fryst lammkött? Då måste det plötsligt vara färskt året runt????

Fast jag tror vi är lite OT just nu :-[ vi kanske borde fortsätta i en annan tråd?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #32 skrivet: 26 jun-09 kl 14:03 »
Menar du att köttproduktion inte har att göra med vanskötta Flattar;) Moderator kanske kan dela tråden och flytta den?
De dyra byggnaderna har även med vårt strängare djurskydd att göra och går inte helt att undvika vid tex större gårdar med mjölkproduktion är jag rädd, det ska ju fungera att sköta rent praktiskt också.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #33 skrivet: 26 jun-09 kl 15:18 »
Du har så rätt Charlotte, visst hänger det ihop ;)

Byggnader ja, man behöver inte bygga leca-stens bunkrar. Det går även med djurskyddsmått att bygga enkelt och effektivt. Men jag tror det lite är en ryggsäck vi fått från tiden då Alfa-Laval var ensam rådande på marknaden och dikterade villkoren för hur en ladugård skulle se ut.
Vi byggde själva enligt deras ritningar. Vi fick problem med kalvhälsan hos de små och då kom Henning och sa åt oss att slänga ut dem i ett o isolerat vindskydd. Det hjälpte!Trots kyla så blev kalvarna snabbt friska. Felet vi gör idag är att vi tror att djuren fryser bara för att vi gör det.
Ett exempel bara :-[

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Jag blir så arg...
« Svar #34 skrivet: 23 maj-10 kl 18:17 »
Och om ett år har de lika mycket hundar igen...

Jag anmälde en familj 5 ggr innan de var dit för att kolla saken. Hon fick omedelbart alla djur utom 3 avlivade och blev försatt med djurhållningsförbud.
Har anmält henne ytterligare 2 ggr, hon har 26 katter och 10 hundar om jag räknat rätt. Grejen är att djuren ägs av henne TVÅÅRIGE son, så nu måste saken provas om, och djuren lider inte tillräckligt för att tas ifrån henne. Än.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Jag blir så arg...
« Svar #35 skrivet: 28 jan-12 kl 19:58 »
Oftast är det mänskliga tragedier som ligger bakom den här typen av händelser. Förmodlingen de flesta fall av djurplågeri. Trasiga människor som varken kan ta hand om sig själv eller djur. Skammen hindrar dem att be om hjälp.

Suck...

Det är fördjävligt hursomhelst.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #36 skrivet: 28 apr-12 kl 16:36 »
Bra sagt, Markus.  Fast nog finns det många olika ...  Just den artikel (från 2008?) som föranledde denna tråd handlade ju om en som födde upp valpar för att sälja.  Det är annat än att ta hand om hemlösa djur som annars skulle svälta osv.

Här är något viktigt att tänka på också:
... Däremot ser jag ingen skillnad mellan att man skär halsen av dom efter att man ställt dom mot Mecka och läst en bön (eller vad det nu exakt är Imamerna gör innan :-[) eller om man gör det bara rakt av, i Sverige är det förbjudet, ritualslakt eller inte...
                                    Mvh Charlotte
Bra sagt, Charlotte!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Jag blir så arg...
« Svar #37 skrivet: 15 maj-12 kl 17:13 »
Också jag tycker det är självklart att korna ska komma ut på bete på sommaren.

Men att mena att bönderna vill hålla dem inne av slöhet är väl naivt. Med den betalning bönderna får för mjölken krävs det att korna producerar max, och då räcker inte ens det bästa av beten utan de måste utfodras. Att utfodra ute är inte hygieniskt, ätplatserna trampas sönder och ger klövproblem = mindre mjölk. För mycket sol = mindre mjölk. För mycket regn = mindre mjölk.

Så istället för att skrika på bönderna - skrik på tillräcklig betalning av mjölken för att korna ska kunna gå ute och deras produktion på bete täcker kostnaderna.
BRA SAGT

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Jag blir så arg...
« Svar #38 skrivet: 15 maj-12 kl 17:19 »
Däremot ser jag ingen skillnad mellan att man skär halsen av dom efter att man ställt dom mot Mecka och läst en bön (eller vad det nu exakt är Imamerna gör innan :-[) eller om man gör det bara rakt av, i Sverige är det förbjudet, ritualslakt eller inte...
Halalslakt är tillåten i Sverige. Halalslakt tillåter bedövning, bara djuret dör av blodförlust. Och det gör alla djur som slaktas i enlighet med Svenska regler.

Det är kosherslakt man ska vara upprörd över, de bedövar inte, och kosherslakt är inte godkänt i Sverige.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #39 skrivet: 15 maj-12 kl 17:41 »
Halalslakt är tillåten i Sverige. Halalslakt tillåter bedövning, bara djuret dör av blodförlust. Och det gör alla djur som slaktas i enlighet med Svenska regler.

Det är kosherslakt man ska vara upprörd över, de bedövar inte, och kosherslakt är inte godkänt i Sverige.
I just den här hundtråden ;) handlade det om att man på Nya Zeeland avlivade genom att skära halsen av djuren vid "vanlig" hemslakt...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern, ärt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser