Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan en katthona ha pung??  (läst 4952 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Kan en katthona ha pung??
« skrivet: 15 feb-12 kl 22:35 »
borstade min Lisa idag o borstade på magen o upptäcker att hon har två kulor vid analen

Hmmm vad e detta någon?

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

_PoLo_

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #1 skrivet: 15 feb-12 kl 22:40 »
borstade min Lisa idag o borstade på magen o upptäcker att hon har två kulor vid analen

Hmmm vad e detta någon?

Ulle

Låter som om Lisa skulle kunna vara en Lennart  :P hur gammal är h*n då?

Neiklot

  • Gäst
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #2 skrivet: 15 feb-12 kl 22:56 »
Låter som om Lisa skulle kunna vara en Lennart  :P hur gammal är h*n då?

;D

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #3 skrivet: 15 feb-12 kl 23:01 »
Men herregud...

Biologilektion 1:
Pung med kulor: hane
Litet hål, utan pung och utan kulor: hona...

Har du aldrig kollat vad din katt har för kön?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #4 skrivet: 16 feb-12 kl 00:14 »
Biologilektion behöver jag ej

Min lisa är 2 år i mars o hon har fött två kullar så jag vet att hon är en hona!

Undrar givetvis vad det är hon har dvs 2 pungkulor
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #5 skrivet: 16 feb-12 kl 00:27 »
När jag var liten hade vi en hund som fick analsäcksinflammation. Jag vet inte om katter kan få det, men kan det i så fall vara något sådant?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #6 skrivet: 16 feb-12 kl 00:33 »
Kan det vara någon typ av infektion i hennes genitalier ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #7 skrivet: 16 feb-12 kl 01:06 »
Katter kan också ha problem med analsäckarna.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #8 skrivet: 16 feb-12 kl 08:16 »
Låter som stopp i analsäckarna ev med följande inflammation. Kan du inte tömma dem själv är nog ett veterinärbesök på plats för att det inte ska värka hål  :-\

Att tömma ömma analsäckar på en katt är inte helt enkelt men man gör i princip så hör (om du är högerhänt) Kläm fast katten under vänster arm och ta ett stadigt tag med vänsterhanden om svansroten. Ta med höger hands tum-pekfingergrepp  under analsäckar och tryck uppåt bakåt. Lyckas du så kan det spruta åt alla möjliga håll och det luktar FAN  :-X så se till att du har rumpan riktad från ditt ansikte och är i ett utrymme som är lättstädat (typ i en duschkabin  ;) )

Tänk också på att även snälla katter kan bitas och rivas rätt bra om dom anser sig kränkta  ::)

Hoppas Kisse kryar på sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #9 skrivet: 16 feb-12 kl 09:33 »
...men har du inte gjort det förr så var försiktig, man kan nämligen trycka för hårt/på fel sätt och då kan analsäckarna spricka... så jag skulle helllre rekommendera att du går till veterinär!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kan en katthona ha pung??
« Svar #10 skrivet: 16 feb-12 kl 15:22 »
...men har du inte gjort det förr så var försiktig, man kan nämligen trycka för hårt/på fel sätt och då kan analsäckarna spricka... så jag skulle helllre rekommendera att du går till veterinär!
Då är dom nog så inflammerade att dom är röda och extremt ömma.  Katten lär skada dig mer än du kan skada henne om du försöker tömma sådana på en icke sövd kisse  ::)

Jag tömmer analsäckar på många hundar och enstaka katter varje vecka och har gjort så i över 15 år nu.  Hittills har jag aldrig lyckats spräcka några även om jag har sett analsäckar som har storleken som 2 mindre plommon  :-X Men jag har också skickat hundar och katter till veterinären när jag har bedömt det olämpligt att prova på grund av att djuret är inflammerat där bak. 

Använd ditt sunda förnuft så går det nog bra för både dig och kisse  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser