Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline cancerframkallande?  (läst 1577 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Frontline cancerframkallande?
« skrivet: 30 aug-11 kl 08:46 »
Från en hönstråd kom vi in på andra djur. Jag fortsätter diskussionen här.

en googlesökning på frontline cancer ger en hel del träffar som tyder på det....

"I en rapport från Australian Pesticides&Veterinary Medicines Authority, NTN (National Toxics Network) redovisas försök med fipronil som gjorts på råttor. Studierna visar att fipronil orsakat cancer i sköldkörteln hos råttorna. "

samt


"Han [Johan Beck-Friis, informationschef för Sveriges Veterinärförbund] understryker att hundens livslängd är runt 10 år. Och förklarar att det därmed inte är så troligt att hunden under så kort tid ska hinna utveckla cancer på grund av ämnet i Frontline."


Kan det vara så att man alltför lättvindigt har överfört forskning på hund. Man anser att frontline inte är så farligt bara för att de flesta hundar inte blir så mycket mer än 10 år. Men katter kan ju bli mer än 20 år! Och hästar blir ju ännu äldre!

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Frontline cancerframkallande?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-11 kl 09:04 »
Inga riktiga mediciner är ofarliga. De ska användas med förnuft så klart. Läs på alvedon eller vad du vill vad de kan orsaka så märker du nog att allt som finns kan ge skador. Väldigt sällan lyckligtvis.

Nu lägger vi ju bara frontline på våra djur på sommarmånaderna. Men för precis som med alla andra mediciner överväga riskerna och bestämma själv vad man tycker om riskerna med fästingarnas sjukdomar samt riskerna med att använda gift mot dem och välja själv. Känner flera gamla hundar som mått bra och inte dött av cancer utan av andra saker och de har fått frontline hela sitt liv så jag kommer fortsätta. Mitt val. :-)

Fästingar och fästingsjukdomar ökar hela tiden, jag tycker det är skönt att jag dödar de flesta som kommer på mina djur.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Frontline cancerframkallande?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 17:52 »
Innan jag sväljer resultat från en sådan studie vill jag veta mer om hur den har gått till, vilka doser som använts hur man har gett råttorna medlet osv. Sådant kan ha stor betydelse.

Jag vill påminna om att även saker som betraktas som ofarliga i normala doser kan bli väldigt farliga om man överdoserar eller använder på fel sätt.

Det behövs exempelvis inte mer än 30 tabletter Treo för att komma upp i LD50 dos om man väger 75kg.... Ändå är det inte ovanligt att folk har Treo i medecinskåpet hemma och räknar det som en ofarlig värktablett. Den är ju till och med receptfri, så inte kan väl den vara så farlig...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Frontline cancerframkallande?
« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 18:18 »
Sedan är det svårt att överföra resultat mellan olika arter.

Läste någonstans att man aldrig testade sulfa på råttor när dessa preparat togs fram, men på möss. Sulfa lär vara giftigt för råttor har det kommit fram senare. Om man testat sulfan på råttor hade det inte släppts vidare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser