Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?  (läst 1864 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« skrivet: 20 feb-19 kl 13:51 »
Kan någon förklara för mig principerna för hur ventilationen (borde) fungera, så att jag kan fortsätta experimentera?

Ladugården, som jag tror var byggd för kor, brann och byggdes upp på 80-talet. Den är byggd av Leca-block och betongtak (sen höskulle med träväggar och plåttak) och är sval på sommaren och håller frostfritt på vintern ned till -15C.

Jag har möjlighet att tillföra värme genom varmluftsfläktar med vatten från vedpannan. Och det finns en fläkt och sen luftintag jämnt fördelat i byggnaden.

Till saken hör att min elektriker sa att ”fläkten snurrar åt fel håll” och han bytte något så att den nu fungerar som frånluftsfläkt. Jag funderar på om det var fel, om jag istället behöver tillföra luft utifrån?

Fläkten har en liten öppning från innertaket som går i en tunnel uppåt till ytterväggen. Och det är ett regn(?)skydd på utsidan och luften trycks ut nedåt.

När det inte är frysrisk har jag dörrarna öppna och luften är då bra, utspillt vatten torkar osv.

När dörrarna är stängda blir det kondens på fönsterrutorna. Luften känns ok men mätaren ligger ofta över 90% luftfuktighet. Mätvärdet för luftfuktigheten tillsammans med temperaturen understiger oftast 100, har fått förklarat att man kan stämma av så men vet inte om det stämmer.

Om jag startar fläkten blir stallet snabbt utkylt. Om jag alltså har 2C inne och luftfuktighet på 95% och startar fläkten minskar visserligen luftfuktigheten med ett par procent men sen har temperaturen gått ned till frysgrader.

Mina funderingar:

Måste jag hålla varmt i ladan för att självdraget från luftintagen ska fungera?

Borde fläkten istället tillföra luft?

Hur är det tänkt att frånluften ska fungera om jag bara har det lilla hålet och kanalen till fläkten som utlopp? (Luftintagen är vanliga Fristamater, och de tar väl bara in luft?)?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-19 kl 14:08 »
I normala fall stiger luften uppåt och ut och kommer in där det finns springor hål eller öppningar.
Om du tänker dig ett vanligt hus med självdrag och skorsten så sitter ventilerna nära taket där luften dras ut via skorstenen och kommer in via glesa fönster och dörrar, samt att i mitt hus finns ventil överst i skafferiet, så sval luft dras in i skafferiet och ut i botten på dörren, för att kyla ner skafferiet.
Om jag inte har värme på i huset, så dras det ändå ut lite via skorsten, men det blir bättre drag om jag värmer upp hus och skorsten.

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #2 skrivet: 20 feb-19 kl 14:57 »
Det finns tre huvudprinciper för mekanisk ventilation:
• Neutraltrycksventilation
• Undertrycksventilation
• Övertrycksventilation

Vid neutraltrycksventilation används fläktar både för att blåsa in (tilluftsfläktar) och ut (frånluftsfläktar) luften.

Undertrycksventilation liknar skorstensprincipen bortsett från att man använder frånluftsfläktar som blåser ut stalluften. Då skapas ett undertryck som suger in frisk luft i byggnaden via luftintag eller tilluftsdon som det också kallas.

Övertrycksventilation bör inte användas i djurstallar. Minsta otäthet i byggnaden kan pressa ut fuktig luft i konstruktionen.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #3 skrivet: 20 feb-19 kl 15:06 »
Hur använder du din ladugård. har du djur och hur många? Det har ju betydelse för hur du ska ventilera. Men som du beskriver din situation så ska du intervall ventilera, det vill säga fläkten ska bara gå en stund till det blir bra klimat. Det enklaste är att du styr med innomhustemperaturstemostat. När temperaturen stiger över önskad så startar fläkten. När tempen sjunker stannar den. Om du tillför  värme behöver du mindre ventilation för att driva ut fukt. Så som jag tänker så finns det förmodligen en termostat som du kan ställa in, om inte be elektrikern installera en. Jag tror inte fläkten ska tillföra luft. Det lilla hålet räcker säkert. När det är kallt är luften mycket tätare så det behöver inte komma in så mycket.
kretslopp

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #4 skrivet: 21 feb-19 kl 03:20 »
Vad bra ni är, tack. Undertrycksventilation låter det som då. Det finns termostat som jag inte brytt mig om att laga, slår på manuellt istället. Finns termostat både för varmluftsfläktar och frånluft, det är säkert någon balans som ska råda dem emellan.

Vi har kor, getter och hästar men getterna är de enda som är inne och de värmer väl inte upp tillräckligt. Hästarna kommer in till kvällen och värmer ca 2C när jag stänger till. Korna bor i annan lösdrift men när de stod inne hela vintern värmde de säkert upp så att det hjälpte undertrycksventilationen och samt att de höll värmen när fläkten gick igång.

Jag får väl tillsätta värme för att kunna ha fläkten igång. Djuren har inget emot frysgrader men det har vattenledningarna, som är sammankopplade med bostadshuset...

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #5 skrivet: 21 feb-19 kl 10:02 »
Frånluftsprincipen är det bästa i djurstallar förutsatt att luftintaget är någorlunda bra placerat och frånluftfläktarna sitter på lämplig plats så att man får ut den fuktiga luften. Nackdelen är att det försvinner en hel del värme med denna metod. Angående luftfuktigheten så låter 90 ganska högt. RF ligger normalt högre beroende på djurtäthet. Sen finns det andra faktorer som påverkar  som tex luftens förmåga att bära fukt, Skillnad mellan temperaturzoner o.s.v.  Om du har en jämn temperatur med bra ventilation så motverkar du kondens och byggnaden mår bättre. Det finns många bra lösningar på detta. Vissa har luftspalt i nocken med hjälpfläktar.  Vissa har mekaniska fläktar som slår till när temperaturerna, gaserna eller luftfuktigheten blir för hög. Kondens på insidan av fönstren är ett resultat av hög luftfuktighet men även av dålig ventilation och dåligt isolerade fönster. Det är inte helt lätt allt detta. Det finns ingen universallösning. Visst du kan sätta in ett ftx - system men vem gör det i en ladugård?  Mitt råd är att mäta rf i olika zoner, förbättra tillluftsventilationen och frånluftsventilationen där luftfuktigheten är som högst. Prova dig fram. Ett alternativ kan ju vara en sorptionsbaserad luftavfuktare.

Postat med Alternativ.nu´s app


WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #6 skrivet: 23 feb-19 kl 09:09 »
Har nu läst mig till att RF får max vara 80% i djurstallar, och inte bara djuren mår bra av lägre RF utan även byggnaden. Det börjar klarna lite, men jag har fortfarande svårt att förstå hur jag ska få in mer luft utan att det blir frysgrader. Teoretiskt skulle varmare luft kunna bära mer fukt och då får jag lägre RF, men att elda och köra bullriga fläktar bara för att kunna starta frånluftsfläkten...

Jag ska göra som vasterbys föreslår och mäta olika delar. Men vad mäter jag med? Funkar en kombinerad termometer och hygrometer införskaffad för någon hundring? 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #7 skrivet: 23 feb-19 kl 09:52 »
Ja, enkla och billiga kombinerade termometrar och hygrometrar duger bra för att få en grov uppfattning om vad det är frågan om. Dock får man se upp med att billiga hygrometrar lätt tar skada av olika slags gaser och ångor i luften (ammoniak som förekommer i djurstallar, lösningsmedelsångor mm). Vanligtvis brukar de börja visa för mycket om de har blivit skadade på det sättet.

Ännu bättre är det om du riggar upp ett system för att logga temperatur och luftfuktighet, så du kan hålla koll i efterhand på hur den varierar över dygnet, med olika väderförhållanden osv. Det finns ju trådlösa temp- och fuktgivare t ex på Clas Ohlson, sen behöver man en mottagare (t ex en Tellstick) och en dator som kan sköta loggningen (antingen en gammal avdankad pc som kan få stå i ett hörn, eller någon liten enkortsdator som t ex Raspberry Pi).

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-19 kl 15:42 »
Många gånger tror man att man har högre luftfuktighet än vad som faktiskt är bara för att det rinner kondensvatten på enkelglasfönster. Men enkelglas fungerar som en luftavfuktare och sänker relativa fuktigheten i luften. Bästa klimat i din ladugård får du om du reglerar till en lagom temperatur. När det är kallt behövs inte så stor ventilation.
kretslopp

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #9 skrivet: 25 feb-19 kl 19:26 »
Jag har loggat genom att skriva ned temperatur och luftfuktighet fyra gånger per dag, nästan ett helt år, med kommentar om dörren står öppen osv. Jag kan gissa mig till vad RH står på, men får inte styrsel på det.

Nu t ex har jag lämnat ladugården på morgonen med dörren och nästan alla fristamater öppna. Stallet tomt på djur och bara lite fukt runt en golvbrunn. Renmockat. Det var 5,5C inne och 87% RH. När jag kom tillbaka fyra timmar var värdena exakt desamma.

Tänkte att det kanske var hög luftfuktighet ute men den mätaren stod på 72% och ca 7C.

Märkligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #10 skrivet: 25 feb-19 kl 19:49 »
 RH är alltid ett svårt värde. Det är väldigt svårt att styra så att luftfuktigheten är konstant i ett stall. Om du öppnar en dörr ut när det är kallt kommer det att fälla ut ånga. Presis under luftintagen kommer det att fälla ur ånga,  men RH i stallet är inte speciellt hög för det. Så du är inte ensam om att tycka det är svårt att reglera luftfuktighet.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kan någon förklara hur ventilationen borde fungera?
« Svar #11 skrivet: 14 mar-19 kl 17:22 »
En gammal artikel om inomhusklimatet i ladugårdar:
http://runeberg.org/tektid/1948/0069.html , flera följande sidor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser