Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergisk Katt  (läst 13670 gånger)

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
Allergisk Katt
« skrivet: 13 dec-09 kl 17:34 »
Har en katt som har börjat klia sig hon fick stora sår på huvudet och halsen.
Gick till veterinär där dom trodde det var fodret bytte till ett svindyrt specialfoder efter två veckor börjar hon klia sig igen.

Har nu varit hos vet igen och dom hittar inget fel på henne det är inte skabb. Den lilla stackarn har nu gått med tratt en vecka och vi vet inte  vad det är någon här som vet vad katter kan bli allergiska mot.
Hon är ju en vanlig bondkatt som är ute mycket så just nu vantrivs hon med att sitta inne med tratt

Dandelia

  • Gäst
SV: Allergisk Katt
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 18:00 »
Det finns en typ av allergi som innebär att -förenklat- katten blir allergisk mot sej själv. Det bildas då pälslösa, röda, såriga områden på kroppen som kliar och är obehagliga. Kortison hjälper och det kan dom få både i spruta eller som tabletter. Syrrans katta har fått sån allergi. Det finns ingen bot, bara lindring. Vet du om katten ifråga är inavlad? Då är benägenheten att utveckla allergi större men det behöver naturligtvis inte bero på det!

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Allergisk Katt
« Svar #2 skrivet: 13 dec-09 kl 18:07 »
Katten kan vara matallergiker. Det är väldigt vanligt! När min bondkatt blev "galen" och kliade sig så han fick sår i ansiktet (fick med åren även två blodöron) sa veterinären att om katter kliade sig så var det allergi mot fisk och skaldjur. Och hade den även problem med avföringen så är det istället (eller också) mot mjölk. Så prova att uteslut fisk och skaldjur till att börja med. Kolla på innehållet i maten. De stoppar i fiskbiprodukter i den flesta maten. :(

Jag var hos två olika veterinärer för att få separata diagnoser och båda (liten privatklinik och stort djursjukhus) ställde samma diagnos. Och den stämde. Märktes direkt på katten Oskar när tillverkarna stoppat i något han inte tålde i maten.

Min katt blev 17,5 år och var matallergiker i ungefär 12 år.

PS! Jag vet en som - ungefär samtidigt som min katt bli allergiker - avlivade sin för att de tillsammans med den veterinären trodde att katten blivit mentalt störd eftersom den kliade sig utan anledning.  :'(
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 18:48 av Tant Jansson »
Tant inte fru, om jag får be. :D

Sunniva

  • Inlägg: 14
SV: Allergisk Katt
« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 13:53 »
Hej!

En av våra katter lider av nånting som heter eosinofilt granulom - det är en autoimmun sjukdom, tror det kan vara samma sak som Dandelia menade. En möjlig behandling av det är nämligen just kortison, men vi ville inte att vår katt skulle få kortison hela tiden, då det också innebär stora skador på kroppen och ett kort liv... så vi valde att leta efter andra möjligheter.

Just nu mår hon jättebra, har inga synliga hudproblem alls (innan hade hon en pälslös sträck på ena bakbenet och till och med underläppen var svullen en gång). Vi märkte ganska snabbt att hon är allergisk mot allt vad fisk heter (men hon verkar även vara allergisk mot en hel del annat), men roligt nog innebär det inte att hon är allergisk mot fiskolja (det innehåller nämligen inga proteiner), och det är ju jättebra, för fiskolja är en viktig del av behandlingen - eller egentligen är det omega 3-fettsyror som är det viktiga, men de finns ju i fiskolja. Jag läste om det på ett tyskt kattforum nånstans, och där nämndes även nattljusolja (som ska vara bra för huden), så nu får hon både fiskolja och nattljusolja lite då och då (dagligen om hon utvecklar eksem igen), och det funkar hur bra som helst. Hon brukar slicka det från fingret eller direkt från pillret, så hon tycker nog att det är gott. När eksemet var som värst smörjde vi ibland huden med nattljusolja (inte fiskolja, för det luktar... jo, fisk, helt enkelt), så kunde hon också slicka av det utan problem (är ju inte riktigt lika bra att de slickar när man använder kräm).

Förresten så tål hon bara en sorts mat, nämligen Mjau kalkon - däremot funkar det inte med Bozita kalkon, till exempel (andra sorter har vi inte ens prövat), det innehåller tydligen nånting som hon är allergisk mot (basrecepten är ju olika). Torrfoder får hon bara lite då och då som snacks eller godis, men även där finns det bara en sort som funkar: James Wellbeloved Turkey & Rice. Det fodret ska vara specialanpassat för katter med allergi och känslig mage, och vi är i alla fall nöjd.

Annars får båda katter lite rått kalkonkött då och då för att rensa tänderna. Kalkon verkar tyvärr vara det enda som lillkissen kan äta utan problem, hade ju varit billigare för oss om det hade varit kyckling...

Sammanfattningsvis skulle jag se till att din katt får så lite variation i maten som möjligt (vi tillsätter vitamindroppar för att förebygga brist), alltså bara en sorts mat som den verkar må bra av (det kan ta lite tid att hitta just den sortens mat). Jag skulle försöka undvika allting som innehåller fisk, spannmål, nötkött och mjölk. Försök även undvika konserveringsmedel och färgämnen. Ris brukar innebära mindre problem än vete och liknande. Kyckling kan vara okej, men i vårt fall funkade det som sagt inte.
Personligen skulle jag även undvika torrfoder, det har för många nackdelar och innehåller oftast en massa spannmål. Men om du tycker torrfoder är det bästa alternativet, så prova med James Wellbeloved, då slipper du i alla fall vete etc.

Och prova med fiskolja! Det hjälpte oss massor!

cress

  • Inlägg: 27
    • Närke
SV: Allergisk Katt
« Svar #4 skrivet: 21 dec-09 kl 10:20 »
Min ena katt är allergisk mot animaliska produkter.. Hon är alltså testad med resultat av djursjukhus..


Mat allergi är vanligt bland katt tror Jag..
Stolt ägare till: 2 islandshästar,3 maine cooner ,Några brahmor,faveroller,hedemora,australorp,silkes och holländska vithättor..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser