Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Cocko-po", ænnu en hundras  (läst 12696 gånger)

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #40 skrivet: 05 apr-12 kl 10:59 »
Redan i början 1700-talet när de första officiella stamböckerna började komma kom på häst så avlades det fram superba djur inom den engelska fullblodsaveln.


Då var iofs rasen i sin linda och man hade enstaka djur av arabisk, turkisk, spansk och nordafrikansk härstamning som man korsade med utvalda engelska djur.
Men nog hade de gamla engelska gubbarna koll på vad de gjorde avelsmässigt för väldigt fort blev det engelska fullblodet världskänt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #41 skrivet: 05 apr-12 kl 16:05 »
Du vet om att vädurskaninen har en extrem dödlighet under födsel p.g.a. sina stora huvuden va? Hade dvärgvädurar innan och ville så gärna ha en kull på min Nina. Parade henne med en fin, rastypisk hane och alla ungar dog under födseln. Provade igen lite senare och då fastnade en unge och vi fick avliva Nina. :(

Eh, nä. Det är absolut inget vanligt problem. Dvärgvädurar är en ras som har lätt för att föröka sig och få problem. Att första kullen misslyckas är däremot vanligt hos alla kaninraser. Om ungar fastnar under födseln så kan man hjälpa dom, jag har hjälp till två gånger hos förstagångsmammor och dom har klarat det mycket bra, och dessutom så har de ungarna som inte fastnat överlevt och blivit fina utställningskaniner.

Däremot så har hermelinerna för många otrevliga gener som leder till små kullar och låg överlevnadsgrad. Den vanligaste är dvärggenen, i dubbel uppsättning blir det sk "muppar" som i princip aldrig överlever. Parar man två dvärgar ryker 25%. En del hermeliner bär dessutom på MF eller Hippo, som också ger allvarliga missbildningar i dubbel uppsättning.
//Lina

LillaKyrkjuves

  • Inlägg: 6
    • Gotland
    • Min blogg
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #42 skrivet: 08 apr-12 kl 12:14 »
Eh, nä. Det är absolut inget vanligt problem. Dvärgvädurar är en ras som har lätt för att föröka sig och få problem. Att första kullen misslyckas är däremot vanligt hos alla kaninraser. Om ungar fastnar under födseln så kan man hjälpa dom, jag har hjälp till två gånger hos förstagångsmammor och dom har klarat det mycket bra, och dessutom så har de ungarna som inte fastnat överlevt och blivit fina utställningskaniner.

Däremot så har hermelinerna för många otrevliga gener som leder till små kullar och låg överlevnadsgrad. Den vanligaste är dvärggenen, i dubbel uppsättning blir det sk "muppar" som i princip aldrig överlever. Parar man två dvärgar ryker 25%. En del hermeliner bär dessutom på MF eller Hippo, som också ger allvarliga missbildningar i dubbel uppsättning.

Har aldrig haft några problem med dödlighet bland mina gotlandskaniner.  ;)
Varken hos första kullen eller de efterkommande.  Känner ingen annan här på ön som har haft det heller. Över lag så är de friska och sunda djur som växer bra, ger fin päls och otroligt gott kött. :D

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #43 skrivet: 09 apr-12 kl 16:36 »
Gottisar är speciella ja ;).
Dom är ju också motsatsen till "renrasiga", de ska vara så heterogena som möjligt.

Finns det lantraser hos hundar?
//Lina

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #44 skrivet: 09 apr-12 kl 17:46 »
Gotlandsstövare och dansk-svensk gårdshund är lantrashundar, men inte helt jämförbart med gotlandskaniner eftersom de har en rasstandard.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #45 skrivet: 24 apr-12 kl 07:14 »
Finns för övrigt att läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cockerpoo
Under hösten 2007 påbörjas arbetet att bilda en förening för dessa blandrashundar i Sverige. I december 2007 var föreningen i gång. Föreningen tog namnet SpanielPoo Sverige och breddade sig till att omfatta alla hundar som är en blandning av någon sorts spaniel och pudel, så kallade spanielpoo.

Det hade jag missat! Det måste jag undersöka. Jag har en sheltie/pudelblandis jag är mycket nöjd med och har faktiskt svårt komma på någon annan hund jag vill ha när denna går ur tiden.

EDIT: Tittade på hemsidan och minns att jag sett för något år sedan.
« Senast ändrad: 24 apr-12 kl 07:22 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mewz

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #46 skrivet: 24 apr-12 kl 07:22 »
Man kan ju undra lite över varför det finns ett behov av att hitta på nya "raser". Borde ju räcka med alla hundratals raser som redan finns. Borde ju finnas något för var och en ::)
Lyxhustru, kattuppfödare, genetiknörd och renrasfantast. Bor utanför stan med make, 4 ½ barn, ett dussin raskatter, 2 hundar, 2 hästar, blekingeankor och jumbovaktlar.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #47 skrivet: 24 apr-12 kl 07:24 »
Frågan har ett svar. Alla har vi olika intressen och önskemål.
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser